Arlanda TT - SMC-kurs på en jätterolig bana!

Mycket möjligt, har ingen aning om hur avtalen ser ut gentemot banägarna.

Men för mig är det för mycket pengar på spel för att spela väderlotto punCkt. :crash

Kan förstå om man tycker att det är trist att betala pengar för en dag som kan sluta i regn. Dessvärre gäller det alla bankörningar oavsett bana och arrangör. Vilket är helt förståeligt om man tänker längre än den egna plånboken.

Arrangören har ofta en ganska stor logistik bakom varje bankörning, det kan handla om mat till X antal deltagare, instruktörer till X antal deltagare, ambulans, övriga funktionärer. Inget av detta blir gratis bara för att det blir regn. Och själva banhyran är densamma oavsett väder.

Se det lite som din lägenhet. Betalar du bara hyra för den tid du faktiskt är i lägenheten?

(lösningen är att boka så många bankörningar som möjligt så ökar chansen att merparten av dem blir i sol) :tummenupp

Last edited:
Jag knäskrapade i spöregn på ATT förra året. På Dunlop sportsmart. Vi körde banan i vänstervarv och jag blev lite lurad av en nypande kurva i det långsamma hästskopartiet. Tänkte att det gör nog minst ont att bara lägga ner till hojen går omkull istället för att bromsa och få framhjulssläpp eller köra ner i stendiket vilket kändes som alternativen. Känslan av att det blev knäskrap och inte någon vurpa var väl värd 1800:-. Hjärnspökena jag hade efter att ha vurpat i hårnålen på gelleråsen något år tidigare på¨en av mina första ban/kursdagar pga framhjulssläpp i regn for all världens väg... Ja det kan vara lite trist att harva runt i ösregn. Men på en smc kursdag kan man passa på att lära sig mycket mer än en solig dag då det kan vara så svårt att fokusera på passets övningar när det är så kul att gazza runt så fort man bara vågar.

Kan förstå om man tycker att det är trist att betala pengar för en dag som kan sluta i regn. Dessvärre gäller det alla bankörningar oavsett bana och arrangör. Vilket är helt förståeligt om man tänker längre än den egna plånboken.

Arrangören har ofta en ganska stor logistik bakom varje bankörning, det kan handla om mat till X antal deltagare, instruktörer till X antal deltagare, ambulans, övriga funktionärer. Inget av detta blir gratis bara för att det blir regn. Och själva banhyran är densamma oavsett väder.

Se det lite som din lägenhet. Betalar du bara hyra för den tid du faktiskt är i lägenheten?

(lösningen är att boka så många bankörningar som möjligt så ökar chansen att merparten av dem blir i sol) :tummenupp

Wow, det måste nog vara den mesta haltande jämförelsen. EVER. :rofl

Anyway, oavsett resonemang så är det mitt val. Är det stor sannolikhet för regn kommer jag inte boka så länge det innebär att man riskerar att förlora hela summan.

Jag knäskrapade i spöregn på ATT förra året. På Dunlop sportsmart. Vi körde banan i vänstervarv och jag blev lite lurad av en nypande kurva i det långsamma hästskopartiet. Tänkte att det gör nog minst ont att bara lägga ner till hojen går omkull istället för att bromsa och få framhjulssläpp eller köra ner i stendiket vilket kändes som alternativen. Känslan av att det blev knäskrap och inte någon vurpa var väl värd 1800:-. Hjärnspökena jag hade efter att ha vurpat i hårnålen på gelleråsen något år tidigare på¨en av mina första ban/kursdagar pga framhjulssläpp i regn for all världens väg... Ja det kan vara lite trist att harva runt i ösregn. Men på en smc kursdag kan man passa på att lära sig mycket mer än en solig dag då det kan vara så svårt att fokusera på passets övningar när det är så kul att gazza runt så fort man bara vågar.

Jag kör inte bara hoj som hobby, utan kör t/r jobbet varje dag OAVSETT väder. Iaf så länge det inte är halt ute.

Så att sen betala för att köra i regn känns inte så jävla lockande. Även om jag inser att det är mycket bra träning att under kontrollerade former lära sig hantera hojen när det är blött.

Kan dock spara den erfarenheten till det tillfälle då jag mot förmodan hamnar på ett event och det blir regn. :tummenupp

Också bokad. Fick gå steg 3 då det var väntelista på steg 4, men nu när jag kan köra på lör är det ju värt det ändå :D

Gjorde en sen bokning idag, så vi syns på Lördag morgon.
Har även beställt torrväder, bakhjulssläppsträning fick jag nog av på regnaråsen sist.

Anmälde precis till imorgon! Tänkte bara skriva det ifall nån undrar om bokningen fortfarande är öppen:tummenupp

Nu är första dagen bokad :tuttar

Om nån vill åka upp ifrån salem-hållet mot arlanda tillsammans så hojta till! typ 0600.

Det kommer inom kort dyka upp i Filmer/Bilder-delen på forumet har jag hört!

En samling kassa mobilsnuttar utan ljud från dagen :)

Last edited:
Tack för idag, kanonkul dag!:banana
Nån som vet vart man får tag i dagens bilder/fotografer?

Riktigt grym dag på Arlanda! Och vilket väder, det trodde jag inte när jag kollade prognosen senast!
Jag fotade när jag inte jobbade eller körde, blev ~1700 bilder så det tar ett tag att gå igenom dem.

Men de kommer precis som Marcell skriver, upp i foto/film-tråden här på forumet när det är gjort.

Jäääävulskt trevlig dag idag. :) Rocknroll med bästa åkpolarn' Jien, och alla er goa' grabbar i resursgänget (och Anna och Maud med gifvetvis).

Nu bliir det en trashy blonde och john blund på det.

Hoppas vädret blir bättre än utlovat imorgon med!

/J

Marcell!! Jag får bara upp en fånig text som sägar: Detta videoklipp visar innehålle från EMI som har blockerat det i ditt land av upphovsrättsliga skäl. Vad tusan menas med det????

Samma här! Jaja här kommer iaf ett till halvkasst videoklipp (fast MED ljud) Klippet är filmat från flaggpostering 4! Tack för en grym dag. Ser fram emot foton! :banana

Kanon dag och rolig körning :) hoppas alla hade en givande dag, kul att jobba i dag med,fick lite solbränna på köpet:tummenupp:yoparty

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman