Arctic Cat 650 V2 -05 Startar inte

  • Thread starter Thread starter M1
  • Start date Start date

M1

Ny medlem
Gick med
8 Nov 2020
Ort
trollhättan
Hoj
Arctic Cat 650 V2
Hej,

Jag köpte en begagnad Arctic Cat och nu i helgen var det premiär.
Under ca 10hr på två dagar har den använts och allt har fungerat bra.

Vid en tur på skogsväg dog den plötsligt. Displayen slocknade och tändningen verkade vara av. Den startade inte heller på drag.
Efter några min vred jag om nyckeln igen och allt lös upp precis som vanligt.

Jag lyckades ta mig dem sista 100m hem där den, på tomten, dog igen. Efter det har jag inte fått igång den.

Vad jag kan se:
- Lampor fungerar - inga tecken på låga volt.
- Batteriet har testats med multimeter - ?12V
- Säkringar kontrollerade.
- Displayen lyser inte. endast själva "upplysningen" av den.
- Vid drag hör man att den inte tänder.
- Snabb koll för att se om det är några kablar som skavts sönder eller hänger lösa - Inte hittat något.

Mina antaganden är att tändningen inte är påslagen även om nyckeln vrids om. Det känns som ett elfel....

Är det någon som haft liknande problem eller har en aningen om vart man börjar kolla?

Tack för hjälpen.
 
Låter spontant som glapp eller oxid i själva tändningslåset, med tanke på att du fick igång han under turen.
 
Tack för svar.

Batteriets kablar är åtdragna och det finns inga tecken på ärgning.

Jag misstänkte glapp också, det ända jag gjort är att "dra/flytta" på kablarna vid display/tändningslås för att få kontakt.
Jag har dock inte monterat av kåpan så kan inte säga hur det ser ut under ännu.
 
Det kan ju vara intent i tändningslåset också så jag skulle prova att koppla förbi det om det går.

Mvh,
Ingvar
 
Om det är tändningslåset så kan du ta några droppar sprayolja ner i låset och på nyckeln och jucka runt lite.
 
Ifall det är oxid mellan kontaktytorna i tändningslåset som är problemet finns det ett knep: häll i ättika!
Låt verka en timme, spraya sedan kontaktspray. Gör detta med batteriet bortkopplat.
 
En kollega till mig hade samma symptom.
Tyvärr var det ECU:n på hans maskin som hade gett upp, kanske fukt i den?
Hans var några år nyare, och det var insprutning på den, vet inte hur det ser ut på din?
Hoppas det löser sig på ett bra/billigt sätt.
 
Tack för alla tips!

Då jag inte har den hemma kan jag inte bara gå ut och felsöka. Imorgon däremot blir det kontroll av tändningslås.

Jag köpte hjulingen av en firma och har kontaktat dem. Enligt dem själva, vid försäljningen, finns det ju vissa garantier. Jag vet inte bara vad dem täcker.

Tanken är att om jag inte får igång den i veckan, är att köra bort den till firman i helgen. Dock tar det 2h ToR vilket jag helst vill undvika.

Som svar till @hannuse, det är dubbel-förgasare på min. Jag vet inte hur det påverkar. Men det jag håller tummarna att detta inte drar iväg i kost efter bara 10h användning.
 
Då har jag lite resultat. Troligen är det tändningslåset.
Juckade nyckeln i låset och vips, tände den upp. Efter avstängning startade den inte igen.

Ringde återförsäljaren och dem var väldigt tillmötesgående och skulle skicka ett nyt tändlås.

Jag monterade isär låset som ni kan se på bilderna, blev inte klokare på om det är något direkt fel på glidytorna dock.

IMG_7871.jpgIMG_7873.jpg
 
Då har jag lite resultat. Troligen är det tändningslåset.
Juckade nyckeln i låset och vips, tände den upp. Efter avstängning startade den inte igen.

Ringde återförsäljaren och dem var väldigt tillmötesgående och skulle skicka ett nyt tändlås.

Jag monterade isär låset som ni kan se på bilderna, blev inte klokare på om det är något direkt fel på glidytorna dock.

View attachment 457062View attachment 457063
Ser onekligen fräscht ut. Här har du ett elschema om du skulle behöva: https://support.countrycat.com/posts/2793367-2005-atv-wiring-diagrams
Jag kikade lite och om det inte hjälper med nytt lås så är det sannolikt taskig kontakt någonstans. Det verkar som 12v+ nu saknas någonstans från den svartröda kabeln på tändningslåset ner till säkringen där den svartröda byter färg till orange. Om CDIn hade varit död så hade startmotorn fungerat. Lycka till.
 
Problemet löst. Det var inte tändningslåset.
Då jag blev nyfiken, monterade jag ner kåporna och kunde då se att kablarna in till tändninglåset var skadade. Det var till och med en gammal lagning som gett upp.

Nu har jag kört lödskarvhylsor + krimpslang. Förhoppningsvis håller det bättre!
 

Bifogat

  • IMG_7894.jpg
    IMG_7894.jpg
    1.6 MB · Visningar: 19
  • IMG_7893.jpg
    IMG_7893.jpg
    1.2 MB · Visningar: 21
  • IMG_7898.jpg
    IMG_7898.jpg
    345.4 KB · Visningar: 19
Problemet löst. Det var inte tändningslåset.
Då jag blev nyfiken, monterade jag ner kåporna och kunde då se att kablarna in till tändninglåset var skadade. Det var till och med en gammal lagning som gett upp.

Nu har jag kört lödskarvhylsor + krimpslang. Förhoppningsvis håller det bättre!
Hade du lyssnat på mig för 17 dagar sedan hade den varit igång för länge sen. Berättade till och med vilken kabel det var!!! :huvet

Skämt åsido, kul att det rullar och bra att du återkopplar för framtida stackare med samma problem. :):tummenupp
 
Hade du lyssnat på mig för 17 dagar sedan hade den varit igång för länge sen. Berättade till och med vilken kabel det var!!! :huvet

Skämt åsido, kul att det rullar och bra att du återkopplar för framtida stackare med samma problem. :):tummenupp

Skulle vilja säga att det var det första jag kollade efter tips här. Har varit lite seg på att svara bara.
Jag skruvade isär den för 2v sedan och lyckades få ihop allt på samma dag :yoparty

Nu hoppas vi på snö och att den får känna på plogning!

Tack för alla svar!
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top