Argument för/mot cbr, r6, zx 600

jyx

offroad, sport, custom...allt funkar
Gick med
14 Jul 2004
Ort
eskilstuna
Hoj
Buell Cyclone, harley dynaglide och en blå XT550
Suget efter en sporthoj/streetfighter börjar tillta så här framåt höstkanten och jag har kikat lite på Yamaha R6 men även lite smått på Honda CBR600 och Kawasaki ZXR6. Har tänkt mej att det ska vara årsmodell -99-03 ungefär, vad säger ni som har eller har haft dom här modellerna ? stryktåliga motorer ? väghållning ? barnsjukdomar?? ja ni fattar.....
//Micke
 
Sitter i samma sits som dig och tittar på bland annat de hojar du nämner men även R1/cbr 929/gsxr 750

Det jag har kommit fram till är att R6 är mer anpassad för bana mellan åren 99-01 sedan görs den mer gatuanpassad, Sjukdomar? växellådan kan ta stryck tydligen en fjäder som kan ge vika, jobbigt? you tell me?

Cbr 600 fanns i både f4i och f4s modellen då f4i kom vid 99/00? denna är mer anpassad för gata och uppfattas som "slö" jämfört med R6/zx6r. F4s kom 02 och var en sportigare version av samma hoj med annan utformning för passagerar sadlen samt att vevaxlen hade annan lutning? och minus centralstödet som finns på F4i versionen. Barnsjukdomar? inte en enda om man följer Bike.se

zx6r har jag inte hittat mycket om mellan åren 98/99 känt problem växellådan men skall under senare versioner vara fixat, 636 kom 04 och anses vara den zx6r du skall satsa på om du fortfarande är inne på denna modell...

Folk får gärna rätta/lägga till då jag själv går i tankarna på dessa modeller... Någon som vet några barnsjukdomar/fel på R1 99-03? uppskattas gärna!!

hoppas det här hjälpte :D
 
Har haft en cbr 600 f4 1999. F4i kom först 2001 (insprutning). Att cbren skulle kännas slö jämfört med zx6r kan jag iaf dementera. Positivt med hondan va centralstödet och att den faktiskt va ganska bekväm. Men viktigast av allt är att den e väldigt billig att försäkra....jag betalade 5500 kr hel/hel.
 
Yamahan och Kawasakin är mer högvarviga än Hondan. Detta gör att du måste ligga på höga varv hela tiden om du ska ha lite drag i dem. Hondan har däremot ett bättre mellanregister. Ångrar inte att jag köpte Honda istället för Yamaha eller Kawasaki, även om det var Kawan jag ville ha från början.
 
R6 99-02 tycker jag är en sjujävla bra hoj för pengarna. Har kört en del nyare tjejhundror (CBR, 675:an m.m.) och den står sig spektakulärt väl mot dem om man har i åtanke hur gammal den ändå är. Lättmekad också.
 
Sitter i samma sits som dig och tittar på bland annat de hojar du nämner men även R1/cbr 929/gsxr 750

Det jag har kommit fram till är att R6 är mer anpassad för bana mellan åren 99-01 sedan görs den mer gatuanpassad, Sjukdomar? växellådan kan ta stryck tydligen en fjäder som kan ge vika, jobbigt? you tell me?

Cbr 600 fanns i både f4i och f4s modellen då f4i kom vid 99/00? denna är mer anpassad för gata och uppfattas som "slö" jämfört med R6/zx6r. F4s kom 02 och var en sportigare version av samma hoj med annan utformning för passagerar sadlen samt att vevaxlen hade annan lutning? och minus centralstödet som finns på F4i versionen. Barnsjukdomar? inte en enda om man följer Bike.se

zx6r har jag inte hittat mycket om mellan åren 98/99 känt problem växellådan men skall under senare versioner vara fixat, 636 kom 04 och anses vara den zx6r du skall satsa på om du fortfarande är inne på denna modell...

Folk får gärna rätta/lägga till då jag själv går i tankarna på dessa modeller... Någon som vet några barnsjukdomar/fel på R1 99-03? uppskattas gärna!!

hoppas det här hjälpte :D

Det där med fjädern lät intressant, om det är lätt o byta utan att riva hela motorn så är det väl inget större problem.

Fick provaköra en cbr900rr igår, en -00 som blivit lätt ombyggd med crosstyre för en trevligare körställning. Motorn är ju trevlig, men jag tyckte den känndes lite klumpig så jag vill nog testa en sån där R6 innan jag bestämmer mej.
 
Jag kör r6 -01 och kan bara tala varmt om den. 99-02 och 06-framåt har jag hört har en mer extrem körställning än 03-05. Ska försöka testa dessa årsmodeller till våren :)

Har tidigare kört kompisens cbr600 f4 vid ett flertal tillfällen och r6an är mycket piggare.
 
zx6r har jag inte hittat mycket om mellan åren 98/99 känt problem växellådan men skall under senare versioner vara fixat, 636 kom 04 och anses vara den zx6r du skall satsa på om du fortfarande är inne på denna modell...

Liten korrigering. Zx6 fick 636 cc 2002 men fortfarande med det gamla chassit.

2003 kom en ny modell med insprutning 2003 (samma som 2004) och den är ganska mycket modernare. 2005 och 2006
uppdaterades modellen ytterligare med bla avgas under sadeln och fick några kusar till men blev samtidigt några kilo tyngre.
 
Liten korrigering. Zx6 fick 636 cc 2002 men fortfarande med det gamla chassit.

2003 kom en ny modell med insprutning 2003 (samma som 2004) och den är ganska mycket modernare. 2005 och 2006
uppdaterades modellen ytterligare med bla avgas under sadeln och fick några kusar till men blev samtidigt några kilo tyngre.

Ja jag läste det sedan med, tackar!

Det där med fjädern lät intressant, om det är lätt o byta utan att riva hela motorn så är det väl inget större problem.

Fick provaköra en cbr900rr igår, en -00 som blivit lätt ombyggd med crosstyre för en trevligare körställning. Motorn är ju trevlig, men jag tyckte den känndes lite klumpig så jag vill nog testa en sån där R6 innan jag bestämmer mej.

Min kompis har just en R6a som han precis sålt, underbart snygg gött ljud (screemer) och fin gång i motorn, men han hängde inte riktigt med min zx9r trotts min var en 96a, men jag är precis som du jävligt nellad på en sådan :D
 
men några fler synbunkter måste väl ändå finnas ?? har fått en rätt ok deal på den där firebladen jag provade, den kanske inte är så dum ändå...nån som bytt upp sej från r6 till blade som tycker den ena eller andra passar bäst på kurviga vägar, jag gillar ju när det svänger :)
 
R6:an är bättre när det svänger, men har ju inte samma mos rakt fram.
 
känns skumt att man sätter cross styre på en cbr 929... hade tagit en r6a med lite mindre mil, borde ligga i samma pris intervall, finns en del snygga maskiner runt 30-40 tusen o då blir man nog inte besviken! :D
 
Ang R6 99-02!

Fjädern till vxl-lådan är enkel att byta. När du märker att vxl-spaken inte fjädrar tillbaks efter växling, då har den gått av. Du byter den med insexnykel och en liten polygrip, har jag för mig.

99-02 och 03-05 har lika körställning, 06 blev den mer tiltad framåt. Har du pengar så köp en 03:a. 03 kom insprutet också.
 
Gjorde helt om efter att jag funderat på hur jag ska använda hojen och inhandlade en nästan oanvänd SV 650, inte lika rapp kanske men lättsvängd o billig att äga.
//M
 
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top