As green as they come

Taxweiler

Ny medlem
Gick med
26 May 2013
Ort
Kalix
Hoj
82, suzuki gs550
Tja, Rickard här, sitter o nöter mc-teori för fullt. För det är i sommar det ska ske, MC i samma årgång som mig, 82, är redan införskaffad o riskettan bokad. Vissa skulle nog se mig som ett resultat av dålig uppfostran eller uppstudsighet, för farsan drev Bröderna Brum MC tills för några år sedan, som inte var helt okänt i britthojskretsar. Men det har inte blivit mc-kort för någon av sönerna förrän nu.

Nybörjartips inte minst inför uppkörningen mottages tacksamt! Kul att va här.
 
Tog kortet i höstas och har väl egentligen inte några tips utan ville bara säga att det är värt det. Varje jävla timme jag tragglade med konbanan i regnet, varje timme jag satt på helspänn när vi tränade trafikkörning i Sundbyberg, all skit är som bortblåst nu när jag får sätta mig på hojen, möta upp polaren och glida iväg utan mål...
 
Fan... Trodde det var en Kawa-tråd.

Tips inför uppkörningen? Jag körde upp privat och blev kuggad för att jag körde för sakta på grusväg och aldrig använde bakbromsen. Så gör inte det, och gör det.
 
Ett tips är att din GS550 inte är godkänd för uppkörning för tungt kort. Minst 595 kubik och 40 kW om du inte ska ta begränsat kort vilket det ju inte finns någon större ide att göra om du är över 30.
 
Tog gatukortet för över 20 år sedan fast då som nu har jag förstått att de gärna kuggar för att Du inte vrider på huvudet! Alltså, Du har såklart koll, men vrider Du inte överdrivet mycket på uppkörningen så finns risk att uppkörningsläraren tolkar att Du har dålig uppsikt vid korsningar, övergångsställen parkeringsutfarter ja, kort sagt allt! Så vrid på skallen och verkligen markera för han/hon/hen att Du inte sitter och sover! Jag fick tipset själv och jag vred på skallen så det kändes löjligt, men uppkörningskillen påpeka att han tyckte jag haft mycket god uppsikt under uppkörningen:) Lycka till ..
 
Ett tips är att din GS550 inte är godkänd för uppkörning för tungt kort. Minst 595 kubik och 40 kW om du inte ska ta begränsat kort vilket det ju inte finns någon större ide att göra om du är över 30.

Jag vet. Och visst kommer det bli lite avigt att först övningsköra på denna, o sen snabbt vänja sig vid en lånehoj när det börjar dras ihop sig till uppkörning. Men... ett problem i taget. Först måste jag samla glass-askar att ha som koner att öva med :crash

Mycket bra andra tips, tackar! Hittade denna förnämliga länk från en annan tråd här, svmc förklarar mkt passionerat motstyrning, bromsteknik m. m.http://www.svmc.se/upload/SMC centralt/Dokument/rapporter/001-016 Full_Kontroll_Web.pdf
 
Många verkar köpa en hoj och sedan ta reda på vilka regler som gäller, bra för dig att du gjort hemläxan! Jag nötte också hemma på ett gammalt as från mitt födelseår, gissa om manöverproven var lätta när jag körde dem med körskolans hoj sen!
 
Haha, ja det är nog det jag hoppas på, `oj kunde man manövrera så här smidigt`. Vi har stuga i norrländska inlandet en halvtimme hemifrån, gott om grusplaner att träna lågfart. :) Och ja... gott om andra öde vägar också. Helt enkelt gott om ödslighet, that's us!

Bra tips med billigkonerna också
 
Kuggade på första uppkörning, var allt för nervös. Ramlade, fick in fel växel och fick in neutralt läge och var nära på att ramla igen =)

Klarade på andra och det gick hur bra som helst, jag var då självsäker och visste att jag skulle ta hem det här.

Noteringar är väl placering osv, de nämner alltid placering.
 
Måste bara reflektera över dagens i-landsproblem.

Har jobbat som optiker i sex år. Men sitter sen några månader utomlands, läser teori som en tok, mc-n väntar på mig när jag kommer hem om en dryg vecka men jag måste vänta tills jag kommer hem för att ansöka om övningskörningstillstånd. För jag behöver en stämpel. Av en optikerrrr!! :huvet
Och först sen jag blivit godkänd kan papsen ansöka om att bli handledare. Allt under sommartidshandläggning... Sjukt bra planerat av mig känner jag.
 
Hej tax...

Har bara ett tips till dig

SLAPPNA AV.

Lita på dig själv och det du kan. Gör du något lite fel glöm det direCt och tvinga tankarna vidare. Ett misstag betyder inte att man kuggar.

Lycka till
 
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Back
Top