Ardex el-golvvärme utan värme

J.F.S

Hojlös.. :'(
Gick med
8 Jul 2005
Hoj
är såld..
Har precis köpt hus och nu har naturligtvis golvvärmen lagt av i ett av badrummen. :(

Det är någon form av Ardex 230v värmekabel eller -matta med termostat på väggen. På själva termostaten finns Av/På och ett vred med temperaturskala från *->30C och en röd indikatordiod som tänds när värmen är aktiv.

Vrider jag på tex 30C (allt över 20C egentligen) tänds dioden och det klickar i ett relä i termostaten men golvet blir aldrig varmt. Det har stått inställt på 25C en hel natt och golvet är ändå kallt.

Jag vet att det suger med el-golvvärme men nu finns det ingen vattenburen värme i kåken så det minskar alternativen drastiskt plus att installationen är gjord av förra ägaren runt 2003.

Är det någon som har koll på Ardex produkter eller har bra tips att komma med? Känns ju sådär att börja köpa ny termostat och/eller golvgivare och byta på måfå. Ardex hemsida suger fett.

Nog borde det gå att resistensmäta kabeln? Törs man lägga 230v direkt på kabeln under säg en timme för att se om det är slingan som är kaputt? Om ja, hur sjutton vet jag att det blir riktigt? Har läst mig till att en del system har kallkabel. Was är det då?

Ta du och mät upp kabeln och kolla motståndet... Borde gå o se på hemsidan hur mycket det ska vara!

Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna