Assen MotoGP

Riktigt kul race men jag är riktigt förbannad och besviken.

Visste direkt när det blir omstart att de skulle bli sämre för Rossi. :/
 
Den som efter racet sa att han tippat att Jackass skulle vinna är antingen en lögnare eller idiot. Men att göra det "Jackass" gjorde är stort....Djävligt stort t.o.m. Ett riktigt stort GRATTIS till Jackass:yoparty:tummenupp:yoparty

Grattis Nakagami till segern i Moto2:yoparty

Å dubbelt grattis i Moto3 till Bangaia, och till Mahindra som smugit fram som en "katt bland hermeliner" :yoparty
 
Tråkigt för Rossi som beskrev sin insats som "A stupid mistake"

Klart det var ett misstag, tror du han gjorde det med vilje? :hihi

Därför jag ogillar att både köra och kolla på regn-race, det blir för mycket lotteri, antingen kör man på gränsen och vinner bara man inte gör något misstag (som Miller) kör på gränsen och sopar av som ett gäng gjorde eller så safear man hem det till flaggan och Ändå riskerar att sopa av på ett misstag, alternativet till det är att som Lorenzo gjorde ta höjd för misstag men då är man inte riktigt med...

I torrt tappar man spåret eller några platser, i blött tappar man racet.

Men, fortfarande, det roliga är Att han är beredd att göra misstagen i utbyte mot en vinst, han har ju inte, som du skrev först "gjort ett grovt misstag då han överskattade sin förmåga" utan bara gjort ett dumt misstag.

Ett sjukt roligt race dock ifrågasätter jag varför inte Bagnaia inte också fick bestraffning med tanke på att han åker innanför curben ur sista högern i chikanen.

Ja, eller hur, och den bestraffningen som var på Migno, 1 plats? Borde han inte tappa tillbaka Alla platser han tjänade på den otillåtna manövern?

Eller ansåg dom att de var trängda och tvungna att köra utanför?
Men, det ska väl inte ha någon betydelse, det är väl bara om man tjänar plats som har betydelse?
 
Ja, eller hur, och den bestraffningen som var på Migno, 1 plats? Borde han inte tappa tillbaka Alla platser han tjänade på den otillåtna manövern?

Eller ansåg dom att de var trängda och tvungna att köra utanför?
Men, det ska väl inte ha någon betydelse, det är väl bara om man tjänar plats som har betydelse?

Han tar ju spåret innanför kurbsen för att passera så solklart fall av cutting the curve
 
Last edited:
Han tar ju spåret innanför kurbsen för att passera så solklart fall av cutting the curve

Jag har för mig att kommentatorerna nämnde det röda som "extended curb" och att det fortfarande räknas som curb medan det gröna är "utanför" banan sas.
 
Så tråkigt för Bautista och Aprilia. Han ville så gärna ha en topp 5 placering men så gick det som det gick :(

Skickat från min SM-G800F via Tapatalk
 
...Men, fortfarande, det roliga är Att han är beredd att göra misstagen i utbyte mot en vinst, han har ju inte, som du skrev först "gjort ett grovt misstag då han överskattade sin förmåga" utan bara gjort ett dumt misstag....

Håller med om att han gjorde loppet roligare genom att pusha.
Tyckte också han körde grymt bra i "första loppet".

Att sedan pusha över sin förmåga så man åker av kan väl knappast betraktas som mindre än "grovt misstag"? :va

Rossi skrev:
“But I did a mistake. I was too fast. I pushed too hard. It was too much. It was a stupid mistake unfortunately and I'm very sorry for all the team because today we can win.”
 
Lorenzo - kontrasternas man.

Hur i helvete kan en flerfaldig världsmästare vara världssämst i regn? :3freak
Här nämns några anledningar:

"Lorenzo was candid after the race that his tenth place was inherited rather than earned. "I gained because the others crashed, not because I was overtaking," Lorenzo said. "But I was not competitive. It was very difficult to be competitive in the first race because I was probably slower than ever, especially when all the big water came. I was slower and slower."

What is Lorenzo's problem? Part of it is surely still the hangover of his 2013 crash, which saw him break his collarbone. According to team manager Wilco Zeelenberg, Lorenzo is losing three to four tenths of a second in the fourth sector, the part of the track where he hurt himself so badly. When conditions are treacherous, this makes things worse, and Lorenzo can't find a solution to his problems.

Less corner speed, more braking

But Lorenzo also has issues in very specific conditions. If he does not have any grip from the front tire, due to rain or any other reason, he finds it impossible to change his style enough to adapt to the circumstances. "When I feel the front doesn’t have grip under braking, with the style I have and the position of my body on the bike I suffer more than the other riders," Lorenzo explained.

"I am not able to suddenly change my riding, especially to gain the time on braking in the entry of the corner. Normally I sacrifice the other corner to have corner speed but if you don’t have corner speed in the middle of the corner you do not gain. And you also lose on braking. That’s the only way. When I have front feeling, like Motegi, in the rain I’ve been able to be the fastest one. But when I don’t have it I can be the last." This is the one chink in Lorenzo's armor, and one he will have to address at some point in time."
 
Att sedan pusha över sin förmåga så man åker av kan väl knappast betraktas som mindre än "grovt misstag"? :va

Nja, att köra max och göra En miss är väl inte grovt misstag, det är bara som det är när det är blött.
Hade det varit någon av de första böjarna så hade det vart en sak men nu var det ju ett gäng passeringar in, alternativet hade ju varit att göra någonstans mellan MM och Lorre men så vinner man ju inga titlar om man redan är efter, kan man göra när man leder.
 
Vi har anlänt Amsterdam efter 125 mil i bil över natten.

Kommer bli grymt att bevittna racet, hoppas inte däcken ställer till det.

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Vi var faktiskt besvikna efter Assen. Vädret kan inte arrangören göra något åt, men trafiken var kaosartad, ordningen på banan risig och rent allmänt var läktarna och antalet tv-skärmar dåliga.

Har tidigare erfarenhet från Sachsenring, Aragon, Mugello och Le Mans där le mans och Mugello utmärker sig extra som publik..

Åk någon annanstans är mitt betyg.

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
 
Vi var faktiskt besvikna efter Assen. Vädret kan inte arrangören göra något åt, men trafiken var kaosartad, ordningen på banan risig och rent allmänt var läktarna och antalet tv-skärmar dåliga.

Har tidigare erfarenhet från Sachsenring, Aragon, Mugello och Le Mans där le mans och Mugello utmärker sig extra som publik..

Åk någon annanstans är mitt betyg.

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Hur är det på banorna du nämnde gällande sittplatser? Fria platser fram till racedag?

Det jag gillar med Assen är att man gå runt hela banan och nästan var som helst ställa sig och glo (på körningen). Samt fria platser fram tills racedag. Och tjejerna! Nä, jag bara skoja...:zpy
 
Vi var faktiskt besvikna efter Assen...............

Kan hålla med dig lite angående logistiken runt arrangemanget. Det var löjligt mycket folk på söndagen. Vi var på banan ca 08:00 och redan då var det köer på ca 3-4 km.......att de som kom vid 11 tiden ens hann in (de måste fått parkering en mil från banan ;)). Hörde av någon där att det var över 100 000 pers där (vet ej om det stämmer, någon som kan verifiera?).


Island är i kvartsfinal......så jävla skoj
 
Last edited:
Kan hålla med dig lite angående logistiken runt arrangemanget. Det var löjligt mycket folk på söndagen. Vi var på banan ca 08:00 och redan då var det köer på ca 3-4 km.......att de som kom vid 11 tiden ens hann in (de måste fått parkering en mil från banan ;)). Hörde av någon där att det var över 100 000 pers där (vet ej om det stämmer, någon som kan verifiera?).


Island är i kvartsfinal......så jävla skoj

105.000 åskådare.
 
Största problemet med logistiken kring Assen är alla käsekopf-poliser och väktare med äkta dumdryg holländsk attityd som ser sin chans till femton sekunder i rampljuset. Att ha TRE separata kontroller längs femhundra meter spikrak väg in i depån - där man får visa parkeringspass såväl som arbetspass vid varje enskild kontroll - och sedan ett tiotal parkeringsvakter som medelst visselpipa ska dirigera varje enskild bil till sin parkering med millimeterprecision, det gör inte direkt att trafiken flyter lättare. Parodi är bara förnamnet och de verkar ha väldans svårt att förstå att sometimes less is more...
 
Vi bodde i Zwiggelte och upplevde inga problem med varken parkering eller trafik egentligen. Vet inte hur det såg ut på sändningarna med det regnade som fan. Parodi på mc-åkning. Men papperskorgar? Vet de inte vad det är? Hela läktarområdet ser ju ut som en soptipp. Överlag var det mycket vurpor tycker jag, Jlo drog i kull mitt framför oss. Sjukt fort..
 
Vad är det som gör att Hondan helt plötsligt kan köras snabbt av någon som normalt sett inte är top 15 i det torra? Det som åtminstone jag reflekterade över var att det inte behövdes sladdas och fladdras med hela hojen. Mjukt och fint körde Miller och även Marquez och Pedrosa i den första halvan av loppet. De måste ju ta och bygga om den där hojen så att den inte ska behöva köras som en speedwaycykel in i varje böj. Sen är det ju klart att man inte ska ta bort förarens insats, så all heder åt Miller, men lite märkligt tycker jag nog ändå att det är.
 
Vad är det som gör att Hondan helt plötsligt kan köras snabbt av någon som normalt sett inte är top 15 i det torra? Det som åtminstone jag reflekterade över var att det inte behövdes sladdas och fladdras med hela hojen. Mjukt och fint körde Miller och även Marquez och Pedrosa i den första halvan av loppet. De måste ju ta och bygga om den där hojen så att den inte ska behöva köras som en speedwaycykel in i varje böj. Sen är det ju klart att man inte ska ta bort förarens insats, så all heder åt Miller, men lite märkligt tycker jag nog ändå att det är.

De har väl lyckats bygga in likande problem som ducatin hade tidigare, där problemen maskerades i regn. Sedan måste man ju mer eller mindre köra lugnt och snyggt i regn annars kastar man hojen i gruset, så det kan ju ha bidragit till att hondan inte gick sidledes in i krökarna.
 
Hur är det på banorna du nämnde gällande sittplatser? Fria platser fram till racedag?

Det jag gillar med Assen är att man gå runt hela banan och nästan var som helst ställa sig och glo (på körningen). Samt fria platser fram tills racedag. Och tjejerna! Nä, jag bara skoja...:zpy

Var på Catalunya i år och där var det helt fritt att gå runt på fredagen iallafall, kommer inte ihåg hur det var på kvalet dock, på racet var det såklart sina egna platser som gällde.

Men det var riktigt soft att strosa omkring under fredagen och se varenda kurva runt banan och sitta där man kände för.
 
Hur är det på banorna du nämnde gällande sittplatser? Fria platser fram till racedag?

Det jag gillar med Assen är att man gå runt hela banan och nästan var som helst ställa sig och glo (på körningen). Samt fria platser fram tills racedag. Och tjejerna! Nä, jag bara skoja...:zpy

Japp - Det var fria platser på fre och lör - Sedan fick man ett armband som skulle visas upp med biljetten på rejsdagen. Man var t o m tvungen att "checka ut" (de scannade biljetten) när man gick ut från området. Och sedan in igen.

Däremot kan jag inte hålla med det du skriver om att man kan gå och ställa sig varsomhelst.
Det var viktigt att gå in i rätt ingång då man var "inkapslad" och inte kunde gå fritt runt banan - Vi hade sittplatser på Ossenbroecken tribune och det var en läktare till där (en bättre !!) tror den hette TT-tribune. Först gick vi in vid en annan ingång (den första efter parkeringen) men den gick bara till grässlänten, så vi fick gå ut igen. Med andra ord var banan väl avstängd i sektioner.

Det har nog varit annorlunda innan verkar det som, men nu var det som sagt meckigt att checka ut "sin" sektion och sedan ställa sig i kö för en annan ingång och checka in där istället.
 
Största problemet med logistiken kring Assen är alla käsekopf-poliser och väktare med äkta dumdryg holländsk attityd som ser sin chans till femton sekunder i rampljuset. Att ha TRE separata kontroller längs femhundra meter spikrak väg in i depån - där man får visa parkeringspass såväl som arbetspass vid varje enskild kontroll - och sedan ett tiotal parkeringsvakter som medelst visselpipa ska dirigera varje enskild bil till sin parkering med millimeterprecision, det gör inte direkt att trafiken flyter lättare. Parodi är bara förnamnet och de verkar ha väldans svårt att förstå att sometimes less is more...

Några av "väktarna" bodde i samma samhälle som vi och roade sig med att dra på väst och dirigera trafik på lokalgatan med visselpipa efter några bärs på kvällen.
(Detta var 2012)
 
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Back
Top