Arméns lejon

hållundan skrev:
Nopp, det är ju som sagt MC258M som man får tampas med...

KTM är under leverans, men det har man ju inte sett ännu. Vi skulle fått dom när jag låg inne för två år sedan :rolleyes:

Lite insiderinformation (min pappa som är Mc gruppbefäl) säger att dom kommer inom ett år!! :tummenupp Lagom tills jag gör lumpen så jag kommer söka som MC ordonnans... Och ja, MC ordonannserna kör på gamla äckliga husqvarna 258... Helt värdelösa, jag pressade den i 1 timme sen skar den...

Och husabergarna som kör är inte det minsta bra, när jag tittade (helt gratis, inget inträde) så pajade 3 st av hojarna, och när pappa tittat 1 månad tidigare så pajade 2 st...

Och nån sa att MC ordonannseran är bra på att köra? Nope, inte det minsta, finst säkert undantag men jag fick som uppgift att visa dom runt en lite slinga i ett grustag med lite skogsinslag, kul att stanna var 100 m för att vänta... :mad: Dom som jag ledde var iaf INTE bra (med vissa undandtag)

Stolten skrev:
Lite insiderinformation (min pappa som är Mc gruppbefäl) säger att dom kommer inom ett år!! :tummenupp Lagom tills jag gör lumpen så jag kommer söka som MC ordonnans... Och ja, MC ordonannserna kör på gamla äckliga husqvarna 258... Helt värdelösa, jag pressade den i 1 timme sen skar den...

Och husabergarna som kör är inte det minsta bra, när jag tittade (helt gratis, inget inträde) så pajade 3 st av hojarna, och när pappa tittat 1 månad tidigare så pajade 2 st...

Och nån sa att MC ordonannseran är bra på att köra? Nope, inte det minsta, finst säkert undantag men jag fick som uppgift att visa dom runt en lite slinga i ett grustag med lite skogsinslag, kul att stanna var 100 m för att vänta... :mad: Dom som jag ledde var iaf INTE bra (med vissa undandtag)
Min pappa är större än din....

Jösses, du är rolig du. Sitter med mycket relevant fakta. Jag var förvisso inte MC-ordonnans men jag körde likväl MC i lumpen. Trafiksoldat T2, 10 månader.

Husqvarna 258M är en helt otrolig MC som är driftsäker som fan om man sköter den rätt. Lätthanterlig och schysst på många sätt och vis. Den har dock börjat bli till åren.

Beträffande din insiderinformation vågar jag inte tro på den det minsta. Vi fick löften från regementschefer och andra höga instanser då vi låg inne. KTM:erna skulle minsann komma det året...

Nä, det är lika bra att vänta och se. Nu när besparingarna på försvaret är högaktuella lär de värnpliktiga (som är kvar) få vänta länge länge.

/H

hållundan skrev:
Min pappa är större än din....

Jösses, du är rolig du. Sitter med mycket relevant fakta. Jag var förvisso inte MC-ordonnans men jag körde likväl MC i lumpen. Trafiksoldat T2, 10 månader.

Husqvarna 258M är en helt otrolig MC som är driftsäker som fan om man sköter den rätt. Lätthanterlig och schysst på många sätt och vis. Den har dock börjat bli till åren.

Beträffande din insiderinformation vågar jag inte tro på den det minsta. Vi fick löften från regementschefer och andra höga instanser då vi låg inne. KTM:erna skulle minsann komma det året...

Nä, det är lika bra att vänta och se. Nu när besparingarna på försvaret är högaktuella lär de värnpliktiga (som är kvar) få vänta länge länge.

/H

hehe, okej.. Hojen som jag körde har jag visserligen ingen aning om hur den var skött eftersom det inte var min. Fick den bara tilldelad..

Japp, vi kan vänta och se om du vill.. Jag tror dock inte att ALLA MC ordonnanser får sådan till och börja med utan bara gruppbefälen och liknande..

Detta är jag inte 100 % säker på: Jag har för mig att det är FMCK som köper in hojarna och FMCK har inte utsatts för några besparingar och har gott om pengar (Väldigt gott)..

Stolten skrev:
hehe, okej.. Hojen som jag körde har jag visserligen ingen aning om hur den var skött eftersom det inte var min. Fick den bara tilldelad..

Japp, vi kan vänta och se om du vill.. Jag tror dock inte att ALLA MC ordonnanser får sådan till och börja med utan bara gruppbefälen och liknande..

Detta är jag inte 100 % säker på: Jag har för mig att det är FMCK som köper in hojarna och FMCK har inte utsatts för några besparingar och har gott om pengar (Väldigt gott)..
Jag skiter fullständigt i det med tanke på att jag redan har gjort lumpen och tänker inte sätta min fot inom försvarsmaktens grindar igen.

Endast gruppbefäl som får KTM :va Nä, det tror jag inte.

Som sagt, jag bryr mig egentligen inte. Men att spekulationer som kallas för relevant fakta är fel.

hållundan skrev:
Jag skiter fullständigt i det med tanke på att jag redan har gjort lumpen och tänker inte sätta min fot inom försvarsmaktens grindar igen.

Endast gruppbefäl som får KTM :va Nä, det tror jag inte.

Som sagt, jag bryr mig egentligen inte. Men att spekulationer som kallas för relevant fakta är fel.

Behöver inte vara så aggresiv! Som jag också skrev: Till att börja med.. Samma med Gore tech stället, det har bara gruppbefälen fått till att börja med, kommer till ordonnanserna inom en snart framtid...

Okej, jag vet inte ett smack när båda mina föräldrar jobbar inom det militära och min pappas nya tjej är högt uppsatt inom FMCK men... :7peta

Stolten skrev:
Behöver inte vara så aggresiv! Som jag också skrev: Till att börja med.. Samma med Gore tech stället, det har bara gruppbefälen fått till att börja med, kommer till ordonnanserna inom en snart framtid...

Okej, jag vet inte ett smack när båda mina föräldrar jobbar inom det militära och min pappas nya tjej är högt uppsatt inom FMCK men... :7peta
Jag är intre aggresiv eller irriterad. Jag bara hävdar att de rykten som florerar inom försvarsmakten oftast är just rykten till den dagen det verkligen händer grejer.

Men som sagt, det återstår väl att se. Jag reagerade lite på hur nasalt du påpekade att nästan alla ordonnanser körde sämre än dig. Att trycka på från min sida är att lumpen är en utbildning. Bara så du vet.

hållundan skrev:
Jag är intre aggresiv eller irriterad. Jag bara hävdar att de rykten som florerar inom försvarsmakten oftast är just rykten till den dagen det verkligen händer grejer.

Men som sagt, det återstår väl att se. Jag reagerade lite på hur nasalt du påpekade att nästan alla ordonnanser körde sämre än dig. Att trycka på från min sida är att lumpen är en utbildning. Bara så du vet.

Ok, mitt fel... tyckte det verkade så, men svårt att avläsa texter hur folk reagerar.. Jo men dem som jag körde gick inte lumpen, de var färdigutbildade MC ordonannser och det tyckte jag var lite skrämmande. Ska kanske påpeka att jag verkligen inte är nån gud på att köra MC heller..

FMCK är ju inte Försvarets mck längre, utan FRIVILLIGA mck. Så hur de ska få nån större summa för att köpa KTM för undrar jag.

Förresten hade en polare på T2 en KTM och puttrade runt på 2002...

johanrehn80 skrev:
FMCK är ju inte Försvarets mck längre, utan FRIVILLIGA mck. Så hur de ska få nån större summa för att köpa KTM för undrar jag.

Förresten hade en polare på T2 en KTM och puttrade runt på 2002...

Jag vet det med, men som jag sa så är jag inte säker på om det är dem som köper hojarna.. Men dom skulle iaf ha råd, det var det jag ville säga när de sa att man drar ner på försvaret..

Stolten skrev:
Jag vet det med, men som jag sa så är jag inte säker på om det är dem som köper hojarna.. Men dom skulle iaf ha råd, det var det jag ville säga när de sa att man drar ner på försvaret..

Det jag hörde var att de skulle få de gamla 258orna från försvaret att utbilda på i sina kurser...

johanrehn80 skrev:
Det jag hörde var att de skulle få de gamla 258orna från försvaret att utbilda på i sina kurser...
¨
Jo, det brukar ju vara så. Frivillig organisationerna får överta gammla armé prylar som kasseras.
Btw. det är väll FMV som köper in allt som militären skall ha eller?

Har tyvärr aldrig själv haft möjlighet att kolla på lejonen men visst de verkar vara sköna snubbar. Har dock lite svårt att förstå varför skattepengar skall gå till vuxendagis men de gör säkert stor nytta och det finns ju som sagt värre saker som skatte pengarna går till i detta landet.

Rigge skrev:
Halva försvarsbudgeten måste ju gå åt till att renovera Husorna.

Hahaha det räcker inte på långa vägar :D

Förövrigt har killarna bra koll på hojarna men deras stunt är ju urgamla!
Vad sägs om att hälsa på å ge dom en omgång??? :banana

Backe skrev:
Hahaha det räcker inte på långa vägar :D

Förövrigt har killarna bra koll på hojarna men deras stunt är ju urgamla!
Vad sägs om att hälsa på å ge dom en omgång??? :banana

Du skulle inte klara dig långt utan halvautomat som de har :rolleyes:

Oj, vilka spekulationer från vissa håll.
FMCK = Frivilliga Motorcykelkåren är en frivilligorganisation.
Deras huvuduppgift är att utbilda mc-ordonnanser för att tjänstgöra minst 20 kontrakterade timmar/år i hemvärnet som mc-ordonnanser. Nu börjar det dock bli aktuellt med avtal med kommun och räddningstjänst.

FMCK köper inte motorcyklar för ordonnanstjänst, de "ärver" från Försvarsmakten.
De nya mc som mc-ordonnanserna inom Försvarsmakten skall utbildas på är modifierade KTM 400.
Beträäfande Gore-tex ställen så skiljer det på var i landet man befinner sig hur förrådena delat ut detta ställ. Jag som mc-ord. i FMCK Sthlm har inte haft något problem att få ut detta, det lär knappast de värnpliktiga ha heller.
Viktigt att skilja på värnpliktiga mc-ordonnanser och frivilliga.
Körförmågan skiljer väldigt mycket bland ordonnanser eftersom grundkunskaperna varierar väldigt mycket.
Den som vill få tag i en MC258 önskar jag lycka till. Vad jag vet finns det bara tre civilreggade. Fast du kan ju alltid bli mc-ordonnans i FMCK. :)

Jag fick nåt Goretex-liknande ställ under andra halvan av min tjänstgöring som Trafiksoldat på T2 i Skövde. Detta var 02-03. Jag fick ingen KTM att köra på, däremot övningskörde vi på KTM. Det fanns två militära KTM som vi körde upp på.

Hade även 2 st. motarder som vi fick övningsköra på :)

Men men...

:hej

På 6.stadsskytte kompaniet körs iaf denna:

PICT0083.JPG

PICT0084.JPG

PICT0085.JPG

PICT0086.JPG

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back