ARC igen

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Att ARC försöker upprepa samma sak igen som förra året.
Att köra 125r tillsammans med 125jr..
Fjolåret så åkte Gull som var snabbast 1.56 i 125jr, Håkan som var snabbast i 125r körde 1.43..
Varför inte göra som förra året, att köra 125jr ihop med 250sp, varvtiderna är betydligt jämnare. Snabbaste 250sp-förare förra året körde 1.51.
Skulle nog säga att det är jäkligt farligt att blanda just 125r med 125jr..

Om inte annat är det inte sjysst mot de 125JR killar som kör sitt första race någonsin!

oFFkeFF skrev:
Fjolåret så åkte Gull som var snabbast 1.56 i 125jr, Håkan som var snabbast i 125r körde 1.43..
Varför inte göra som förra året, att köra 125jr ihop med 250sp, varvtiderna är betydligt jämnare. Snabbaste 250sp-förare förra året körde 1.51.
Varför? Tidsbrist? Moppediskriminering? :hihi

oFFkeFF skrev:

Ehh...

Inte bara varvtider här skulle jag tro. :va

Super B i Norge körde på 1:37 och själv körde jag en 600a på 1:40,9. SP250 hojarna gick förvisso lika fort i svängarna, men på raksträckorna är det stor skillnad på en R1000 och 125R även om 125R kanske har en bättre varvtid.

125R och SP250 tycker jag låter som en vettig kombination. Men kom i håg att det tar låang tid innan man börjar varva på denna bana som är ca 4,5 km lång och "deilig".

ERF kommer också att bli stora differanser mellan de bästa och de mindre snabba förarna. Blodstrimmade 1000cc kommer att susa om så standard 600 pojkarna får bara hålla sina egna spår och låta muskelmaskinerna fräsa om. :hihi

Kristian Salö skrev:
Ehh...

Inte bara varvtider här skulle jag tro. :va

Super B i Norge körde på 1:37 och själv körde jag en 600a på 1:40,9. SP250 hojarna gick förvisso lika fort i svängarna, men på raksträckorna är det stor skillnad på en R1000 och 125R även om 125R kanske har en bättre varvtid.

125R och SP250 tycker jag låter som en vettig kombination. Men kom i håg att det tar låang tid innan man börjar varva på denna bana som är ca 4,5 km lång och "deilig".

ERF kommer också att bli stora differanser mellan de bästa och de mindre snabba förarna. Blodstrimmade 1000cc kommer att susa om så standard 600 pojkarna får bara hålla sina egna spår och låta muskelmaskinerna fräsa om. :hihi

När jag körde mitt första race förra året på Anderstorp blev jag jättenöjd med kombinationen av 250sp och 125jnr.

Tycker att de kan fortsätta så...

Jag ska säga en sak. Har varit aktiv chefsfunktionär på Anderstorp sedan 1993. Jag har aldrig förstått hur fan dom fungerar när det gäller bland annat det här. Som ni säger, blanda 125R med 125 jr är åt helvete! :huvet

Tycker synd om 125jr förarna, det är fan inte kul att köra så hårt dom kan, och det är inte illa alls ,det juniorerna presterar, för att bli varvad, mer eller mindre, av dom lite "större" grabbarna. Jag kan tänka mig att det tar bort lite av känslan av att vara snabb. Visst, man kan kanske säga att det är en bra "körskola" att hänga på dom, igen, lite "större" grabbarna. Men hur länge kan dom haka på? :va

Ok hastighetsskillnaderna på rakan är inte så stora, men det är orättvist, och lite småkymigt för alla. Har än idag inte sett många omkörningar mitt på rakorna. Det stör 125R förarna, och ställer till det för 125jr förarna, att hela tiden behöva kolla bakåt och hålla undan. :confused:

Och så anser jag dessutom att för dom pengarna som förarna får betala, borde varje klass få sitt egna race, så att säga. :fatta!

Men tyvärr så är det inte jag som bestämmer, det är "bilälskare" som gör det... :kulspruta

Det spelar, för mig, ingen roll om klasserna har ett litet deltagarantal, det blir så utspritt på banan ändå efter några varv, och det ställer faktiskt till det för oss funkisar också! :mad:

Det är rätt stora fartskillnader på rakan mellan 125r och 125jr.. Sådär 60km/h.

Någon här ska härmed kontakta ARC om detta GENAST! Tror säkert de har förståelse från förarna sida (se nu till att 125JR eller 250SP förare ringer).

*/ ?>
Back