Arrenderätten hos länsstyrelsen?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Jag undrar om det finns någon här på sporthoj som är insatt i arrenderätten och dess regler?
Det är nämligen så att vårt arrende på tomten vid sommarstugan höjdes igår från hyffsat låga 8600:-/år till 15500:-/år, rakt av. Det anser vi vara lite väl kraftig höjning i ett enda skede men vi är osäkra på vad som gäller.
När jag säger vi så syftar jag på de stugägare vid just den viken vi bor vid, det är totalt 10st stugor det rör sig om och ingen är nöjd med denna höjning.

Jag sitter och söker nu och har hittat lite regler och dylikt men är fortfarande borttappad i det hela. Det känns som att en protest till arrendenämnden är på sin plats först och främst, men ska man anlita en jurist eller dylikt? Det är ju inte gratis men går man ihop och delar på kostnaden så borde det inte bli så dyrt :va

Några andra som arrenderar tomtmark och har varit med om liknande problem?

Allt handlar väll om vad som är skäligt när arrendet tecknades och vad som står i avtalet.

Farsan arrenderade en bit av stranden där vi hade sommarstugan av en grannen som bodde där åretrunt. När den gubben dog och dom nya köparna kom så ville dom riva våran båtbrygga för att bygga en egen men det sket sig på arrendeavtalet. Efter det så försökte dom "skrämma" iväg oss med "hyreshöjning" på flera 1000%. För att göra en lång historia kort så blev det massa polisanmälningar, jurister och lantmäteri men alla kom fram till att arrendeavtalet gäller trots att "hyran" för 50 år var inte över 100:-. Osläligt i dagens läge: JA, men avtalet tecknades i mitten av 60-talet..............................

Jag tippar på att arrendepriset på en sjötomt kan vara mycket högre än det vi fick nu såklart, 15000:-/år är ju ingenting egentligen men jag skulle hellre köpa loss skiten för 500k än att betala högre arrende för vart 5:e år.
Det är just det att de höjde så drastiskt, och mina föräldrar äger en hel del jordbruksmark samt sjömark och arrenderar ut ett 50-tal tomter tillsammans med några fler markägare vid en annan sjö. De tar 5000:-/år men kommer höja till 8000:-/år. Också 5-årskontrakt. Så 15000:-/år är inte marknadsmässigt korrekt då det är dyrare än alla andra i närheten...

Jag tror det är lagstadgat hur mycket man får ta ut i arrende i ett sådant här fall. Svärmor och svärfars granne sålde sin stuga och då kunde dom ta ut högre arrende. Men dom fick ta ut max 10000 pga storleken på tomten. Det var tal om att de nya ägarna ville ha lite större tomt och då skulle dom få höja till 20000. Så jag tror det beror på storlek och kanske läge. Detta gällde en sjötomt.

15.000/år låter som en rätt ok summa tycker Jag (ovetande om tomtläge, hus, mm). Att andra stugor i närheten har andra arrenden säger inget om marknadspriset utan då får man höra med kommun eller något tror Jag.

15.000/år låter som en rätt ok summa tycker Jag (ovetande om tomtläge, hus, mm). Att andra stugor i närheten har andra arrenden säger inget om marknadspriset utan då får man höra med kommun eller något tror Jag.

Jag håller med, 15 000:-/år för en sjötomt som är på ca 800kvm är helt ok. Det är just bara det att han höjde nästan 100% rakt av utan att ha förbättrat något alls. Förra sommaren tex så bekostade vi stugägare en renovering av vägen, medan det bekostas av arrendatorn ute hos mina föräldrar. De står med andra ord för väghållningen där, har dock inte vårt kontrakt i närheten just nu så jag vet inte exakt vad som står där.

Och just att jämföra med andra stugor är intressant då arrendatorn tydligen har uttryckt sig om att han är billig marknadsmässigt sett. Inte vad jag har sett som sagt, jag kan slå upp en stuga ute vid sjön hos mina föräldrar och betala 8000:-/år.

Struntsummor, javisst. Men många struntsummor blir mycket pengar till slut, bara att bygga den nya stugan som jag gör just nu kostar minst 150 000:- och det är inget vi kan ta lån för att bygga då man inte kan belåna arrenderade fritidshus på det viset.
Nu har vi inte det så dåligt ställt så att vi måste ta lån för det men jag vet att tex grannen har svårt att klara av alla sina räkningar redan då han är ensamstående med 2 barn och med ett halvfärdigt STORT sommarhus som kostar pengar. Att dubbla hans månadskostnad är inte så schysst.
Sedan är det tal om att dra in kommunalt VA-system, det är en inkopplingskostnad som beräknas hamna på 150 000:-/stuga. Visst, värdet ökar markant på huset men det märker man ju först när man säljer. Och som sagt så kan man inte belåna dessa hus...

Edit/ Kommunen har inget med detta arrende att göra men jag ska ringa dem på måndag då de faktiskt har några tomter som de arrenderar ut, som eventuellt kommer få köpas loss för att få låna till det kommunala VA-inkopplingen...

Last edited:
Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...