Argh, behöver växelpinne för BMWn

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Tjohej! Var nere på AVA (inte fel på dom) och försökte beställa en växelpinne/växelförare till BMW S1000RRn och det gick inte att beställa bara pinnen om man har quickshifter, utan man måste köpa hela kittet... a 4500 spänn! :huvet

Så i med att jag vill få BMWn såld som gathoj nu så blir det ju lite tufft.

Så, någon här som kanske råkar gjort sin hoj till permanent racehoj och som kan sälja sin original växelpinne dyrt till mig? :gnissla

EDIT: DET FINNS 2 OLIKA VÄXELPINNAR! En för quickshifter och en utan! Det är den för MED quickshifter som jag söker. Alltså kortare varianten med annan typ av gängning.

Last edited:
köp en lös pinne till pp tuning hos greven och anpassa den,det är ju varken svårt eller dyrt och bara en orginalnörd kommer gnälla sig sönder på det.

Original passar inte för omvänd växling.

Det är olika pinnar om man kör med eller utan quickshifter. Med högsta sannolikhet om PP tuning, eller annan, för den delen tillverkar för original och standard växling så byts inte växelpinnen ut.

Försökte förklara, men verkar inte som att det går hem :tungan

Denna bild:
B0005755.png

Nummer 5. Det är pinnen där som ej går att beställa seperat. Endast med quickshiftern!

Alltså inte nr 4.

Ops. Kom åt fel betygsknapp. Sorry. Lite trist det där. Samma på k1300s quickshifter att det är ett helt set. Fråga på bmw-k forum?

Ops. Kom åt fel betygsknapp. Sorry. Lite trist det där. Samma på k1300s quickshifter att det är ett helt set. Fråga på bmw-k forum?

Får nog bli att sy ihop en egen och "vänta" på en riktig. Får sen dra av på priset bara vid försäljning av hojen om nya ägaren klagar.

Får nog bli att sy ihop en egen och "vänta" på en riktig. Får sen dra av på priset bara vid försäljning av hojen om nya ägaren klagar.

Låter vettigt. Jag har min hoj inne på verkstad efter fet påkörning i måndags och satt och kollade vad alla delar skulle kosta. BMW brukar kunna sälja allt ned i minsta pryl men inte qs av nån djävla anledning. Märkligt minst sagt. :/

ja va fan... ta me pinnen till en mekanisk verkstad så kan de ju göra en i svarven... ingen big deal....

mvh.T

ja va fan... ta me pinnen till en mekanisk verkstad så kan de ju göra en i svarven... ingen big deal....

mvh.T
Mer big deal än du anar. Jag har varit runt förr. Först och främst tid, sedan pengen och sedan att det är lättalu och sedan att det ska vänstergängas... rakt. Och därefter svetsas i lättalu. It aint a cake.. eh

Mer big deal än du anar. Jag har varit runt förr. Först och främst tid, sedan pengen och sedan att det är lättalu och sedan att det ska vänstergängas... rakt. Och därefter svetsas i lättalu. It aint a cake.. eh

bättre me verkstäder på lantbygden hör jag det...:D:D

lättalu?? nån speciell legering??? vilken smältpunkt har det???

nr.5 på sprängskissen ser ju ut att vara en tre-delad detalj.. eller???

antar att det e det "långa" staget på nr.5 som gått av???

mvh.T

Last edited:
Om du tar en original vekselpinne for non QS og kutter denne til riktig lengde og bruker den delen som har M6 links i enden samt lager M8 utvendige gjenger i andre enden så passer den rett på.

Försökte förklara, men verkar inte som att det går hem :tungan

Denna bild:
B0005755.png

Nummer 5. Det är pinnen där som ej går att beställa seperat. Endast med quickshiftern!

Alltså inte nr 4.

jo men på en r6 exempelvis så tar du ju och byter ut orginalpinnen mot en likadan som är avkapningsbar för quickshifter.
det är ju inte så att bmw uppfunnit en egen gänga eller så.
du får ju pinnen vänstergängad i ena änden och höger i andra.
hålrummet innuti stången är 5 mm så det är bara att gänga upp med en höger tapp om du ska ha kortare än de är gängade från fabrik.
det finns ju med m6 och m8 gänga vänster,samma med höger sida.
en sådan,gänga på den på vänsterdelen och kapa i rätt längd höger.svårade kan det väl inte vara.
ska du ha en sådan kort pinne för quickshifter bara?
ser ut som en shifter med m6 höger i båda ändar så då är det bara att fråga ss3m om längden på den korta pinnen.ringa greven och köpa en med rätt gänga och be han kutta av den åt dig från början och fixa högergängan.då är den bara ett samtal bort och nån hundring fattare men snabbt levererad utan arbete.

Nej gott folk. Ena sidan är hane och andra hona. Alltså inte som den andra (icke qs) och bara kapa. Jag har original kvar, men förkortad. Kan / ska försöka förlänga den igen tillbaka till rätt längd. Nån som kan svetsa lättalu får hjälpa.

Nej gott folk. Ena sidan är hane och andra hona. Alltså inte som den andra (icke qs) och bara kapa. Jag har original kvar, men förkortad. Kan / ska försöka förlänga den igen tillbaka till rätt längd. Nån som kan svetsa lättalu får hjälpa.

då tar du om den inte är ihålig och borrar 25 mm i var del där det ska skarvas med ett 5 mm borr,gängr m6 höger i båda bitarna.
tar en m6 bult typ 80 lång och kapar utmed sista gängan,loctitar och skruvar ihop båda delarna.klart
svetsa påverkar materialet onödigt mycket och gängstång har för klen härdning och dragstyrka.
detta om du har båda bitarna.
annars köper du den hos greven och sätter i en bult i änden istället som beskrivits ovan.,där har du din hangänga.
snart går jag ut i garaget och gör en till dig och postar,går nog fortare än att skriva här:)

Nu har jag iaf fixat färdigt. Det blev totalt 2st förlängningsmuttrar, med 1 st 8mm skruv (utan hatt) emellan, samt handsvarvat ner båda pinnbitarna så jag kunde gänga 8 mm ytterliggande gängor... och tada... det blev skitbra och stabilt. Använde inget mer permanent än gänglåsning av hårdaste sort. Borde funka. Samt lindad utanpå lite snyggt med tejp. Glömde ta bild, men det är troligen så porrigt så det bryter mot reglerna. :D

Nu kan jag iaf sälja hojen o veta att det som sitter, kommer funka.

Nu får någon köpa hojen bara! :)

Last edited:
Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup