Arlanda Test Track provkörd :-)

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Bojkotta ATT, så att priserna sänks?


Det är alltid intressant att se att det i alla sammanhang finns personer som av någon anledning saknar förmåga att se att det finns anledningar till att varor och tjänster måste ha ett visst pris.

Jag tycker det är BILLIGT i förhållande till de kostnader som en kurs på den nivån som hölls i helgen borde ha behövt täcka upp.

Hade ett företag hållit en kurs på samma nivå, med anställda med lön för arbete på kvällar och helger, hade priset per dag knappast varit lägre än 4-5000:-

Tid för planering och logistik före kursdagen.
Resurser för registrering, besiktning, flaggvakter, instruktörer under kursdagen.
Tid för efterarbete och logistik efter kursdagen.
Boende/traktamenten.

Den som tycker annat än att man får väldigt mycket för ett väldig förmånligt pris en sådan här dag har helt klart aldrig varit inblandad i någon form av företagsamhet.

Sedan är det självklart att pengar man inte har har alltid är för mycket pengar, men då får man ju som vanligt prioritera.


Om man vill köra på ATT som är en företagsägd bana, som måste bära sina egna kostnader, så måste alla kostnadskalkyler ha banhyran i botten. Vill man ha en aktivitet som då kostar mindre än helgens kursdagar så måste man ha en annan nivå på arrangemanget.

T.ex. krav på att deltagare är flaggvakter.

Ingen ambulans.

Ingen mat.

Inga/färre instruktörer.

Mindre tid på banan per deltagare.

En idé jag (som deltagare, inte representerades SMC på något sätt) fick igår, är att i framtiden kunna ha någon form av "drop-in" dag, där man betalar för att köra på banan per timme.

Väljer själv om man bara vill köra av sig lite på egen hand eller om man vill betala för instruktör.

Kör efter samma "regler" som gäller på en vanlig SMC-kurs, dvs säker och hänsynsfull körning.

Ungefär som nurburgring, en möjlighet att få köra av sig ett par timmar någon onsdagkväll eller lördag utan att behöva bryta mot hastighetsbegränsningar och riskera livet på sig själv och mötande trafikanter på slingerbulten.

För att det skall fungera måste det givetvis finnas tillräckligt många intresserade deltagare, någon inom SMC som tror på och vill driva en sådan verksamhet, en kostnadskalkyl som fungerar.

Samt en massa problem och detaljer att reda ut, t.ex. som att en regnig dag där deltagarna uteblir innebär att organisationen går back på banhyran om inte banägaren är VÄLDIGT flexibel och kan tänka sig någon annan debiteringsmodell än fast pris per dag utan istället fast peng per körande deltagare.

Hur bedrivs "liknande" verksamhet på andra banor? Som t.ex. kvällsträningar? (Väldigt stora "-tecken runt "liknande"...)
 

- Jerker -

Ny medlem
Gick med
13 May 2009
Ort
X
Hoj
Nej
Och snälla, kalla inte ATT för storbana, det är som att kalla ett äpple för en banan.

Jag tycker inte att man ska hänga upp sig på att det inte är en storbana som är byggd för RR. Jag tror inte att någon av deltagarna tyckte att körningen blev tråkig på något sätt. Ingen RR, visst, men det går att ha kul på MC på annat än storbanor.
 
Last edited:

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Jag tycker inte att man ska hänga upp sig på att det inte är en storbana som är byggd för RR. Jag tror inte att någon av deltagarna tyckte att körningen blev tråkig på något sätt. Ingen RR, viss, men det går att ha kul på MC på annat än storbanor.

Precis.. hur svårt ska det va..

Vill man köra/öva/träna RR så kanske inte SMC är rätt arrangör att vända sig till och A.T.T kanske är inte rätt bana att göra det på.. (konstigt nog så verkar slingerbulten duga som "storbana" för många)

Hursom, det är väl bara att åka till nån annan bana som duger och köra där isåfall.

Jag kör hoj för att det är kul, och A.T.T var just otroligt kul, därför hoppas jag att fortsättning följer 2011.

Sen är banan mer än tillräcklig för att öva teknik som man har nytta av både trafiksäkerhetsmässigt men även på "riktig" storbana.
 

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
Bojkotta ATT, så att priserna sänks?

Och snälla, kalla inte ATT för storbana, det är som att kalla ett äpple för en banan.

Angående priserna får du gärna komma med ett alternativ. Det är smc som sätter priset på kursen. Men det sätts efter vilka kostnader kursen har. Den största kostnaden är BANHYRAN. Den kostnaden styr till stor del kurspriset. Läs genom tidigare svar på ditt inlägg med.. För det ligger sanning i ALLA de inläggen.

Och varför inte kalla ATT en STOR BANA. Den är lika lång som G-åsen. Den är lika bred som G-åsen.
Vilket du borde lagt märke till när du var där och provkörde banan.... eller har du inte varit det?

Vill du definera vad den Storbana är?
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Bojkotta ATT, så att priserna sänks?

Och snälla, kalla inte ATT för storbana, det är som att kalla ett äpple för en banan.

Vore det inte bättre att prova på den innan du sågar den? För jag såg dig inte där i helgen i alla fall.

Sen kan du läsa vad deltagarna (60st i lördags och nära 30st i söndags) tyckte, för vad jag läst här och hörde i depån så var det INGEN som blev besviken eller tyckte att den inte utmanade körtekniken.

Men det är klart, det är ju ganska lätt att klaga från soffan. :huvet

Och varför inte kalla ATT en STOR BANA. Den är lika lång som G-åsen. Den är lika bred som G-åsen.
Vilket du borde lagt märke till när du var där och provkörde banan.... eller har du inte varit det?

Vill du definera vad den Storbana är?

ATT är väl till och med längre än G-åsen. :yoparty
 
Last edited:

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Jag vågar mig på en gissning att Flipboat menade "bana lämplig för tävlingsverksamhet" eller något liknande, där man kan köra med mindre marginaler för att man inte slår sönder sig själv eller hojen lika mycket för att det är ett bollhav utanför varje kurva.

I det skick ATT är idag så fanns det minst en kurva där jag fick lite fjärilar i magen ibland och tänkte "går det snett HÄR så jag inte klarar av att flippa över från vänster till höger fort nog av någon anledning så kommer det göra ONT"

Men för att banägaren skall vilja göra investeringar som gör banan ännu mer säker för avåkande motorcyklister måste tillstånden för att bedriva sådan verksamhet vara färdiga.

Dessa tillstånd är inte klara, men så fort dom är det och man vet att SMC kommer kunna hyra banan för flertalet kursdagar så kan banägaren göra sådana investeringar.

Vissa förbättringar hade tydligen helt enkelt inte hunnits med i tid för helgens kurs, som t.ex. målning av kantlinjer och fyllning av vissa diken.

Men den som är ute efter en tävlingsplats eller "träning inför tävling" får nog fortsätta pendla till gelleråsen och sviesta. Vill man använda banan för att träna körteknik så får man gilla läget att det blir "SMC-kursdagar" och det koncept som detta innebär.

Skall bli intressant att se om man kan/vågar lägga in "steg 5-6" dagar på ATT, troligen en politisk fråga där man tassar runt och skall hålla försäkringsbolag, banägare, politiker och omkringboende nöjda. Det sämsta alternativet är ju att inte få köra alls :-(
 

Tuxedo

Du har inte en chans -Ta den!
Gick med
19 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
GSXR 1000, K7 & K3
Deltog under gårdagens utbildning och tyckte det var sjukt kul! Banan räcker helt klart till för mina behov, man får gasa av sig och det finns möjlighet att öva och förbättra sin teknik i det mesta gällande mc-åkning.

Ingen som har några foton från i lördags eller söndags att dela med sig av?
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA

Mr_Firestorm

Gudomlig sporthojare
Personal
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Avesta
Hoj
Suzuki Gsx650f och Sfv650
Ok. Någon som vet vilket som flest föredrog? Om man räknar ihop båda dagarna.
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Jag föredrog nog också medsols, men det kan vara för att det var vad vi fick avsluta med och därmed kände banan lite bättre också.
 

Catman

Just for the fun of it.....
Gick med
8 Mar 2003
Ort
i Hus
Hoj
CBR600RR och VFR750F
Det kan också breo på att alla banor/områden i Sverige, går medsols.
Alla är vana att köra åt det hållet.
 

Mr_Firestorm

Gudomlig sporthojare
Personal
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Avesta
Hoj
Suzuki Gsx650f och Sfv650
Även jag föredrog medsols. Och så även dom jag pratade med under dagen. Tänkte om det blev tvärsom för er på söndagen om ni fick börja med vänstervarv.
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Jag föredrog medsols. De jag hörde från likaså, men jag frågade inte så många så underlaget är inte särskilt stort.

Samma här.. kändes betydligt bättre.

Finns säkert de som anser att det är bra för övningens skull att köra åt båda hållen, och visst, det finns en poäng i det...

Men åtminstone jag själv behöver något/några pass på mig för att hitta ett bra flyt.. och det är först när man har ett bra flyt som övningarna verkligen ger något.. om man då när man börjar få ordning på körningen plötsligt byter håll så finns risken att man tappar flytet igen..

Jag hoppas att man bara kör åt ett håll framöver.. nämligen medsols/medurs.
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Det kan också breo på att alla banor/områden i Sverige, går medsols.
Alla är vana att köra åt det hållet.

Nja, jag tycker att utgången av hästskon blev skönare medsols samt att dubbel-s-partit passade mig mycket bättre det hållet.

Sen kan det ha o göra med ett sjysst litet tvåhjulssläpp då det fortfarande var lite blött i innerkant av vänstern efter hästskon (motsols då alltså) :gnissla
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Tror det var ett bra knep av arrangören att byta varv för att hålla ner hastigheten lite :)
 

Spiff

mycket snack
Gick med
17 May 2007
Ort
sthlm
Hoj
KTM 990 SMR
Det är otroligt kul att vi har fått en bana i Stockholmsområdet som funkar som utbildningsplats för SMCs fortbildning, helt sjukt kul. Att det sedan finns folk som tycker att det är för dyrt, jaha sorry men vad ska SMC göra åt det? Det kostar oss som jobbar massor att ställa upp som instruktörer, resurser och så vidare, vi får milersättning som på inget vis täcker våra kostnader.


En idé jag (som deltagare, inte representerades SMC på något sätt) fick igår, är att i framtiden kunna ha någon form av "drop-in" dag, där man betalar för att köra på banan per timme.

Väljer själv om man bara vill köra av sig lite på egen hand eller om man vill betala för instruktör.

Kör efter samma "regler" som gäller på en vanlig SMC-kurs, dvs säker och hänsynsfull körning.

Ungefär som nurburgring, en möjlighet att få köra av sig ett par timmar någon onsdagkväll eller lördag utan att behöva bryta mot hastighetsbegränsningar och riskera livet på sig själv och mötande trafikanter på slingerbulten.

För att det skall fungera måste det givetvis finnas tillräckligt många intresserade deltagare, någon inom SMC som tror på och vill driva en sådan verksamhet, en kostnadskalkyl som fungerar.

Samt en massa problem och detaljer att reda ut, t.ex. som att en regnig dag där deltagarna uteblir innebär att organisationen går back på banhyran om inte banägaren är VÄLDIGT flexibel och kan tänka sig någon annan debiteringsmodell än fast pris per dag utan istället fast peng per körande deltagare.

Hur bedrivs "liknande" verksamhet på andra banor? Som t.ex. kvällsträningar? (Väldigt stora "-tecken runt "liknande"...)

Det här är bandag i mina ögon och det sysslar inte SMC med. Vi sysslar med fortbildning och så länge det fungerar och sköts på ett snyggt sätt så gäller försäkringen.
Det är naturligtvis öppet för andra arrangörer att försöka få ihop något liknande Ringen om banägaren vill och tillstånd och så funkar för det men SMC kommer inte att göra det tror jag.

KUL SOM FAN ÄR DET I ALLA FALL :yoparty:yoparty:yoparty:yoparty
 

CDM

BikerBoyz
Gick med
2 Sep 2009
Ort
i garaget
Hoj
Slagskeppet
Varför inte göra som på många amerikanska banor, man betalar en årsavgift varje år (alterntivt köper ett medlemskap) och sedan betalar en avgift varje gång man kör. Ett antal tusenlappar varje år och sedan någon hundring när man ska köra, detta bör hjälpa lite mot "väderproblemet" då den huvudsakliga inkomsten är konstant. Sedan skall självfallet även de som bara ska köra någon gång på banan kunna betala en högra engångsumma alternativt en SMV-kurs..


Det är alltid intressant att se att det i alla sammanhang finns personer som av någon anledning saknar förmåga att se att det finns anledningar till att varor och tjänster måste ha ett visst pris.

Jag tycker det är BILLIGT i förhållande till de kostnader som en kurs på den nivån som hölls i helgen borde ha behövt täcka upp.

Hade ett företag hållit en kurs på samma nivå, med anställda med lön för arbete på kvällar och helger, hade priset per dag knappast varit lägre än 4-5000:-

Tid för planering och logistik före kursdagen.
Resurser för registrering, besiktning, flaggvakter, instruktörer under kursdagen.
Tid för efterarbete och logistik efter kursdagen.
Boende/traktamenten.

Den som tycker annat än att man får väldigt mycket för ett väldig förmånligt pris en sådan här dag har helt klart aldrig varit inblandad i någon form av företagsamhet.

Sedan är det självklart att pengar man inte har har alltid är för mycket pengar, men då får man ju som vanligt prioritera.


Om man vill köra på ATT som är en företagsägd bana, som måste bära sina egna kostnader, så måste alla kostnadskalkyler ha banhyran i botten. Vill man ha en aktivitet som då kostar mindre än helgens kursdagar så måste man ha en annan nivå på arrangemanget.

T.ex. krav på att deltagare är flaggvakter.

Ingen ambulans.

Ingen mat.

Inga/färre instruktörer.

Mindre tid på banan per deltagare.

En idé jag (som deltagare, inte representerades SMC på något sätt) fick igår, är att i framtiden kunna ha någon form av "drop-in" dag, där man betalar för att köra på banan per timme.

Väljer själv om man bara vill köra av sig lite på egen hand eller om man vill betala för instruktör.

Kör efter samma "regler" som gäller på en vanlig SMC-kurs, dvs säker och hänsynsfull körning.

Ungefär som nurburgring, en möjlighet att få köra av sig ett par timmar någon onsdagkväll eller lördag utan att behöva bryta mot hastighetsbegränsningar och riskera livet på sig själv och mötande trafikanter på slingerbulten.

För att det skall fungera måste det givetvis finnas tillräckligt många intresserade deltagare, någon inom SMC som tror på och vill driva en sådan verksamhet, en kostnadskalkyl som fungerar.

Samt en massa problem och detaljer att reda ut, t.ex. som att en regnig dag där deltagarna uteblir innebär att organisationen går back på banhyran om inte banägaren är VÄLDIGT flexibel och kan tänka sig någon annan debiteringsmodell än fast pris per dag utan istället fast peng per körande deltagare.

Hur bedrivs "liknande" verksamhet på andra banor? Som t.ex. kvällsträningar? (Väldigt stora "-tecken runt "liknande"...)
 
Nyheter
Sherco 2025 – Första intrycket.

Fotograf: Dan Gustavsson (G...

Shercos nya enduroprogram för 2025!

Igår kväll presenterades Sh...

Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Top