Area på förgasare...

Ubbejävel

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2006
Hoj
Predom Dezamet
Hejsan alla vänner..

Som jag skrev i en tidigare tråd så funderar jag på att byta två förgasare på min hoj mot en enkel istället och nu funderar jag..

Om en enkel 27mm gasare(som jag har två av nu) har en area på 572mm2 så blir ju den sammanlagda arean 1144mm2..

En enkel 42mm gasare(som jag funderar på att köpa) ligger på 1384 mm2.. Om man vill ha lite större så är väl inte det så fjärran va? Helst inte med tanke på att det tydligen finns trimkit att köpa med dubbla 33or som då alltså har en sammanlagd area på 1708mm2...

Så min fråga lyder alltså: Kan man räkna på och jämföra gasare som jag gjort med bara arean som utgångspunkt?

Ubbe

Ja så kan man räkna. Och till stor del så är det sant också.
MEN, ibland kan en exakt lika stor förgasare ge effektökning trots att "arean" är lika stor, pga att flödet i den är så mycket bättre, och en högre gashastighet tillåts.

Risken är att ditt grenrör gör att max-gashastigheten sjunker.

Grenröret är ju inte byggt än heller men det får man vara noga med, tanken är ju inte att effekten ska sjunka...

Du kan inte jämföra areor mellan cv- och trottelförgasare. Cv kan/ska vara en bra bit större.
(Vet inte om du gjorde det, bara omutifallatt....)

Sen strömmar flera små rör sämre än ett stort pga (förhållandevis) större bromsande väggyta
med fler rör. (Tror iofs att utformningen av förg/insug.rör är viktigare än just den effekten med dom
storlekar på 'rör' vi talar om här.)
/u

Jo jag tänkte nog att det var förgasare som förgasare i det fallet förstås.. Men skit samma egentligen, det enklaste är väl att bygga nåt och prova :-)

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg