Arrive and ride?

Webspy

.....
Gick med
4 Feb 2004
Ort
Täby
Hoj
Polisbil
Arrive and ride - dvs att man hyr in sig och betalar en engångsavgift för en hel säsong inkl. hoj, däck osv....

Skulle en enhetsserie fungera här?

Man kör ett endagsevent: test, kval och race1 före lunch sen ett kval (kanske ett test innan) o race efter lunch. Klara till 16.00 och på väg hem!

Ponera följande scenario: 20-30 startklara hojar. Bara att kliva på och köra. Detta är vanligt i bilracing i england o andra stora racingnationer så det kanske skulle kunna funka här?. Lite som att köra för ett stort team.

Finns hur många parametrar som helst att pilla med osv.... Däck, hojval, prispengar, SM-status m.m. fast det spelar ju mindre roll om alla har samma grundförutsättningar. Att ha typ sex racehelger, sex lördagar med sammanlagt 12 race.

Säg att det kostar 60 lax att köra och det är 5.000 till vinnaren i varje race så skulle vara "gratis" åka för vinnaren av varje lopp. Ta nu inte fasta på beloppen. Dom är helt tagna ur luften.


Bara en idé:

09.00-09.45: Friträning
10.15-10.45: Kval
11.15: Race
12.00: Lunch
13.00-13.45: Friträning
14.15-14.45: Kval
15.15: Race

Massa åka....
 
Last edited:
Låter intressant men orkar folk hålla en vettig nivå på sin körning med så många passa på en dag?
 
Låter intressant men orkar folk hålla en vettig nivå på sin körning med så många passa på en dag?


Det går att träna upp sin kondition till en orka åka några varvkondition :tummenupp

Många engelsmän kör flera klasser, samt att det på klubbracen ofta är dubbla race så 4 kval och 8 race på en dag är ingen konstighet. Och de blir snabba av mycket åkning :yoparty
 
Jag skulle tycka det vore sjukt kul att åka ner med min personliga utrustning och hyra en hoj för att köra rejs.
Det kanske inte blir lika seriös rejsing som i rooki-klasserna när man kan åka dit och hyra en hoj?
 
Låter som ett ballt koncept.
Orka med allt mekjobb :va.

Utöka med några "testa på dagar" så hade jag nog testat :D :hojraket :kryckor
 
jag gillar idén :) allt handlar om pengarna för min del så man har råd å pynta av :)
 
Tänkte oxå på att köra ihop med något annat, speciellt NEC (ERF).

Tanken skulle vara att man har X antal serie-förare som har hyrt in sig för en hel säsong. Sen har man ett antal wild-cardhojar som man hyr ut till förare som bara har möjlighet att köra något enstaka race. Det blir lite först till kvarn på de säg 5 hojarna.

Man kommer till tävlingen och får en nyservad hoj. "Teamet" tar hand om hojen mellan tävlingarna och servar o lagar den. Utöver hyreskostnad så kommer ju såklart delar man kraschar sönder osv...
 
Tänkte oxå på att köra ihop med något annat, speciellt NEC (ERF).

Tanken skulle vara att man har X antal serie-förare som har hyrt in sig för en hel säsong. Sen har man ett antal wild-cardhojar som man hyr ut till förare som bara har möjlighet att köra något enstaka race. Det blir lite först till kvarn på de säg 5 hojarna.

Man kommer till tävlingen och får en nyservad hoj. "Teamet" tar hand om hojen mellan tävlingarna och servar o lagar den. Utöver hyreskostnad så kommer ju såklart delar man kraschar sönder osv...

Är detta en uppenbarelse du fått, något du drömde i natt eller finns det en seriös fundering med uppbakning bakom??
 
Är detta en uppenbarelse du fått, något du drömde i natt eller finns det en seriös fundering med uppbakning bakom??

Det finns en seriös tanke bakom, men den ligger nog ett år framåt i tiden. dvs 2011. Men har startat lite smått och kolla runt och sondera terrängen lite. SH är ju inte det enda stället det finns RR-folk på. Men det återstår en himla massa saker, så inget är givet.

Och jaa.... det är lite av en uppenbarelse. Har pysslat med racing sen jag var 5 år gammal (dock mest på 4 hjul) och har alltid upplevt hela cirkusen som ganska krånglig och detta skulle vara ett sätt att få igång dom lite lata och bekväma och på så sätt utöka sporten som helhet. Man kanske bara kör här en säsong eller två. Antingen lägger man av eller så satsar man lite större. Man skulle kanske kunna se detta som en plantskola för blivande RR-ess samt en uppsamlingsplats för föredettingar som fortfarande vill köra men inte har tid....
 
Kalas idé

Det finns ett liknande upplägg i bl a Ungern (Gsx-R Kupa) som verkar funka bra.
Gör det, jag är klart intresserad. :tummenupp

/Stefan
 
Det är dock ett annat upplägg.

Där fungerar det i princip som 125Jr gjorde med leasing från Starol, dvs. man har hojen själv, man skruvar själv etc.

Jo, visst är det så. Men det är liknande, och jag ångrar att jag blev äldre än 14år, annars hade jag lätt hyrt än hoj en säsong och kört =)
 
Tycker att idén verkar helkul.
Dock så tror jag att den blir lättare att genomföra i någon klass som inte går lika fort! Typ race med ganska så standard ER6:or eller någon likande hoj. Tror att man kunde ha riktigt kul på en sådan hoj då alla har lika förutsättningar, samt att det inte går så sjukt fort...
Tror att det viktigaste är att kostnaden blir på en rimlig nivå.
 
Det skulle med lätthet kunna finnas en kreditlösning på paketet. 12 "räntefritt" Då är det uthyraren som betalar kreditavgiften.

Säg att du tröttnar eller blir skadad... då kan ju du som förare hyra ut din hoj.
 
Nyheter
Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Back
Top