Esquire
Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Folk skulle behöva få upp ögonen för att det är fler kostnader än bara bränsle om man kör bilen någonstans. Istället för att tänka "min dieselbil drar bara 0,5l/mil och soppan kostar 14kr/l, så det blir 7kr/mil" så får de börja tänka på servicear, slitage på däck, värdeminskning, försäkringskostnader, parkeringskostnader och så vidare. Då kanske det istället handlar om 50kr/mil. Får man folk att förstå det så kanske de blir mindre benägna att köra bil än om man skulle höja bränslepriset med två kronor litern.Miljöskattebiten i Sverige slår väldigt fel. Oftast är det billigast att ta bilen på längre sträckor, tex när jag åker upp till Gävle, antingen åker jag tunnelbana till centralen, tåg upp och sen bussen sista biten, totalt 5-600kr om man får tag på billiga biljetter, och det tar betydligt mycket längre tid än att åka hoj/bil. Är man dessutom några som åker så kostar ju bilen i princip lika mycket i drift men allt annat blir ju dyrare och dyrare.
Därmed inte sagt att man ska höja soppan till 45kr/litern för att få folk att sluta köra bil, för bilen måste dom flesta ha, i synnerhet utanför städerna. Gör det istället enklare och billigare att åka kommunalt. Som det är nu är tex SL-kortet dubbelt så dyrt jämfört med inflationstakten och SJ's punktlighet ska vi ju inte prata omTittar man bara på Essingeleden, och alla nötter som sitter där i köerna varje dag så belastar dom nog miljön betydligt mycket mer än alla pendlare norr om Dalälven tillsammans, inkl deras semesterresor...
Fast visst, jag satt mycket ute hos en kund förut, det tog dubbelt så lång tid att åka kommunalt som att ta bilen, och till kontoret är SL långsammaste alternativet, dom slår tom att promenera!
Exempel: Ifjol skulle jag åka och hälsa på mina syskon som bor i Göteborg och Stockholm. Totalt sett så handlar den rundresan härifrån om ca 200mil. Räknar man bara med bränslekostnaden så blir det 1400kr för den resan. Tågbiljetter för den resan gick loss på 1700kr. Om man istället räknar med en total driftskostnad på 50kr/mil på den resan så blir det 10000kr.
I och för sig en inte helt rättvis jämförelse det heller eftersom t.ex. försäkringskostnader i större utsträckning är beroende på tidsperiod än på körd sträcka. Och här så blir det på en ganska kort tidsperiod kört en lång sträcka.
Men tänk på de som jobbpendlar totalt 3mil per dag. Det blir 150kr per dag. Eller 3000kr per månad. Att jämföra med 690kr/månad för ett SL-kort. Väljer de då att cykla till jobbet under sommarhalvåret istället för att köra bil så blir det som att ha en sedelpress ute i cykelstället, och de kapar sina kostnader med grovt räknat 18000kr under det halvåret.