Arrangörsmöte på SVEMO

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
En annen ting som burde vurderes er at terminliste legges opp slik at Svensk- og Norsk mesterskap ikke krasjer. Flere normenn som ønsker å kjøre SM og alle svenske er velkomne til å kjøre norsk.
Og om dere savner variasjon på baner så finnes også Rudskogen som et alternative i SM. Da slipper dere å tenke på det strenge lydkravet også.....

Ljudet mäts även på träningar av dom svenska banägarna. Det betyder att förarna måste anpassa sina hojar till svenska buller krav även om dom bara tränar i Sverige.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Och OM man vill ha publik på RR, borde man inte ha rullande tidsschema då? Så att det är heat pangpang på varandra? Minns i våras(eller vintras) på Torpet, när det var nästan lika långa pauser mellan varje heat som det var racing! SÅÅÅÅÅÅÅÅÅ tråkigt!!!!!
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Rullande schema skulle jag som publik tycka vara rätt trist, man har ingen koll på när den/de klasser man vill se kör. Det kräver väldigt god kommunikation via högtalalare/radio. Sen kan nog schemat läggas av nån mer erfaren som vet hur lång tid ett race tar...
Jag tolkar in att du tycker att alla hade dåliga scheman med långa pauser eftersom du vill ha rullande på alla..?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Och OM man vill ha publik på RR, borde man inte ha rullande tidsschema då? Så att det är heat pangpang på varandra? Minns i våras(eller vintras) på Torpet, när det var nästan lika långa pauser mellan varje heat som det var racing! SÅÅÅÅÅÅÅÅÅ tråkigt!!!!!

Med tanke på att det ofta är närmast sörjande som kommer för att se någon speciell köra i en specifik klass så tror jag att publiken gärna vill veta tiderna för klasserna.
Det går ju att lösa med en stor, snygg tavla som uppdateras med tiderna allt eftersom, iaf till viss del.
 

Japp

Det som skramlar sitter kvar!
Gick med
31 Jul 2013
Ort
Sorunda
Hoj
Aprilia RSV Mille "Black Betty" mfl
2. Säkerhet
Ska precisera vad jag menade med avskiljning mellan bandelarna Ejes ingång och utgång:
Det gäller egentligen mellan 1. rakan mellan snabbhöger och Ejes och 2. Vänstern i svackan mellan Ejes och Hårnålen.
Det har hänt att cyklar som som vurpat i vänstern i svackan kommit ut på rakan (snabb H-Ejes) och i det fall jag var med om lagt sig mitt i idealspåret på rakan.
Läskigt för hojen som ev kan komma ut på rakan kommer emot förarna på raksträckan, vilket gör situationen svår.
Tänker mig en mjuk avdelning av typ de nät man använder i störtlopp. Mjuka eftergivliga pinnar och ett nät som fångar upp men ger med sig.

Ciao
//A
 

Japp

Det som skramlar sitter kvar!
Gick med
31 Jul 2013
Ort
Sorunda
Hoj
Aprilia RSV Mille "Black Betty" mfl
Angående kör schema.
Personligen föredrar jag trots allt fasta tider och tror att publik som vill se något särskilt lopp tycker det samma.

Som förare kan man relaxa tills det börjar bli "dax" på ett annat sätt än vid rullande schema då man måste hålla koll på vad som händer på banan på ett helt annat sätt tycker jag.

Ciao
//A
 

Japp

Det som skramlar sitter kvar!
Gick med
31 Jul 2013
Ort
Sorunda
Hoj
Aprilia RSV Mille "Black Betty" mfl
3. Marknadsföring
Jag undrar varför våra "egna" tidningar, mc-tidningarna inte ägnar mer uppmärksamhet åt RR.
Är det så ointressant för dem???
Tidningarna skulle kunna bygga upp en bredare kännedom om tävlingarna, om förarna hos en bredare cirkel av motorcyklister.
Vet man mer om tävlingar och förare blir det automatisk mer intressant att åka och kika eller kanske rent av inspireras att delta!

Klara uppslag till reportage:

Inför säsong:
*Vilka är toppförarna i elitklasserna, ambitioner etc inför säsongen
*Intressanta nykomlingar.
*Kanske en serie artiklar som följer någon förare genom säsongen
*Nya hojar

Under säsong:
*Intervjuer
*Race reportage
*Resultat

Efter säsong:
*Summering
*Provkörning "vinnarhojen" ex vis jmf med en i standardskick.
*Ambitioner inför nästa säsong

Jag vill gå så långt att det är deras f-----e plikt att göra det!!!
Och vill de inte göra det, så tycker jag vi kommer tillbaks till den där websidan vi haft uppe tidigare.. Kolla in vilka fina reportage Norrmännen har på sin sida! Skulle inte det vara möjlig???

Näääeee!
Nu är jag klar för idag!

Ciao
//A
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det är väl lite som sagts tidigare. Det behövs någon samordning av marketing, på samma sätt som det krävs för själva racehelgen. Det behöver vara någon som håller i hela säsongen överlag, som kan se till att förarnas egna goprovideos samlas in för klippning och youtubeklipp som till exempel det här:
https://www.youtube.com/watch?v=zAvUS7ZQoEI

Gärna med lite kameror med teleobjektiv runt banan som kan ta video vid kurvor och sånt för att få en lite snyggare, lite mindre "snubbe med telefon"-känsla på utifrånvyerna.

Kan vi börja få till sådana klipp för varje race på säsongen samlade på en kanal för svensk RR så har vi en början iaf. Vi kan inte kräva att folk ska vara intresserade av något de inte ens vet om, och vi kan inte direkt kräva att tidningarna ska lägga tid och pengar på något som deras kunder inte är intresserade av (även om det är för att deras kunder inte ens vet om det). Vi som kör behöver få till en intressant grund att utgå ifrån, som vi kan sälja in till de ointresserade.
Jag har lyckats få ett par ofrälse intresserade av MotoGP, för där finns det något att kika på och följa. Men svensk RR är helt okänt utanför den initierade kretsen, vi behöver något att visa upp.

Ödlunds klipp fick ganska många kommentarer på min FB-delning av det för att handla om motorsport, folk tyckte det var kul att se.
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Utöka " prova på verksamheten" uppåt i ålder. Idag kör svemo enbart prova på verksamhet upptill 16 år. Man kan komplettera den verksamheten med en- två riktiga A2 hojar t.ex. cbr 500 , Ninja 250-300. Det funkar även som event grej.


En stor och viktig grej är framtida struktur på en landsomfattande verksamhet.
Idag finns många oklarheter och konflikter mellan olika delar av " rr / bandagsverksamheten" som måste lösas om dom inte skall bli en källa till protester och medlemsflykt m.m.

Det behövs klara spelregler för alla aktörer på marknaden. Idag finns det konflikter inom svemoverksamheten mellan smc sport och övriga rr klubbar. Det finns konflikter mellan svemosanktionerad verksamhet och " privat / utländsk verksamhet som tar sig dom mest konstiga uttryck t.ex. svemoklubbar som agerar " bemanningsbolag" åt osanktionerad tränings/ tävlimgsverksamhet istället för att bedriva egenverksamhet.

Konflikten lokalklubbar - smc sport måste få en lösning snart. Detta eftersom smc sport har börjat att arrangera klubbtävlingar som är öppna för alla oavsett klubb ( bara detagaren har licens och är medlem i SMC). Med sådana upplägg blir det fullständigt omöjligt för en lokal klubb att konkurrera om den klubben vill följa svemoreglerna. Den enda som konkurera blir privata org såsom bikepromotionen eller zynergy racing som kan " skita" i svemoregler.

Den nya mrknadssituationen kräver helt nya beslut hur en svemosanktionerad skall se ut.
- skall den fortfarande baseras på regionala klubbar och smc - sport som idag.
ELLER
- skall den helt baseras på en stor rr- klubb vid namn Svenska rr sällskapet. Den klubben skulle kunna ha såpass stora resurser att den klarar att möta konkuransen från dom privata aktörerna. Alternativet är en mindre sydsvensk variant.
Just sydsverige har dom största problemen idag att bedriva en kontinuerlig svemosanktionerad verksamhet. Där finns även dom största möjligheterna köra med konkurenterna.

Just den sporadiska svemosanktionerade verksmheten i sydsverige skapar en sportslig orättvisa när en förare som enbart väljer att deltaga i svemoverksamhet får mindre träningstid än förare som även kör hos privata arrangörer. Det förhållandet " legitimerar" även deras verksamhet när elitförare väljer att deltaga i den.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Det behöver vara någon som håller i hela säsongen överlag, som kan se till att förarnas egna goprovideos samlas in för klippning och youtubeklipp som till exempel det här:
https://www.youtube.com/watch?v=zAvUS7ZQoEI

Gärna med lite kameror med teleobjektiv runt banan som kan ta video vid kurvor och sånt för att få en lite snyggare, lite mindre "snubbe med telefon"-känsla på utifrånvyerna.

Kan vi börja få till sådana klipp för varje race på säsongen samlade på en kanal för svensk RR så har vi en början iaf.

TYP!!!!!! https://www.youtube.com/watch?v=hXH_X30WzFM
 

Japp

Det som skramlar sitter kvar!
Gick med
31 Jul 2013
Ort
Sorunda
Hoj
Aprilia RSV Mille "Black Betty" mfl
Typ, snyggt och himla fränt typ:tummenupp
Vi skulle alla kunna hjälpa till och sprida (den nu drömda) hemsidan genom exponering på våra fordon, bussar, bilar etc som ju trots allt syns ute en hel del!

Ciao
//A

P.S @MM grattis till lysande resultat i år:tummenupp
 

Semper idem

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Feb 2013
Ort
10 nautiska från slottet
Hoj
Ja
Som åskådare så tycker jag att det är bra med lite tid mellan racen. Eftersom jag har ett stort motorintresse så är det ett perfekt tillfälle att köpa fika, gå på muggen och besöka depån, för att kolla på hojarna och prata med folk.

Om man däremot skulle sitta på läktaren hela tiden, så skulle man kanske uppleva det som ganska segt.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Problemet är väl att det är två helt olika tekniska reglementen. Rookie1000 är helt fritt reglemente. Enda begränsningen är att hojen ska baseras på en gathoj, och ingen överladdning.
Vårat Superbikereglemente är mycket mera restrektivt.

Jag tror mera på att bara klassa upp dom snabbaste....

Fast det är ju en kvarleva från när rookies skulle kunna köpa beggade cyklar utan att riskera att de inte skulle platsa in i reglementet. Idag finns där ju nästan inga sådana cyklar utanför BSB/WSBK så jag tycker man skulle kunna harmonisera reglerna och åka med det standardbetonade SST/SBK reglementen även i Rookie.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
6. Uppklassning

Tycker man nu att det är ett problem att folk inte klassar upp sig så skulle vi kanske ta bort delningen mellan rookie1000/SBK och SST/Rookie600 och bara köra klasserna Superbike och Superstock. Istället så får de 30(eller vad nu minsta banan rymmer utan problem) som kvalar snabbast åka huvudklassen förutsatt att de åkt inom 10x% av bästa kvaltid. Resten får åka B-final.

Hmmmm... Jag klassade ner mig från Elit till Rookie 2010, som en 50-årspresent till mig själv! Eftr tre tävlingar klassade jag upp mig igen, jag tyckte det var FARLIGT att ligga och under kval försöka sätta 1.09 på Åsen tillsammans med ett gytter av förare runt 1.12-1.15. Hade kontakt med minst en, ofta två per varv, när jag försökte panga på. Och att då slänga ut Duerlund/Dennis Dragos-typer som kör 1.06 där också!!!!:3freak:gnissla

Ett kraftfullt nja!!!!! på det förslaget!
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Som åskådare så tycker jag att det är bra med lite tid mellan racen. Eftersom jag har ett stort motorintresse så är det ett perfekt tillfälle att köpa fika, gå på muggen och besöka depån, för att kolla på hojarna och prata med folk.

Om man däremot skulle sitta på läktaren hela tiden, så skulle man kanske uppleva det som ganska segt.

OK!!! Jag kanske överdriver vikten av action... Men jag minns det året (2014) Mike körde korta heat på Åsen; hojarna hann knappt in i depå innan nästa gäng pangade ut! Och sedan hade man tagit bort det onödiga Warm-up lap, utan det var race direkt!! ACTION!!!! KUL att titta på!!! Helt enkelt BRA om man var publik!!!! Så, om man vill ha publik tror jag det är MYCKET bättre med rullandeschema. Om man inte har COOL underhållning i pauserna, och det har vi ju sällan....
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Fast det är ju en kvarleva från när rookies skulle kunna köpa beggade cyklar utan att riskera att de inte skulle platsa in i reglementet. Idag finns där ju nästan inga sådana cyklar utanför BSB/WSBK så jag tycker man skulle kunna harmonisera reglerna och åka med det standardbetonade SST/SBK reglementen även i Rookie.

Det enklaste hade ju såklart varit att köra IDM reglementet i våran Superbike, precis som alla andra länder i Norden och nästan hela europa (Förutom CEV, CIV, och BSB och kanske nåt mer land).

Hojar byggda för IDM dräller det av på begagnatmarknaden, och väldigt få hojar på annons är mera kittade än IDM reglementet. Då hade man kunnat köra antingen IDM i både Superbike och Rookie 1000. Eller för att göra det enklare för Rookie 1000, så kunde man köra IDM i Superbike och fortsätta med fritt i Rookie 1000. Det är nog ändå väldigt få hojar i Rookie 1000 som INTE skulle gå att köra under IDM reglementet.
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Varför kör man inte enligt IDM-reglementet?

Jadu Mossberg... Det kan man ju fråga sig... Det gjordes ett krafttag kring reglementet i vintras, där man skulle lägga ett reglemente som skulle ligga fast flera år frammåt. Jag passade då på att göra en enkät bland alla förare i Superbike, och några i toppen av Rookie 1000, kring vad man ville ha för reglemente i Superbike. Nu har jag inte dokumentet på min jobbdator, men jag vill minnas att 93% av förarna ville ha ett öppnare reglemente i superbike, där man i stort sett släppte det mesta fritt utom själva motorn. Och 99% var överrens om att OM vi inte ska ha ett friare och eget reglemente i Sverige, så borde vi köra enligt IDM som alla andra... Undersökningen lämnades in till SVEMO, som svarade det vanliga typ. "Va kul att du engagerar dig, och det här ska vi ta åt oss". Och sen släppte man reglementet i våras, där vi nu helt plötsligt kör något helt eget i Sverige, som är någonstans emellan FIM STK1000 och IDM. Dör man inte får byta bromspumpar, bromsok, eller byta kammar. Man FÅR dock tima OM kammarna, vilket är typ 1000 gånger mera avancerat än att helt enkelt bara slänga in en kit-kam och mappa om den. Och vi kör alltså ett helt eget, som INGEN annan kör i hela världen, vilket gör flera saker komplicerade. Jakten på beggade hojar t.ex. Det drälller av hojar byggda enligt IDM i hela norden och europa, men inga som är byggda enligt vårat eget. Och när vi kör Nordiska Mästerskapet (som SVEMO är medarrangör till), så kör man enligt IDM precis som i Norge, Danmark, och Finland. Rörigt, dumt, komplicerat, och sjukt onödigt... Och jag ställer mig frågan, precis som dig... VARFÖR?

Jag har hört nån dålig förklaring om att "Om typ några år kommer typ alla i Europa att köra efter FIM STK1000 i sina nationella mästerskap...". Men det är ju "OM NÅGRA ÅR". Varför vi i lilla Sverige ska gå i framkant och strula till alltsammans fattar jag ärligt inte...
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Vi pratade med Svemo om det ifjol tror jag det var. För supermoton då.
Men Svemo vill ha all info hos sig själva för att dom ska slippa ha en social media manager typ. :)
Deras site skulle uppdateras sas det då. Men hur det går med det vet jag faktiskt inte.

Jag har erbjudit dom tidigare att göra allt jobb. Det blev ett Nej på det. Minns inte exakt varför.

Tror inte de förstår sig på teknik öht. De har ju all möjlighet med sitt TA system att koppla på ett API som gör att viss information vore offentlig. Och det kan ju i princip alla resultatlistor, tävlingskalendrar mm vara. Gör dom det, kan jag skapa sajten gratis. Ett vettigt utbyte vore att de släpper domänen.

De måste bara förstå att de inte kan sittta på sveriges bästa domän och låta den ha ett CURL-error...

Snacka om att inte utnyttja sin potential och snarare utnyttja maktpositionen. Suck... Hur ska man få Svemo att förstå att de tänker helt fel och bara är ivägen när de inte låter 2000-talet komma innanför dörren?
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top