Asfaltsinriktade offroad-däck - vad väljer jag?

• Thread starter Thread starter Dr.Bike
  • Start date Start date

Dr.Bike

Guest
Jag behöver erfarenheter och råd om däcksval till min XL600R

Jag vet ju med mig att jag kommer köra (i princip) uteslutande asfalt.
Men oxå grus.

Så vad rekommenderas?
Jag kollade RoLLER´s hemsida, men hittade mest terrängdäck, och istället för att slösa bort hans tid med att spåna i telefon om vad jag ev. ska ha, så kan ni hjälpa mig, så jag sen bara kan beställa aven.

Framdäck är akut. Det som sitter på nu är ett 21" x 3,00. Kan man klämma på bredare på den smala fälgen?
Bak har jag inte kollat men det har samma dim som min gamla suka 1100 - 81 iaf :D
Kan det vara ett 17" bak? Eller är det 19"? Vet nån är det kalas, men jag kan iofs gå ut och glana.

Offroad däck för asfalt i dessa smala cykeldimensioner alltså...

:)

Last edited:
här är några som rekomenderas för mestadels asfalt på soe.se hade nog valt ett grövre framdäck typ t63 om jag fått välja sliter inte så mycket på framdäcken på landsväg ,men kan va skönt o ha styrning på grus om du kommer o köra det ibland .körde på sirac när xt:n var pendlingsfordon men tyckte däcket flöt uppe på gruset funkar väl med bakdäcket men vill ha lite känsla från framdäcket iallafall

TKC80
Pierlli MT/90
Bridgestone TW serien
Michelin Sirac
Michelin Anakee

Last edited:
Avon Distanzia är bra.

Har ett par Avon Roadrider liggandes också men dom har jag inte hunnit hårdtesta.

http://www.proimp.se/pdf/kataloger07/Avonmc07.pdf

Distanzia verkade helrätt för mig, likväl som Anakee, som jag fick tips på SOE om.
Var tog Tourance vägen? Eller är det inte däck för min hoj? (dvs finns inga dimensioner?)

Tackar

här är några som rekomenderas för mestadels asfalt på soe.se hade nog valt ett grövre framdäck typ t63 om jag fått välja sliter inte så mycket på framdäcken på landsväg ,men kan va skönt o ha styrning på grus om du kommer o köra det ibland .körde på sirac när xt:n var pendlingsfordon men tyckte däcket flöt uppe på gruset funkar väl med bakdäcket men vill ha lite känsla från framdäcket iallafall

TKC80
Pierlli MT/90
Bridgestone TW serien
Michelin Sirac
Michelin Anakee

Supertips!

Och ja, de däck jag just nu lutar åt har ju rätt stora klackar (litet dränage) och kommer sannolikt "flyta ovanpå" grus som du säger... :gnissla
Varför kan man inte få det bästa av alla världar! :D

Jepp! De verkar kalas!

Last edited:
Körde TKC80 på min TTR. De hade en aning "vag" känsla i framänden på grus, men fungerade hyfsat så länge det inte gick alltför fort. På asfalt däremot blev jag grymt överraskad att ett par så grova däck kunde fungera så bra.

På nuvarande Tigern kör jag med Continental TrailAttack. Det är nog egentligen mer landsvägsdäck som skurits för att funka lite på grus med. Inga problem att köra asfalt ända ut på kanterna, funkar helt ok på "hårt" grus men är inget vidare på lösare grusvägar.

Ok!

Tack ska ni ha allihopa - det blev ett set Pirelli Scorpion.

SCORPIONMT90STFront.jpg

Ok!

Tack ska ni ha allihopa - det blev ett set Pirelli Scorpion.

SCORPIONMT90STFront.jpg

Skulle inte våga köra grus med dessa. Om du ändå gör det, ta det försiktigt..
TKC80 hade nog varit ett bättre val. Fungerar mycket bra på asfalt och går att använda på grusbus i lite lagom tempo.

Last edited:
Skulle inte våga köra grus med dessa. Om du ändå gör det, ta det försiktigt..
TKC80 hade nog varit ett bättre val. Fungerar mycket bra på asfalt och går att använda på grusbus i lite lagom tempo.

Jepp - en varning är på sin plats, och yes, jag ska inte komma med speedwayställ i lösgruset på små grusvägar ;)
(jag har kört enduro i forntiden, så antagligen kommer man bli övermodig och prova iaf... :hihi)

TKC80 ser iaf lite VÄL grova ut. MEn ni är flera som säger att de trots allt funkar på asfalt. Ok.

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien