Armstrong bromsskivor - någon som har erfarenhet?

JoeWer

Old fart....
Gick med
7 Jul 2008
Ort
Alingsås
Hoj
*såld*
Som rubriken lyder, är det någon som har kört med Armstrong bromsskivor?

Jag behöver byta skivor fram på min hoj och surfar runt på Ebay, så alla tips och förslag mottages tacksamt. Jag har hittat begagnat till vettigt pris, Galfer verkar vara bra men ganska dyra. Armstrong verkar vara brittiskt, kostar ca 1450SEK/skiva för Wave.

Kina & Hongkong -skivor känns inte aktuellt :gnissla
 

phille_hbg

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2007
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Armstrong-skivor kollade jag på till min, men efter att ha läst lite recensioner och kommentarer så föll dom bort direkt. vid torrt väglag så fungerar dom tydligen ganska okej och vid vått väglag så ska dom tydligen vara riktigt dåliga i princip oavsett belägg.

jag släppte tanken med billiga skivor och köpte mig ett par EBC skivor med tillhörande sintrade belägg istället för lite mer pengar. bromsar ska man inte tumma på då dessa är väldigt viktiga.

titta upp lite recensioner om skivorna du har tänkt dig.

MVH Phille
 

JoeWer

Old fart....
Gick med
7 Jul 2008
Ort
Alingsås
Hoj
*såld*
Just EBC-skivor blev jag avrådd av en MC-handlare jag har förtroende för, de hade tydligen dåliga erfarenheter där skivorna slagit sig.

Mina efterforskningar via Google har hitintills inte visat några seriösa negativa omdömen. Jag har hittat vettigt pris på nyare begagnade original, men vill kolla om det finns några bra nya alternativ. Galfer verkar vara ett säkert kort, men då kostar det därefter, ca 2500:- per skiva. ISR landar någonstans på 2800:-....
 

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Landskrona
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Har bara erfarenhet av Armstrong wave kontra Brembo gold original till min RSV1000R -02. Skivorna verkar inte slå sig vid hård banåkning, däremot upplever jag allmänt lägre friktionskoefficient med Armstrong innan de har kommit upp i värme. Väl uppe i temp märker jag ingen markant skillnad med SBS dual carbon-belägg.
 

phille_hbg

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2007
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
EBC har precis som Brembo, Galfer, mfl. olika sorters skivor. allt ifrån enklaste varianten till bromsar för hård bankörning. att dom inte har alla olika modeller av bromsar till alla motorcyklar kan jag förstå, men jag tycker att det låter rätt konstigt att EBC-skivor skulle slå sig lättare än orginal-skivor. men det är väl från hoj till hoj också antar jag.
begagnade bromsar hade då iaf inte jag köpt, men det är en smaksak.

MVH Phille


Just EBC-skivor blev jag avrådd av en MC-handlare jag har förtroende för, de hade tydligen dåliga erfarenheter där skivorna slagit sig.

Mina efterforskningar via Google har hitintills inte visat några seriösa negativa omdömen. Jag har hittat vettigt pris på nyare begagnade original, men vill kolla om det finns några bra nya alternativ. Galfer verkar vara ett säkert kort, men då kostar det därefter, ca 2500:- per skiva. ISR landar någonstans på 2800:-....
 

JoeWer

Old fart....
Gick med
7 Jul 2008
Ort
Alingsås
Hoj
*såld*
Varför skall man köpa kinaskivor från UK till högre pris än från Kina direkt?

Det går utmärkt att köpa kinaskivor om man väljer leverantör lite noga. De är inte lika bra som Galfer men där finns gott om RR åkare som har dem på reservhjulen med gott resultat.

Att välja leverantör i Kina utan att veta ett dyft om dessa blir lite svårt, jag har inga sådana kontakter. Däremot har jag hittat en engelsk firma som säljer två skivor + pads, allt från Galfer för ca 4250 svenska riksdaler. Låter ganska bra tycker jag(original hos svensk handlare kostar 3200:- SEK/skiva.).

Tack för all input, man lär sig nya saker på SH varje dag!
 

JoeWer

Old fart....
Gick med
7 Jul 2008
Ort
Alingsås
Hoj
*såld*
Meddelandet som du har skrivit in är för kort. Var vänlig och skriv ditt meddelande så att det är minst 5 tecken.
 
Last edited:

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Att välja leverantör i Kina utan att veta ett dyft om dessa blir lite svårt, jag har inga sådana kontakter. Däremot har jag hittat en engelsk firma som säljer två skivor + pads, allt från Galfer för ca 4250 svenska riksdaler. Låter ganska bra tycker jag(original hos svensk handlare kostar 3200:- SEK/skiva.).

Tack för all input, man lär sig nya saker på SH varje dag!
www.E-bay.co.uk sen väljer man "worldwide" i ena sökfältet till vänster.
Vips så ser man hela världens säljare av det du letar efter.
 
Nyheter
BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Top