Arrangemang för att transportera extrafälgar vid bankörning?

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Jag har byggt om ett hästsläp så jag enkelt kan lasta och spänna fast en mc, dock har jag ännu löst problemet med förvaringslådor och transport av fälgar med extradäck/skivor. Just fälgarna oroar mig lite då de inte fungerar att lägga på golvet pga utstickande bromsskivor.

Jag vill helst inte skruva något permanent i väggarna heller då jag inte vill utesluta möjligheten att nyttja golvet att sova på..

Hur har ni andra löst detta?

Stapla dem mellan gamla uttjänta däck är ju snabbaste lösningen.
Däck - däck på fälg - däck - däck på fälg.

Då har du glömt spännbanden :D

Men rekommenderade lösningen är att fästa två par spännöglor i golvet på vagnen så jag kan bygga två högar bestående av framdäck + fälg med spännband över? (däck + fälg + däck för att inte döda övre bromsskivan med spännbanden..)

Sist ställde jag fälgarna och ett extradäck "som en liggande trave" mot framväggen i hästsläpet och drog åt med spännband. Bromsskivorna skyddade jag med bubbelplast som jag drog fast med packtejprullen. Eftersom det var SMC kurs och "fri" körning blandat så hade jag förutom fälgarna på hojen två extra uppsättningar fälg så det var alltså två bakfälgar, två framfälgar och ett löst bakdäck i "traven". Eftersom släpet i vanlig ordning smalnar av fram så blev det en naturlig yta där att använda.

Någon måste ju ha uppfunnit någon form av "bromsskivsskydd" man kan beställa online :-)

Fyrkantig träram som man binder fast runt hjulet på vardera sida.
Enkelt.

Ett hästsläp är ju väldigt högt så ett par krokar högt upp på väggarna att hänga hjulen i kan ju vara en skön lösning. Så är inte hjulen ivägen. Även div annat man använer mer sporadiskt och kanske vill slippa lasta in och ut är ju skönt att hänga upp i släpet.

Ett hästsläp är ju väldigt högt så ett par krokar högt upp på väggarna att hänga hjulen i kan ju vara en skön lösning. Så är inte hjulen ivägen. Även div annat man använer mer sporadiskt och kanske vill slippa lasta in och ut är ju skönt att hänga upp i släpet.

Tyvärr är sidorna rätt veka så fort man kommer > 1.2 meter upp, det mesta är tunn glasfiber. Även "ramen" som allt är skruvat i är gjord av max 20x20-profiler. Med tanke på att jag nästan har problem att själv lyfta bakfälgen i brösthöjd så vet jag inte hur klokt det är att skruva något man inte vill ska trilla loss såpass högt upp..

Hmm spontant.. En byggstötta som moddas med ett rör i samma dim som axeln.. Så fixar du ett gäng gamla hockypuckar från secondhand (eller sno din liillebrors) .. Du ställer den på golvet i släpan.. på med ett hjul.. Puck som distans (hål borrat) och sedan nästa..

Så gängar du fast det hela mot taket. Finns färdiga stöttor man kan köpa från truckerbutiken men de är gjorda för fullhöjdsskåp och behöver kortas.. De är även kvadratiska och går inte in i axeln...

Eller en liten ställning (förslagsvis på hjul) med en pinne som går ignom centrum.. Så en stopp längst uppe. Så baxar du in den mot framstammen och bandar fast den eller använder en sk "truckerpinne" som nämnts ovan..

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien