asp.net editor

tåberg

A backward poet writes inverse
Gick med
24 Jan 2004
Hoj
ktm 660 kameleont.
jag ska antagligen börja jobba lite med asp.net programmering. Nån som vet nån bra litteratur? vilken editor ska man använda för enklast möjliga programmering?

myspinnen skrev:
jag ska antagligen börja jobba lite med asp.net programmering. Nån som vet nån bra litteratur? vilken editor ska man använda för enklast möjliga programmering?
Då får jag välkomna dig till en värld av otroligt smidig applikationsutveckling! Du ska ha Visual Studio.NET 2003. Ett litet nätt program på 1.2 Gb eller nått. Sen kan jag rekommendera en plug-in som heter ReSharper från JetBrains (de som gör IDEA) för att få massa smarta kortkommandon för allt möjligt.

Visual Studio.NET 2005 och ASP.NET 2.0 som innehåller massa nytt ska visserligen "snart" släppas. Men det du lärt dig i de nuvarande versionerna kommer verkligen inte vara bortkastat.

ps. Nu får vi se hur många minuter det dröjer innan Ninjaboy kommer och rackar ner på .NET och allt som har med Microsoft att göra...... ;)

Zormin skrev:
Då får jag välkomna dig till en värld av otroligt smidig applikationsutveckling! Du ska ha Visual Studio.NET 2003. Ett litet nätt program på 1.2 Gb eller nått. Sen kan jag rekommendera en plug-in som heter ReSharper från JetBrains (de som gör IDEA) för att få massa smarta kortkommandon för allt möjligt.

Visual Studio.NET 2005 och ASP.NET 2.0 som innehåller massa nytt ska visserligen "snart" släppas. Men det du lärt dig i de nuvarande versionerna kommer verkligen inte vara bortkastat.

ps. Nu får vi se hur många minuter det dröjer innan Ninjaboy kommer och rackar ner på .NET och allt som har med Microsoft att göra...... ;)

ligger nån typ kanske du och delar programmen på sh hubben kanske? :)

myspinnen skrev:
...vilken editor ska man använda för enklast möjliga programmering?

Vilket språk behärskar du bäst?
...Visual Studio är väldigt bra om du vill skriva i VB.Net eller C#... Men som exempel går det precis lika bra att utveckla i Delphi 2005 om du skulle vara bekant med Delphi.

Då .Net är en Microsoft-skapelse så finns det en väldig massa matnyttigt på Microsofts hemsida.

......Annars är SH som vanligt den aldrig sinande källan till all världens samlade kunskap...

jag valde visual web studio 2005, nån beta som låg på ms hemsida, den funkar superbra!

men problemet är att jag är kass på asp :)

tar gärna tips här :)

vill göra följande.

från sida1 kunna anropa en funktion typ
ritaGraph(intWidth, intHeight, array3dInfo)

den funktionen ska jag programmera så att:
ett table ritas upp med bredd intWidth och höjd intHeight. Samt med hjälp av array3dInfo som är en 3darray kunna göra lite annat joxx..
3d array kan t.ex se ut så här
[1 150 100]
[4 50 75 ]
[2 75 50 ]
[3 25 60 ]
osv som en nx3 matris.

fråga:

hur initierar jag funktionen samt tar hand om inkommande argument, hur får jag funktionen att returnera htmlkoden så att tablet ritas ut?
hur skapar jag en sån där 3d array?

det var allt för tillfället :)

tacktack ifall nån känner sig manad.

Förstår inte riktigt vad du vill göra...men skapa en privat klass för dina värden, sedan använder du ArrayList-objektet för att samla ihop dem och skickar dessa till en funktion som loopar igenom ArrayList:en och gör HTML som du sedan skriver ut på sidan mha Response.Write.

Klassen:
private class MyBox
{
public int Width=0;
public int Height=0;

public MyBox(int width, int height)
{
Width = width;
Height = height;
}
}

Funktion som använder ArrayList:en och gör HTML:
private string MakeTable(ArrayList al)
{
string html = "<table>";
foreach(object o in al)
{
MyBox mb = (MyBox)o;
html += "<tr><td";
html += " width=\"" + mb.Width + "\"";
html += " height=\"" + mb.Height + "\"";
html += ">hej hej</td></tr>";
}
html += "</table>";

return html;
}

Hur du skapar ArrayList:en, anropar MakeTable och skriver ut det på sidan:
ArrayList al = new ArrayList();
al.Add(new MyBox(150, 100));
al.Add(new MyBox(50, 75));
al.Add(new MyBox(75, 50));
al.Add(new MyBox(25, 60));
Response.Write(MakeTable(al));

Ovanstående kod används på egen risk då den knappast är kompilerad :hihi

nja det var inte riktigt det jag menade..

vill bara från en sida anropa en funktion med redan färdiga argument som består av 2 integers och en array med x antal rader och 3kolonner.
det är en redan ifylld array.

det enda jag vill veta är:

1. om jag includat filen med funktionen i en annan aspfil.
så vill jag kunna skriva

funktionensnamn(pxlH, pxlW, arrMal)

2. i funktionen så skall dessa redan bestämda och färdiga värden tas om hand.
bara så jag kan fortsätta med koden i funktionen... och sedan kommer funktionen att skriva ut lite saker.

koden som ska skrivas ut skrivs nedan, i koden är pxlH och pxlW de integers som skall skickas med. h2, b2, t2 är elementen på första raden i arrayen, det skall även finnas h1 b1 t1 osv till hn bn tn för hur många n som helst... dessa skall loopas runt i forloopen som inte är skriven än...
kod:

<table height="<%=pxlH %>" width="<%=pxlW %>">
<tr>
<%'forloop %>
<td>

<table height="<%=pxlH %>" width="<%=b2%>">
<tr height="<%=pxlH/2 %>">
<td>
</td>
</tr>

<tr height="<%=pxlH/2 %>">
<td>
<table height="<%=pxlH/2 %>" width="<%=b2%>" style="border:dotted 1px gray;">
<tr style="height: <%=pxlH/2-h2%> px;">
<td style="background-color: Red; width: 100%; opacity: <%=1-t2/100 %>; filter: alpha(opacity=<%=100-t2 %>);">

</td>
</tr>

<tr style="height: <%=h2%> px;">
<td style="background-color: Green; width: 100%; opacity: <%=t2/100 %>; filter: alpha(opacity=<%=t2 %>);">

</td>
</tr>

</table>
</td>
</tr>
</table>

</td>
<%'forloop slutar%>
</tr>
</table>

jag vet att koden inte är enl alla regler, men det ska jag fixxa till när allt funkar..

Last edited:
Det är är inte ASP.NET, det där är gammal vanlig ASP.

Nåja. För att inkludera en ASP-fil i en annan skriver man <!--#include file="c:\fil.asp"--> eller <!--#include virtual="/dir/fil.asp"--> högst upp i filen. Skillnaden mellan de två är att i första är det en filsökväg medans den andra är en URL. Lämpligtvis använder man virtual eftersom den hänger med även om om man skulle flytta rotkatalogen.

När du väl inkluderat den andra filen är det bara att anropa dess funktioner som vanligt.

Last edited:
Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...