Asfaltsdäck på originalfälg?

KawaF3771

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GS 500 E -99
Ska byta däck på min KMX till våren (det är 2.75-21" fram och 3.50-18" bak) har släta metzeler enduro däck på den nu... Men jag har en liten fundering ifall man kan hitta asfaltsmönstrade däck till den? Speciellt fram verkar ju lite osäkert? Vet någon av en däcktillverkare som har 21" asfaltsdäck? Tänker inte köpa nya fälgar iaf för hojen skall snart säljas.. fyller 18 i juni! Men jag kan ju inte sälja hojen me släta däck i vilket fall.. O så ska ja väl köra nån månad också.. Alla tips är välkomna!

mvh. Matias

Det du kan göra är ju att ringa och fråga. Finns många däckförsäljare. :tummenupp dom kan nog svara på din fråga rätt så snabbt. databas eller vad det heter i detta moderna samhället. :hihi

philsson skrev:
Det du kan göra är ju att ringa och fråga. Finns många däckförsäljare. :tummenupp dom kan nog svara på din fråga rätt så snabbt. databas eller vad det heter i detta moderna samhället. :hihi

inte direkt säsong när alla MC-firmor säljer snöskotrar... o eftersom ja ändå inte ska köpa dom direkt känns det lite dumt :rolleyes:

KawaF3771 skrev:
inte direkt säsong när alla MC-firmor säljer snöskotrar... o eftersom ja ändå inte ska köpa dom direkt känns det lite dumt :rolleyes:

äsch vad är du för en fegis. Bara för du ringer ska dom inte sälja nåt. Dom är där för dig och inte tvärtom.

Vadå säsong, klart dom säljer allt som dom gjorde för några månader sen.

Ring nu istället för att fundera.

DJM skrev:
äsch vad är du för en fegis. Bara för du ringer ska dom inte sälja nåt. Dom är där för dig och inte tvärtom.

Vadå säsong, klart dom säljer allt som dom gjorde för några månader sen.

Ring nu istället för att fundera.
Håller helt klart med.. om du vill ha en ursäckt kan du ringa och säga att du bara ville kolla vilka priser dom hade på just dom dimensionerna. :hihi

Jag har sånna däck till min WR, lite mer åt offroadhållet kanske, men rätt finmönstrade ändå, kan kolla upp vad do heter sen, hinner inte nu, ska till jobbet...

Nisse Järnet skrev:
Finns massa asfaltsdäck i rätt dimensioner!

Mats på körskolan hade gatdäck på sin DT125R som vi tog körkortet på, så det ska nog finnas att hitta ! Ring och fråga, däckfirmorna betalas ju för att hjälpa dig !

KawaF3771 skrev:
Någon som vet hur man "översätter" dom olika benämningarna på däckdimensioner exempelvis: 4.10-18 och 100/90.. :rolleyes:

100/90 betyder att det är 100mm brett och 90% av bredden högt asså 90 mm.
4.10-18 vet jag inte riktigt men det kan va att innerdiametern (mot fälgen) är 18"

whitesnake skrev:
100/90 betyder att det är 100mm brett och 90% av bredden högt asså 90 mm.
4.10-18 vet jag inte riktigt men det kan va att innerdiametern (mot fälgen) är 18"

Jag tror 4.10 betyder 4,10 tum brett.

alltså översätter man 2,75" som mitt framdäck är till centimeter. (Har för mig att en tum är ca. 25,4 mm..) alltså ett 2,75" däck är ca. 69,85mm vilket betyder att det kan va lite jävligt att få på ett 90mm däck på originalfälgen, men det kan ju gå..

4.10 bak borde bli 104,14mm alltså ett 100 eller 110 mm däck borde bli lagom.

Har jag rätt?

Edit: Me tur borde jag få ett 90/90-21" Pirelli MT75 och ett Pirelli Sport Demon 110/90-18" bak.. Men då är det ju tyvärr lite olika mönster fram o bak :gnissla

Last edited:
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck