Asfalt + värme = Inte bra!

PaleRider

Sweet Norrland
Gick med
29 Aug 2006
Hoj
KTM 990 SD-R -08
Ville bara varna alla för att ställa sina hojjar med sidostöd på asfalten. Som alla vet så är asfalt hårt! Så är det iaf överlag. Men asfalt har riktigt dåligt motstånd då det gäller punktbelastning, t ex erat stöd på motorcykeln. Med värmen som en ytterligare faktor så brukar asfalten ge med sig, och det kan handla om några minuter bara. Skall dock tilläggas att det inte krävs värme för att asfalten skall ge sig, men det brukar i regel gå fortare.

Varför skriver jag detta då? Jo för att jag blev uppmärksammad på detta idag (igen) då jag ställde min motorcykel i ca 10-15 minuter på asfalten utanför lägenheten. Kommer ner och ser att motorcykeln hade sjunkit ned ca 1cm i asfalten! Hade dock inte åkt i backen som tur va.

går att lösa väldigt snabbt genom att ha med sig någon typ av tjockare plast, metallbit eller liknande att lägga under stödet.

Se bilden också om ni vill.

Så se upp då ni ställer undan hojjen!

Bifogat

• DSC00778.JPG
    DSC00778.JPG
    126.6 KB · Visningar: 104
Ville bara varna alla för att ställa sina hojjar med sidostöd på asfalten. Som alla vet så är asfalt hårt! Så är det iaf överlag. Men asfalt har riktigt dåligt motstånd då det gäller punktbelastning, t ex erat stöd på motorcykeln. Med värmen som en ytterligare faktor så brukar asfalten ge med sig, och det kan handla om några minuter bara. Skall dock tilläggas att det inte krävs värme för att asfalten skall ge sig, men det brukar i regel gå fortare.

Varför skriver jag detta då? Jo för att jag blev uppmärksammad på detta idag (igen) då jag ställde min motorcykel i ca 10-15 minuter på asfalten utanför lägenheten. Kommer ner och ser att motorcykeln hade sjunkit ned ca 1cm i asfalten! Hade dock inte åkt i backen som tur va.

går att lösa väldigt snabbt genom att ha med sig någon typ av tjockare plast, metallbit eller liknande att lägga under stödet.

Se bilden också om ni vill.

Så se upp då ni ställer undan hojjen!

Ett tips kan vara Mc-Pucken
som säljs av mcnytt.com
http://www.mcnytt.com/sv/dept_31.html

Det här borde ni ha lärt er när ni hade moppe. Min farsa blev vansinnig på mig varje gång jag ställde mig på uppfarten utan planka. Han brydde sig dock inte så mycket att jag varje kväll (mer eller mindre) kom i full kareta och sen bredsladdade in på uppfarten.

Ett tips är att stampa ihjäl en vanlig tomburk (aluminium) och lägga under. Om man inte vill ha med sig en på färden så kan man säkert rota runt i soptunnan på stan om det krisar.

Jag måste iofs stampa nya rätt ofta när hojen står hemma på gräsmattan utanför lägenheten, så fort jag åker iväg så hinner nån filur alltid plocka upp burken efter mig... :kocko

Syltburkar har lock med utmärkt utformning för ändamålet...

Jag måste iofs stampa nya rätt ofta när hojen står hemma på gräsmattan utanför lägenheten, så fort jag åker iväg så hinner nån filur alltid plocka upp burken efter mig... :kocko[/QUOTE]

på nåt sjukt sett,
så tyckte jag att ditt inlägg va rolig hahahhha:D :D

Ett tips kan vara Mc-Pucken
som säljs av mcnytt.com
http://www.mcnytt.com/sv/dept_31.html

Men herregud, den väger ju 156 g. En i plast väger 34 g. Det blir minst 30 km/h i toppfart i skillnad.

Kan lägga till att det inte heller är säkert med centralstöd. Även om hojen står helt vertikalt så kan den tippa och står den lite snett åt höger sida då är det gonatt.

Tomburksvarianten är ofta det bästa om man inte ha med egen. Bark eller trädbitar funkar också.

Annars är det säkrare att leta upp stenplattor.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT