Argument EMOT SD:s debattartikel

Finnishstallion

Carpe cerevesi
Gick med
14 Jan 2006
Hoj
sv 650- 01
Läste precis SD:s debattartikel i Aftonbladet. För min egen del del var det skrämmande läsning och jag ryser av tanken av att sådana tankar har ett så stort fotfäste att de kanske hamnar i riksdagen nästa år. Detta bara 70 år efter Hitlers härjningar.

Det skulle vara intressant att få sakliga argument EMOT de saker Jimmie Åkesson tar upp. Gärna kryddat med fakta/statistik då argumenten då väger bra mycket tyngre.

Här kommer artikeln
http://www.aftonbladet.se/debatt/debattamnen/politik/article5978707.ab

Last edited:
Vilka åsikter är det som är så konstiga? Visst han kanske uttrycker sig konstigt men det ligger ju nånting i det han säger.

Alla är så jävla rädd att få en rasiststämpel nuförtiden så dom kan knappt yttra sig i frågan.
Därför ska han svartmålas av alla i tid och otid.

Jan helin fick ju storstryk när dom skulle debbatera i nyhetsmorgon, haha!

Last edited:
Det bästa media och politiker och även andra beslutsfattare samt gemene man kan göra är att bemöta SDs propaganda med saklig fakta. Fördömanden kommer inte att nå rätt målgrupp. Lika bra att det kommer upp till ytan. Jag kommer aldrig att rösta fram SD lokalt eller på riksnivå.

Man kan ha synpunkter på integrationspolitiken, religions plats i samhället och andra samhällsfrågor utan att för den delen stödja SD.

Peka finger och kalla folk rasister kommer bara att stärka SDs framgångar. Ingen kan förneka att det inte finns problem i vårt samhälle. Det räcker att titta på nyheterna senaste tiden för att inse det.

Väntar på några vettiga argument mot artikeln, något som väger lite tyngre än "Astrid Lindgren skulle blivit förbannad" typ..

Det ända skrämmande tycker jag är denna fascistlag "hets mot folkgrupp" som används för att tysta folk, fan lever vi i 1930 talets Tyskland eller?

Det ända skrämmande tycker jag är denna fascistlag "hets mot folkgrupp" som används för att tysta folk, fan lever vi i 1930 talets Tyskland eller?

Nyfiken på vad den lagen har med 30-talets Tyskland å göra ... om nånting så hetsade de väl satan mot folkgrupper i Tyskland under den perioden.

Notera att det ingenstans står någonting om ras. Enbart religion.
Om någonting instämmer jag med artikeln. Invandring i all ära, man kan inte döma alla efter en generell bild. Där gör man lätt övertramp.
Men religion däremot, den kan fara åt helvete. Det gäller precis alla sådana, inte bara Islam. Sen kan jag störa mig extra mycket på just Islam på grund av förtryckande samt kvinnoförnedrande reglement, plus att den inte är ödmjuk för fem öre om man jämför med andra religioner.

Man skall dock verkligen skilja på folk och tro, det vill jag understryka.
Något som vore bra är ju att ta upp ärendet sakligt och korrekt i en seriös debatt om pågående islamisering verkligen är nyttigt för landet i förlängningen. Men det görs ju inget sådant öppet i media. Alla blir ju så jäkla krenGta så fort någon tar upp ämnet. :3freak

Fick jag bestämma så skulle folk få praktisera sin religion hemma, borta från allmänheten där den inte sticker i andras ögon. Samt att det skulle krävas högre motprestation för inkommande invandrare. Obligatoriska språkkurser med krav, såsom Danmark tillämpar. Och hög intolerans för kriminalitet. Man kan seriöst inte hålla på att dalta med folk som inte sköter sig.

Last edited:
Sen är ju inte allt det där hans egna ord kanske !
Det står skrivit i en tidning som aktivt jobbar emot SD så jag skulle ta formuleringarna och texten med en nypa salt.

Aftonbladet gör sig väl själva skyldiga till någon form av rasism när dom tillåter alla partier förutom SD göra reklam i deras tidning. Vad har hänt med yttrandefriheten aftonbladet alltid tar upp när dom själva skrivit något olämpligt, tillämpas inte det när bara för att dom själva inte gillar partiet.

Jag trodde en tidning skulle vara opartisk inför ett val.
SD är för mig som vilket parti som helst. Har inte kolla på deras program men dom har säkert lika många bra som dåliga frågor på sin agenda.

Jag anser att vi borde göra något åt invandringspolitiken.

Sen är ju inte allt det där hans egna ord kanske !
Det står skrivit i en tidning som aktivt jobbar emot SD så jag skulle ta formuleringarna och texten med en nypa salt.

Aftonbladet gör sig väl själva skyldiga till någon form av rasism när dom tillåter alla partier förutom SD göra reklam i deras tidning. Vad har hänt med yttrandefriheten aftonbladet alltid tar upp när dom själva skrivit något olämpligt, tillämpas inte det när bara för att dom själva inte gillar partiet.

Jag trodde en tidning skulle vara opartisk inför ett val.
SD är för mig som vilket parti som helst. Har inte kolla på deras program men dom har säkert lika många bra som dåliga frågor på sin agenda.

Jag anser att vi borde göra något åt invandringspolitiken.

1) Debattartiklar redigeras inte av tidningen som publicerar dem.
2) Tryckfrihet och rasism är två väldigt olika saker.
3) Tidningar är sällan opartiska utan har en uttalad politisk hållning.

...fan lever vi i 1930 talets Tyskland eller?

Ja, man undrar med tanke på att 30-talets retorik verkar komma åter, där man demoniserar och svartmålar hela folkgrupper i svepande ordalag där man spelar på folks rädsla för att vinna billiga poäng genom att peka ut en klar och tydlig fiende.....

På 30:talet är var det judarna och nu är det muslimerna....

Nämn gärna en enda sak du inte kan kritisera eller diskutera tack vare "hetslagen".
Det finns ingen åsikt du inte kan yttra, inget fenomen du inte kan kritisera och ingen person du inte kan ifrågasätta bara för att "Hetslagen" finns...

Det enda "hetslagen" gör är att den städar samtalstonen en aning.

Deras argument är inte mer galna än tex Miljöpartiets.

Båda har extrema åsikter i en liten del av sitt partiprogram.

Har själv förhoppning om att det flesta av landets invånare är smartare och har en bredare syn på politiken än så.

Får liknande partier ca 4% av rösterna så tycker jag det är bra.
Det behövs en debatt och att dom får så många röster är ett bevis att kärnfrågorna berör många och kan inte bagateliseras av dom större partierna.

Deras argument är inte mer galna än tex Miljöpartiets.

Skillnaden är att en galen miljöpartis på sin höjd kan få din sopparäkning att rusa i höjden medan SD-retorik av den här klassen ökar polariserareringen och spär på hat, rädsla och förakt mellan människor. Man målar ut en enkel fiende..
- De är inte som oss
- de kan inte blanda sig med oss
- de sprider sig över världen
- de vill få oss att böja oss under dem eller oss att anpassa oss till dem...

Retoriken känns som sagt bekant om man bortser från det rent rasbiologiska som SD lyckligtvis lämnat åt handlingarna....
[YOUTUBE-ID]k4FISsBakU8[/YOUTUBE-ID]

Den är så full av faktafel att man tröttnar. Aftonbladet tar ju in den för att vanliga normalbegåvade ska se vad de är för typer.

Vi kan ta våldtäkter. Staten har kämpat väldigt aktivt för att folk ska börja anmäla våldtäkter, för att bli av med mörker talet. Att då påstå att antalet våldtäkter ökat är bara larvigt. Ingen vet faktiskt.

Jimmie är sjukt obildad. Sist var det väl att han inte visste att Bofors och det var sålt.

Här är ett bra citat från en Moderat.

"Det trelleborgska minoritetsstyrets ledare Ulf Bingsgård (M) säger att motioner utreds på lika villkor, oavsett om S eller SD har skrivit dem. Hur SD röstar vet han aldrig, men han har en tumregel.

- I princip är de alltid för mer pengar till alla verksamheter, samtidigt som de vill sänka skatten, säger Ulf Bingsgård."

Att stöld är en del av zigenarnas livsstil?

Typexempel på hur mycket otur en person kan ha när han tänker... Förutom att bara imbecilla tror på påståendet så faller det givetvis inom ramen för va som skulle kunna anses som hets eftersom det,UTAN UNDANTAG, generaliserar och svartmålar en HEL folkgrupp.

Däremot är du välkommen att säga:
- "Zigenare är kraftigt överrepresenterade bland de som begår brott som stöld!"
....därefter kan du se till att underbygga påståendet med fakta så skulle en saklig diskussion kunna påbörjas.

Problemet är att du dödar diskussionen redan med ditt första andetag och mening. Vem skulle på allvar se någon som helst anledning att diskutera med någon som kläcker ur sig den typen av påhopp som du?!

Funderar lite kring begreppet demokrati.. Måste man inte respektera de väljare som kryssar SD på sedeln? Om partiet får runt 10% av rösterna, är det då rätt att motarbeta både partiet och dess anhängare?

Skillnaden är att en galen miljöpartis på sin höjd kan få din sopparäkning att rusa i höjden medan SD-retorik av den här klassen ökar polariserareringen och spär på hat, rädsla och förakt mellan människor. Man målar ut en enkel fiende..
- De är inte som oss
- de kan inte blanda sig med oss
- de sprider sig över världen
- de vill få oss att böja oss under dem eller oss att anpassa oss till dem...

Retoriken känns som sagt bekant om man bortser från det rent rasbiologiska som SD lyckligtvis lämnat åt handlingarna....

Ska försöka att inte ta ställning (jag är ju Svensk), men är dom helt fel ute med allting?

Funderar lite kring begreppet demokrati.. Måste man inte respektera de väljare som kryssar SD på sedeln? Om partiet får runt 10% av rösterna, är det då rätt att motarbeta både partiet och dess anhängare?

Eh?! :va Det är väl de andra 90%:ens rätt att välja att ignorera dem bäst de vill?!

Eller skall vi ta FI på allvar bara för att de under något val fick en del röster?!

Du har rätt att yttra dina åsikter. Jag har lika stor rätt att ignorera dem.

Att stöld är en del av zigenarnas livsstil?

Fast det där är bara dumt. Du har ju ingen aning om hur många zigenare det är som klär sig klassiskt och sysslar med stöld? 100% eller 1% av alla med romskt påbrå? Har du siffror från SCB är det bara kul.

Hjälp tänk om din granne från Rumänien är zigenare! Han kommer säkert stjäla din ytterdörr!

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman