Artikel ZZR1400 - rätt cool ändå :)

CorbenDallas skrev:
kawasaki-zzr1400-06-bikepics-430393.jpg

Visst ser den ut som en insekt. Snyggt, njae, kanske inte, men tufft och definitvt ett lyft ifrån förra modellen

kawasaki-zzr1400-06-bikepics-430394.jpg

Den ser ju faktiskt riktigt rå ut i den här vinkeln.

kawasaki-zzr1400-06-bikepics-430395.jpg

Förstår mig inte riktigt på blåsen. Hade gärna sett dom lite högre upp. varför har man bytat vinkel? Dom kan ju i alla fall följa linjerna på bakkutsen...
Men visst ser frontkåpan rå ut. Ser verkligen ut som man bara ska lägga sig på tanken o gasa...
Jag tycker den här är helt okej utseendemässigt. Klart snyggare än Busan som ju bara slås i fulhet av föregångarn till 1400, ZZR1200 eller möjligen Suzuki GSXF...

Blåsen står sakert sådant for at det ska vara plats till bagage? det ar ju en sporttourare.....och efter marknaden fixar sakert snyggare system..

Chris Ash skrev:
Coolt möjligen men knappast konstigt, mer effekt och lägre vikt. Hayabusans aerodynamik är dock något alldeles extra.
Tycker den är snygg dessutom, ändamålsenlig, och som sann racingentusiast vet jag att design by function är det vackraste som finns....;)
Men busaägarna är lite förblindade av att den länge var snabbast rakt fram men nu har tiden hunnit ifatt både i teori och praktik.

Jag skulle gärna ha en busa i garaget och plocka fram för lite längre turer :)

Chris Ash skrev:
Tycker den är snygg dessutom, ändamålsenlig, och som sann racingentusiast vet jag att design by function är det vackraste som finns....;)
Jag tycker det ser ut som den är gjord i vax och har stått för länge i solen... :D

Angående jämförelse busa / r 1000 för dragracing så ,tja som standard
så kan dom säkert vid nåt tillfälle ha bräckt busan med en sådan där

Men vill man åka 402 så lär man inte behålla nån av dom standard

En 1000R motor är väldigt optimerad redan från fabrik och finns inte överdrivet mycke att ta av vad det gäller trimmning

Busan därimot är en riktigt tung å grov " hi tech " motor med Mycket trimnings
potensial

Varför jag med många gillar busan är ju att den går att få sån snurr i med ganska enkla medel

Kom igen när du får ut 250 bakhjulshästar ( sugmotor) ur din R1000 :D

andersson turbo skrev:
Kom igen när du får ut 250 bakhjulshästar ( sugmotor) ur din R1000 :D

Specifik effekt 192hk/liter, superbikeförarna i WSB, BSB och AMA lär plocka ut över 200 på hjulet. Busans motor är väl knappast mer hi-tech än en GSXR1000?

Märker det otroligt löjliga med folk som nästan känner sig hotade av den här modellen, vad är det för dumheter?
Existensberättigandet är ju knappast lägre än Hayabusa eller nåt av de andra snabba större hojarna.
Spänn av det kommer säkert en Hayabusa 1500 eller nåt en dag.

Chris Ash skrev:
Specifik effekt 192hk/liter, superbikeförarna i WSB, BSB och AMA lär plocka ut över 200 på hjulet. Busans motor är väl knappast mer hi-tech än en GSXR1000?

OJJ glömde jag skriva att 1000 motorn är en väldigt vikt / effekt optimerad
" HIGH TECH " motor

Busan är en GROV tung motor som när den optimeras till samma trimningsgrad som R1000 naturligtvis ger mer sluthästar än vad R 1000 kan prestera

Kan ju inte dementera dina effektsiffror på bakhjulet som du uppger men tycker det låter skumt mycke

Det fins formler som anger mer eller mindre exakt hur mycke effekt det teoretiskt går att få ut ur en given motorvolym
tyvär så bemästrar jag inte dessa
men det fins säker folk här på forumet som har koll på dyligt

Exempelvis så kan man inte få ut mer än 110 - 115 procents fyllnadsgrad ur en sugmotor

detta tillsamans med motorvarvet anger den maxeffekt som är tillgänglig

Har hört att dessa gp hojar åker med riktigt bra trycksatta luftburkar, detta ökar ju naturligtvis fyllnadsgraden
Men man brukar ju normalt inte ange sådant när man anger effekten

ej heller brukar man prata bakjulseffekter när det gäller fabriksmotorer

andersson turbo skrev:
OJJ glömde jag skriva att 1000 motorn är en väldigt vikt / effekt optimerad
" HIGH TECH " motor

Busan är en GROV tung motor som när den optimeras till samma trimningsgrad som R1000 naturligtvis ger mer sluthästar än vad R 1000 kan prestera

Kan ju inte dementera dina effektsiffror på bakhjulet som du uppger men tycker det låter skumt mycke

Det fins formler som anger mer eller mindre exakt hur mycke effekt det teoretiskt går att få ut ur en given motorvolym
tyvär så bemästrar jag inte dessa
men det fins säker folk här på forumet som har koll på dyligt

Exempelvis så kan man inte få ut mer än 110 - 115 procents fyllnadsgrad ur en sugmotor

detta tillsamans med motorvarvet anger den maxeffekt som är tillgänglig

Har hört att dessa gp hojar åker med riktigt bra trycksatta luftburkar, detta ökar ju naturligtvis fyllnadsgraden
Men man brukar ju normalt inte ange sådant när man anger effekten

ej heller brukar man prata bakjulseffekter när det gäller fabriksmotorer

Varför låter det skumt mycket? Siffrorna kommer från flera håll, tex PSG-1 ska ha haft 195 bakhjulshästar ur ZX10:an vid säsongens början, och de var inte snabbast.

Peter Skölds 999R vill jag minnas är bänkad till över 180 hästar med 02 fabriksmotor.

Iom att Yamaha plockar ut 230 hk eller ännu mer ur en radfyra på 990cc (GP-hojen) så låter siffrorna helt i sin ordning i mina öron.

Silwer skrev:
Märker det otroligt löjliga med folk som nästan känner sig hotade av den här modellen, vad är det för dumheter?
Existensberättigandet är ju knappast lägre än Hayabusa eller nåt av de andra snabba större hojarna.
Spänn av det kommer säkert en Hayabusa 1500 eller nåt en dag.

Ja, jag känner mig hotad, är helt övertygad om att en busa eller en buse på nya zzr:en kommer bokstavligen KÖRA ÖVER min lilla gosiga mys 6:a när den vid något svagt ögonblick vilar med ögonen och jag inte är där att skydda den. Brutalt krossa dess arma kropp! De är ute efter oss och skyr inga medel! Så nog finns det fog för att man ifrågasätter existensberättigandet, löjligt eller inte!

/I

Chris Ash skrev:
design by function är det vackraste som finns....;)

vänder man på det så får man det töntigaste som finns, t.ex luffarturbo-intag i kåpan när man inte har luffarturbo. var så på min förra hoj sv650

Itssoeasy skrev:
Ja, jag känner mig hotad, är helt övertygad om att en busa eller en buse på nya zzr:en kommer bokstavligen KÖRA ÖVER min lilla gosiga mys 6:a när den vid något svagt ögonblick vilar med ögonen och jag inte är där att skydda den. Brutalt krossa dess arma kropp! De är ute efter oss och skyr inga medel! Så nog finns det fog för att man ifrågasätter existensberättigandet, löjligt eller inte!

/I
Öh?
Jag la märke till suzukifolk i tråden som lät som om de tappat nåt för att denna hoj nu kommer.
Självklart kommer en sån här blåsa ifrån sandstreams K5 så kåpdelarna yr, men det är ju bara rakt fram den är snabb, motorn är 400cc större ch självklart starkare, shit happens

Silwer skrev:
Öh?
Jag la märke till suzukifolk i tråden som lät som om de tappat nåt för att denna hoj nu kommer.
Självklart kommer en sån här blåsa ifrån sandstreams K5 så kåpdelarna yr, men det är ju bara rakt fram den är snabb, motorn är 400cc större ch självklart starkare, shit happens

Ja jag kan iaf se rubrikerna: Nya ATTACKER mot R-hojar inatt, den Militanta Hayabusa-klubben tar på sig ansvaret.

Silwer skrev:
Öh?

Det bryr han sig inte om, han kör bara snabbt på bana. Det är ju där det räknas vettdu.
Köra som fan på gata är bara för pöbeln som inte har testat bankåkning!

Den levererar inte 200hk på bakhjulet utan 200hk i motorn.
Den kommer in till oss i Mars, så då blir det ut o prova, ska bli kul att jämföra mot min zx-12a!

Något som är ganska lustigt med oss motorcyklister (inklusive mig själv) är att vi blir som småbarnsföräldrar för våra hojar... MIN hoj är snabbast, MIN hoj är bäst på bana... :hihi

Måste dock säga att jag är supernöjd med min 12:a! På bana är den för klumpig för att haka på så klart (beroende på mig som förare också) men på gata är det inga som helst problem. Vill man sen köra lite nattliga hysch-hysch race så är den ypperlig. ehrm har jag hört :rolleyes:

Busan tycker jag det är ett riktigt bra chassi på, men skulle inte vilja byta mot en, likväl som en Busapilot säkerligen inte vill ha en 12:a...

God Jul allesamman förresten!

-dB_mike skrev:
precis, det är ju helt onödigt med mellanting, antingen är du sport eller komfort, borde vara likadant med skor, antingen har du spikskor eller mjukistofflor.

Så antogen kjør man varsta goldwingen eller zx 10 R ?, ursakta mig men det tror jag ar det tokigaste jag har hørt i dag. Klart det finns en marknad for muskelstinna sporttourare. Inte alla gillar at luffa i 70km/t och justera på stereon . Nu finns det ju antligen ett alternativ till den aldrande och i mitt tycke urfula busan....
:klappar

Arctic#1 skrev:
Så antogen kjør man varsta goldwingen eller zx 10 R ?, ursakta mig men det tror jag ar det tokigaste jag har hørt i dag. Klart det finns en marknad for muskelstinna sporttourare. Inte alla gillar at luffa i 70km/t och justera på stereon . Nu finns det ju antligen ett alternativ till den aldrande och i mitt tycke urfula busan....
:klappar

det var en stor skopa ironi i mitt inlägg. :argpådato

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien