PeterSchnee
Ny medlem
Sådär, då är man inbokad på sin första smc kurs. Ska bli skoj, vet inte riktigt vad man har å förvänta sig
Sådär, då är man inbokad på sin första smc kurs. Ska bli skoj, vet inte riktigt vad man har å förvänta sig
Ett ekonomiskt svart hål. Det är alldeles för kul att köra bana.
Tjena, nån som har lust att förklara vad denna kurs går ut på ? Har kollat på hemsidan men det är väldigt lite info. Kul att köra bana säger ni, men får man verkligen leka av sig så mycket, det är ju ändå en kurs man går på.
Och vad är det här steg 1, 2, 3, 4, spritt över flera dagar alla snackar om? Detta verkar ju endast vara 1 heldag och vilka steg betar man av då?
Vad kan man förvänta sig att få ut av denna kurs ?
Måste säga att jag är riktigt sugen doc, tog kortet förra året och behandlar hojjen som en flakmoppe genom kurvorna. Så detta kanske är lösningen.
Tjena, nån som har lust att förklara vad denna kurs går ut på ? Har kollat på hemsidan men det är väldigt lite info. Kul att köra bana säger ni, men får man verkligen leka av sig så mycket, det är ju ändå en kurs man går på.
Och vad är det här steg 1, 2, 3, 4, spritt över flera dagar alla snackar om? Detta verkar ju endast vara 1 heldag och vilka steg betar man av då?
Vad kan man förvänta sig att få ut av denna kurs ?
Måste säga att jag är riktigt sugen doc, tog kortet förra året och behandlar hojjen som en flakmoppe genom kurvorna. Så detta kanske är lösningen.
SMC-kurserna steg 1-4 är "trafiksäkerhetskurser".
Det är dock inte så mossigt som det låter, utan de går enkelt förklarat ut på att göra dig till en bättre MC-förare genom att lära dig att t ex ta kurvor på ett bättre sätt. Du kommer förmodligen att ta kurvor både snabbare, bättre och känna dig tryggare på hojen efter en kursdag.
Du går ett steg per dag, och de 4 olika stegen fokuserar på olika saker, som t ex hur du ska sitta, titta och gasa genom kurvor.
Jag skulle rekommendera att minst köra steg 1 och 2. Åtminstone för min del så "gav" de två stegen ensamt mer än de första 1000 milen på gata med mc.
Prova att söka på youtube efter t ex Arlanda Test Track SMC så hittar du lite filmer från kurserna.
Måste man börja med steg 1 eller kan man välja vilket steg man vill börja med?
Om vi tar kursdagen på ATT den 14 juni som exempel vilket steg kör dom där ? Det framgår inte i infon.
Eller delas man in i grupper beroende på vilket steg man vill köra ?
Många frågor det vart nu, tack på förhand!
Okey, har mer eller mindre bestämt mig för att köra denna kurs. Har man ändå lagt så mycket pengar på denna hobby så kan man pumpa in ett par lakan till för att få ut maximalt av körningen. För som jag upplever det nu skulle jag lika gärna kunna ha stödhjul på motorcykeln (lite överdrivet). Kan denna kurs hjälpa till att framkalla den omtalade känslan att ligga och svepa på landsvägar och hålla ett högt tempo, inte svina, men ändå våga luta cykeln ordentligt i kurvor. För det är det som är intressant för mig.
Måste man börja med steg 1 eller kan man välja vilket steg man vill börja med?
Om vi tar kursdagen på ATT den 14 juni som exempel vilket steg kör dom där ? Det framgår inte i infon.
Eller delas man in i grupper beroende på vilket steg man vill köra ?
Många frågor det vart nu, tack på förhand!
Vad kan man förvänta sig att få ut av denna kurs ?
Måste säga att jag är riktigt sugen doc, tog kortet förra året och behandlar hojjen som en flakmoppe genom kurvorna. Så detta kanske är lösningen.
Du börjar med steg 1, där vi går igenom hur man gasar, styr och bromsar effektivt...
Hela tanken med kursupplägget är tänkt att bygga trygghet, så det är nog ganska precis vad du söker.
Men gå in utan prestige, lämna egot hemma och se till att vara delaktig på kursen, så blir det där kanon, och snart inser du att de där 2' är en pink i nilen...du kommer bli biten av det...
Slå en kik på grundkurserna med (knix), samma-samma i mindre format..
Med reservation för att inte låta helt bakom flötet, vad menade du med den här biten "och snart inser du att de där 2' är en pink i nilen...du kommer bli biten av det..." ?
JApp, den kostar bara ett par hundra och är väldigt skoj. Finns Gröndal med, om du vill vara lite vidlyftigare.Okey det låter ju spot on vad jag behöver ska definitivt kolla upp knixen oxå. Den är väl betydligt billigare?
HAn menade nog att de där 2000 pengarna du lägger på en bandag lätt är värt det och blir lite betydelselösa när du väl är biten av bandjävulen.Med reservation för att inte låta helt bakom flötet, vad menade du med den här biten
"och snart inser du att de där 2' är en pink i nilen...du kommer bli biten av det..." ?
Och lite off topic när jag ändå har dig på "tråden", du verkar vara en sann SMC talesman.
Skulle vilja veta lite pros and cons med att vara med i SMC. Och då menar jag exklusive tillgång till kurser, sammåkningar, fikatillfällen.
Nu vart det en drös med frågor igen.
Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”
Ducati Diavel V4 har utsett... |
|
Resultatlista – Custom Bike Show
Custom Bike Show är tveklös... |
|
Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”
Ducati Diavel V4 har utsett... |
|
Nu gäller prövotid för AM-körkortet
En ändring i körkortslagen ... |
|
Custom Bike Show imorgon!
Portarna till campingen är ... |
|
BMW visar upp konceptmodellen R20
BMW har visat upp på en hel... |
|
Prövotid på AM-körkortet införs
En ändring i körkortslagen ... |
|
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna
Husqvarna Motorcycles har p... |
|
BMW visar upp konceptmodellen R20
BMW har visat upp på en hel... |
|
Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!
Carlbarks motor arrangerar ... |