Artikel om regskylt fram på mc i SVD

Det roligare är att det enda detta förslag har att backa på är att staten får in mer pengar från fartkamerornas plåtningar av MC:s. Det kommer inte minska hojåkarnas fart. Det är så dumt så jag inte fattar att det ens kommit på förslag.

Förövrigt tror jag redan det här har röstats ner i regeringen.

"Initiativet välkomnas av trafiksäkerhetsföreningen NTF.

- Det är alldeles utmärkt. Mc-förarna har visat att de inte tar sitt ansvar för att hålla hastigheten. Det finns ingen anledning att de ska ha någon gräddfil förbi hastighetskamerorna, säger Thomas Carlson, mediechef på NTF."

Hur var det nu, var det tufft att slanga förbi fartkamerorna och visa fingret?

Så länge föraren måste identifieras kan man ju ej bli bötfälld, om man kör med mörkt visir eller dylikt vill säga.

Däremot kan vi helt plötsligt få pröjsa trängselavgift...

vad hjälper en regskylt fram vid en fartkamera när man har mörkt visir? går ju ens knappt o se hur en person ser ut med genomskinligt visir om det är en integralhjälm.

det är nåt lurt bakom det hela.

Däremot kan vi helt plötsligt få pröjsa trängselavgift...

Det är nog närmast där skon klämmer ska du se, hundratals/tusentals mopeder och motorcyklar som slipper varje dag, det skulle bli ett rejält tillskott i stadskassan...

TÄNK PÅ MILJÖN

En registreringsskylt fram kommer öka luftmotståndet med 5% vilket i sin tur kommer öka bränsleförbrukningen med 3%. Med närmare 300.000 motorcyklar i detta land blir det en förfärlig utsläppsökning av växthusgasen koldioxid som bidrar till växthuseffekten. Länder runtom i världen kommer protestera mot denna egoistiska handling och Sverige kommer länge få dras med ett skamfilat rykte.

Sprid budskapet! :)

TÄNK PÅ MILJÖN

En registreringsskylt fram kommer öka luftmotståndet med 5% vilket i sin tur kommer öka bränsleförbrukningen med 3%. Med närmare 300.000 motorcyklar i detta land blir det en förfärlig utsläppsökning av växthusgasen koldioxid som bidrar till växthuseffekten. Länder runtom i världen kommer protestera mot denna egoistiska handling och Sverige kommer länge få dras med ett skamfilat rykte.

Sprid budskapet! :)

Helt rätt vi måste värna miljön!
Bra Argument :tummenupp

Reflektioner över denna debatt om regskylt fram på hoj.

Vi hojåkare blir likstela så fort det debatteras om skylt fram på hojen, varför?
Är det för att vi alltid kör som svin och inte vill bli bötfällda eller handlar det om att det ser för taskigt ut på hojen med en skylt i fram?

Jag kan hålla med om att det ser för jävligt ut med en skylt i fram, men så länge lagen inte tillåter att fordonsägaren bötfälls utan att föraren identifieras så kan vi sova gott.

Vad är vi så jäkla rädda för? Vi är ju trafikanter på våra vägar och bör behandlas lika med bilisterna, så varför denna skräck över att bli bötfälld för att köra för fort, det blir ju alla andra. Varför ska vi höra till en grupp som tycker att vi kan göra vad vi vill utan att få sota för det?

Jag kan förstå myndigheternas försök att få dit oss hojåkare och deras lösningar är inte dom bästa. Men så länge det finns gasglada hojåkare så kommer denna debatt att fortgå.

Det är nog närmast där skon klämmer ska du se, hundratals/tusentals mopeder och motorcyklar som slipper varje dag, det skulle bli ett rejält tillskott i stadskassan...

Eller så kommer vi tillbaka till verkligheten där alla inte hatar motorcyklister och läser på lite. Trängselskatts kamerorna fotar både framifrån och bakifrån, men motorcyklar och mopeder är undantagna pga. att dom inte bidrar till trängsel.

Tanken är att reg.skylt fram ska minska farten och därmed olyckorna.
Jag vill påstå att vi inte hade sparat ett enda liv med detta förslag.
Hur stor är risken att man på grund av hög fart kraschar framför en fartkamera?
Och hur gör vi med övriga 99,9% av sveriges vägnät?

Se på mc-olyckorna med dödlig utgång under 2006 och 2007, hur många hade överlevt med en reg.skylt fram? Just det, inte en enda.
Snarare hade vi nog haft ytterligare några dödsolyckor eftersom folk med ena armen försöker dölja skylten för dessa fartkameror, och på grund av detta kör av vägen.
Fartkameror handlar bara om ögontjäneri, att släppa lite på gasen tills stolpen är passerad.
"3000 bilder på motorcyklar som kört för fort"... var det nån som sa. Då undrar jag hur många bilder dom fått på bilar, om dessa också struntat i kamerorna? 3 miljoner kanske.
Apropå bilar så hörde jag att hela 2 liv hade sparats tack vare fartkamerorna under dessa år som de hade funnits.
Ungefär samtidigt har 75000 svenskar supit ihjäl sig.
Visst är dom gamla gubbarna på vägverket bra härliga med sina förslag.:huvet

Reflektioner över denna debatt om regskylt fram på hoj.

Vi hojåkare blir likstela så fort det debatteras om skylt fram på hojen, varför?
Är det för att vi alltid kör som svin och inte vill bli bötfällda eller handlar det om att det ser för taskigt ut på hojen med en skylt i fram?

Jag kan hålla med om att det ser för jävligt ut med en skylt i fram, men så länge lagen inte tillåter att fordonsägaren bötfälls utan att föraren identifieras så kan vi sova gott.

Vad är vi så jäkla rädda för? Vi är ju trafikanter på våra vägar och bör behandlas lika med bilisterna, så varför denna skräck över att bli bötfälld för att köra för fort, det blir ju alla andra. Varför ska vi höra till en grupp som tycker att vi kan göra vad vi vill utan att få sota för det?

Jag kan förstå myndigheternas försök att få dit oss hojåkare och deras lösningar är inte dom bästa. Men så länge det finns gasglada hojåkare så kommer denna debatt att fortgå.

Det som irriterar mig är att man endast är ute efter att dra in pengar och inte för att öka trafiksäkerheten. Visst ska samma regler gälla för M-förare som för bilister, men då fartkameror inte minskar antalet MC-olycker så gör de ju en förfärlig pelprioritering. Dock har fartkameror minskat antalet bilolycker en del, för att minska antalet MC-olyckor får man helt enkelt hitta på någon annan läsning, kanske införa att alla MC-förare måste gå en broms och lurvtagningskurs eller liknande.

Knasigt

*nollvisionen* rädda liv sängka hastigeten:va hur vore det om ALL typ av väg skatts pengar kom till baks på vägarna så vi hadde bra asfalt å bort med "mördar räckena" rädda liv = sängka hastigeter skatta ihjäl oss soppa v-skatt reg plåtar fram å bak fartkameror osv försäkringen som går i taket å allt ska ju vara bes å god känt lycktor blingkers däck typer å fan vet vad måste se ut si å så... knappast:huvet
finare vägar bättre räcken mer respekt trafikanter i mellan läste tråden om "du hadde blivet bättre bil förare äfter du kört mc " där merparten svarade ja mer "ban dagar" förar utbildning osv ! så :finger åt vad dom håller på med nu ! hoj ska vara kul att köra inte knäcka din ekonomi :confused:

Apropå bilar så hörde jag att hela 2 liv hade sparats tack vare fartkamerorna under dessa år som de hade funnits.
Ungefär samtidigt har 75000 svenskar supit ihjäl sig.

sila mygg och svälj elefanter.

Böter för fortkörning mellan kameror

Tingvall räknar enligt Sveriges Radios Ekoredaktion med att det hela blir verklighet inom några år.

Vägverket och polisen utreder möjligheten att bötfälla bilister som kör för fort mellan de kameror som finns utplacerade längs vägarna.

Man undanröjer möjligheterna för dem som spelar med systemet lite väl kraftfullt, säger han till Ekot.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=676415

Last edited:

Vägverket och polisen utreder möjligheten att bötfälla bilister som kör för fort mellan de kameror som finns utplacerade längs vägarna.

Man undanröjer möjligheterna för dem som spelar med systemet lite väl kraftfullt, säger han till Ekot.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=676415

Jag var säker på att artikeln var skriven 1 april... men det var den tyvärr inte.

frågan är när man falsk-skyltar två väldigt lika bilar och "åker" från en av de södraste fartkamerorna, till en i norrland, på ett par minuter (två olika bilar) snacka att man blir av med kortet :)

vadå ut på vägarna? Dom kan ju ta tag i den tunga kriminaliteten istället :rolleyes:

Jag håller med dig! Ta reda på de som är tungt kriminella först och främst. Här där jag bor verkar de största nöjet vara att jaga mopedister som kör trimmat.. eller de som kör för fort.. fast det finns hur många som helst som kör drogpåverkad.. de är väll de som utgör den största faran.. inte de som kör mc eller moped..:confused: eller??

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra