Art.nr för TZ-blyfria toppar?

Nyteknik skrev:
Nej, bara blyad bensin. Aldrig någon koll, sade han. :rolleyes:

Iom att han legat i "kön" är det väl ingen som tagit någon större notis om det, men det skulle nog bli lite gnäll om någon började hålla till i täten.
Blyat är en stor fördel, men man får väl tänka lite på miljön iaf.
 
nr12 skrev:
Ja det stämmer har kört på denna soppa nu....
1+1=Roy Möller, nu minns jag!

Shell's smörjmedelsavdelning var både trevlig och hjälpsamma. De bekräftade att de tyvärr inte tar in Svhell V-Power till Sverige och inte tänker göra det i framtiden heller. De hänvisade till deras utbud av tävlingsbränslen, typ Racing Cart Fuel och Super Bike Fuel, som säljs via olika återförsäljare. De lär väl vara lika dyra som Aspen och andra racingbränslen.

Vad finns det för alternativ till dessa racingbränslen om man vill ha hög oktan, typ 100 och högre?
 
Teddy skrev:
1+1=Roy Möller, nu minns jag!

Shell's smörjmedelsavdelning var både trevlig och hjälpsamma. De bekräftade att de tyvärr inte tar in Svhell V-Power till Sverige och inte tänker göra det i framtiden heller. De hänvisade till deras utbud av tävlingsbränslen, typ Racing Cart Fuel och Super Bike Fuel, som säljs via olika återförsäljare. De lär väl vara lika dyra som Aspen och andra racingbränslen.

Vad finns det för alternativ till dessa racingbränslen om man vill ha hög oktan, typ 100 och högre?


Aspen, AG, Sonoko, Shell, ELF, VP m.fl har godkända högoktaniga soppor.
Aspen tror jag är billigast, i krokarna runt 24kr/l för 102oktan tror jag.
AG ligger på 27-28kr/l. Sonoko, ELF och Shell ligger i trakterna runt 40kr litern.
 
oFFkeFF skrev:
Så länge du inte öppnar förpackningen...

Man får väl köra med vakumkork som dom har på vinpavor :tummenupp , Det är väl oxideringen av tillsatserna man vill undvika va?
 
oFFkeFF skrev:
Aspen, AG, Sonoko, Shell, ELF, VP m.fl har godkända högoktaniga soppor.
Aspen tror jag är billigast, i krokarna runt 24kr/l för 102oktan tror jag.
AG ligger på 27-28kr/l. Sonoko, ELF och Shell ligger i trakterna runt 40kr litern.
På Calles Sonocofat (k eller c?) står det en intressant varningstext: inte att man kan få cancer av långvarig kontakt med den soppan utan att man får det... :död
 
Nyteknik skrev:
Jag kommer tanka vanlig 98-soppa på Statoil! :fakta

Var iaf så smart att du kör med ok/q8'as "gräsklippar-soppa", en alkylatsoppa som finns på pump för 10kr/litern. Den är betydligt renare och säkrare än den vanliga 98-pumpen. Hör med Linmag här på forumet vilken mack det han är och tankar på. Inte bra, men iaf bättre..
 
Last edited:
oFFkeFF skrev:
Var iaf så smart att du kör med ok/q8'as "gräsklippar-soppa", en alkylatsoppa som finns på pump för 10kr/litern. Den är betydligt renare och säkrare än den vanliga 98-pumpen. Hör med Linmag här på forumet vilken mack det han är och tankar på. Inte bra, men iaf bättre..

Riskerar man verkligen spikningar/haveri utan racingbränsle om man kör original utan en massa kit-grejer? Jag förstår också att det är "bättre" med racingbränsle. Men att alltid använda "bättre" grejer kan bli ens död. Enligt Torkel på ett synnerligen konkret vis. Jag menar snarare att det alltid finns "bättre grejer" men någonstans måste man ju dra en gräns och säga: "detta är vad jag har tid, råd och lust med".
 
Nyteknik skrev:
Riskerar man verkligen spikningar/haveri utan racingbränsle om man kör original utan en massa kit-grejer? Jag förstår också att det är "bättre" med racingbränsle. Men att alltid använda "bättre" grejer kan bli ens död. Enligt Torkel på ett synnerligen konkret vis. Jag menar snarare att det alltid finns "bättre grejer" men någonstans måste man ju dra en gräns och säga: "detta är vad jag har tid, råd och lust med".

Ja, man riskerar spikningar och haveri om man kör på för lågoktanig bensin.
Alltså, en perfekt välinställd hoj, med 102 oktanig spikar c:a 4-5ggr per kilometer.. Du kommer alltså inte ens undan spikningarna med 102 oktanig soppa. D.v.s kör du billigare soppa, sliter du mer på de dyra delarna, nämligen vev och kolvar.. Har du inte detonationsringar i cylindrarna kommer cylindrarna i toppkanten se ganska jävlig ut..
Det finns en anledning till varför det står i serviceböckerna, minst 100-102 oktan RON.
Det är stenhårt trimmade racers det är frågan om, med väldigt högt komp.
Skulle du få för dig att köra en williams f1-bil på pumpsoppa?
 
Nyteknik skrev:
Riskerar man verkligen spikningar/haveri utan racingbränsle om man kör original utan en massa kit-grejer? Jag förstår också att det är "bättre" med racingbränsle. Men att alltid använda "bättre" grejer kan bli ens död. Enligt Torkel på ett synnerligen konkret vis. Jag menar snarare att det alltid finns "bättre grejer" men någonstans måste man ju dra en gräns och säga: "detta är vad jag har tid, råd och lust med".

Äh, kom in i matchen. Du ska alltså köra racer på pump-piss,skita it när det regnar, inte kränga däck och meka hemma i garaget.....

DU hade behövt en Öjje som tog dig i örat..... :rolleyes:
 
Chris Ash skrev:
Äh, kom in i matchen. Du ska alltså köra racer på pump-piss,skita it när det regnar, inte kränga däck och meka hemma i garaget.....

DU hade behövt en Öjje som tog dig i örat..... :rolleyes:

He he, Nyteknik ska tas i örat ikväll när han kommer på besök till mitt lilla kryp-in. Livets hårda skola börjar med Billigt snabbkaffe. Sen ska han få känna på ett par riktiga däckjärn. När jag är klar med honom kommer han att skrika efter regn och däckbyte!
:tummenupp
 
Teddy skrev:
He he, Nyteknik ska tas i örat ikväll när han kommer på besök till mitt lilla kryp-in. Livets hårda skola börjar med Billigt snabbkaffe. Sen ska han få känna på ett par riktiga däckjärn. När jag är klar med honom kommer han att skrika efter regn och däckbyte!
:tummenupp

hähä vi litar på dig Teddy! :yoparty
 
Teddy skrev:
He he, Nyteknik ska tas i örat ikväll när han kommer på besök till mitt lilla kryp-in. Livets hårda skola börjar med Billigt snabbkaffe. Sen ska han få känna på ett par riktiga däckjärn. När jag är klar med honom kommer han att skrika efter regn och däckbyte!
:tummenupp

Slå en signal, så tittar jag ner och hämtar mina verktyg. Så piskar vi upp honom gemensamt ;)
 
Filip och jag gjorde vårt bästa, vi tog var sitt öra på Tobias (Nyteknik) och nöp till. Det är gott krut i grabben. Nyfiken, frågvis och uppmärksam. Tyvärr tog jag inte med mig kameran för att ta bilder som bevis men jag gjorde som jag lovade och lade ett däckjärn i handen på Tobbe. Han såg lite tveksam ut, där han stod med däckjärnet i handen samtidigt som jag berättade hur lätt det var att byta. Hans skepsis är självklar då han är analytiskt lagd och bara tror på det han upplevt själv. Det är så med oss analytiker, vi ser problem och svårigheter innan de ens uppkommit. Innan säsongsstart ska Tobbe få prova att själv kränga ett däck hos mig i garaget och sen kommer vi aldrig att få höra något mer om det. Tro mig.

Sen det där om högoktanig soppa. När jag var nere på Statoil Solna Centrum kl 23:00 igår kväll och köpte glykol såg jag att de också säljer alkylatbensin på femlitersdunkar. Filips snack om gräsklipparbensin var verkligen inget skämt, etiketten på dunkens framsida var en enda stor bild på en gräsmatta och texten gjorde gällande att alkylatbensin var lämplig till gräsklippare och motorsågar. Linmag, kan du vara vänlig och dela med dig av dina erfarenheter av alkylatbensin?
 
Teddy skrev:
Linmag, kan du vara vänlig och dela med dig av dina erfarenheter av alkylatbensin?

Ja du Teddy. Jag vet inte om jag har så mycket erfarenhet... men jag åkte på OK/Q8:s alkylatbensin ifjol. Hade inte mer spikningar än någon annan (vad jag vet) men jag hade kanske kunnat gå ner i bestyckning och fått ut mer effekt, vilket förmodligen resulterat i mer spikningar. Och detta resonemanget pekar på att riktig racesoppa är bätte... men valet av bensin beror ju på ekonomi samt ambitionsnivå!

En fördel med alkylatbensinen jmf med vanlig 98 är att alkylatsoppan är specifierad hårdare, dvs det varierar mindre mellan olika tankningstillfällen. Vanlig 98 kan diffa en del och då stämmer inte den bestyckning som stämmde sist. Alkylaten har vidare, som Filip skriver, samma MON-tal som 102 RON-racesoppa! Dvs, (95/90 RON/MON) för alkylat, (102/90 RON/MON) för racingsoppa.

Notera dock att jag inte är någon expert på området. Och jag hade nog inte valt att åka på denna alkylatsoppa om det inte var för att det fanns fler än jag i 250R som körde på OK/Q8:s gräsklipparsoppa...

/ Magnus
 
Linmag skrev:
Alkylaten har vidare, som Filip skriver, samma MON-tal som 102 RON-racesoppa! Dvs, (95/90 RON/MON) för alkylat, (102/90 RON/MON) för racingsoppa.


/ Magnus

Ok/q8'as har till och med högre och "olagligt" högt MON-tal, men det sjunker så ni klarar ett soppatest när ni slår i tvåtaktsoljan.
Även AG, Aspen med fler racesoppor är alkylatsoppor.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Back
Top