arbetstryck på kompressor

Tanken bör vara 60lit eller större.
40 liters tappar flåset redan efter någon sekund och då fixar den inte bultar som sitter.

Köp även till riktig slang och filter/dimsmörj.

Fungerar en sån här för lackning och luftpåfyllning m m. Jag fattar att den inte duger till tunga verktyg men det behöver jag inte. Kostar 1390.

http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=93995

Archive%5CProduct_images%5C17%5CLarge%5C17-634_l.jpg

Nej, inte till färgsprutor.
Kör själv med en 2,5 hk 40 liters och fibblad tryckvakt och det fungerar precis på gränsen.

Skulle jag köpt en idag så utan tvekan minst 80 liter (helst 120+) och med största möjliga motor på 220V.

De där små fungerar mest till att pumpa däck, fotbollar och blåsa rent med.

Jag trodde den var till just lackning då den är oljefri. Färgsprutor ska väl inte ha så högt tryck heller, bara ett par bar, är luftåtgången så stor att den inte hinner håller det trycket uppe? :va

Då är det lika bra att köpa en riktigt billig leksakskompressor att ha med sig i racebussen och skita i lackningen för köper jag en kompressor som duger till lackning är den för klumpig att ha med sig antar jag. :gnissla

Orkar en sån här för 98:- poppa ett nytt däck på fälgen?

http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=76454

Archive%5CProduct_images%5C15%5CLarge%5C15-980_l.jpg

Inte så högt tryck men det går åt rätt mycket luft.
Inget roligt att lacka metallic när luftflödet svajjar.

Finns iofs tankar med dubbla kompressorer. En sån kanske hade klarat det om den får gå konstant.

tmp skrev:
Undvik de billigare mutterdragare (typ 400 spänn), de är stora, klumpiga och *svaga* (Biltemas variant i den prisklassen orkade inte ens lossa hjulbultarna på bilen!). En bra mutterdragare kostar minst det dubbla. Klasses dyrare (30-8935) för 900 kronor har fungerat bra för mig.

Satsa på en kompressor där du måste byta hudralolja ibland och inte en oljefri kompressor. Den första orkar mer och är mer slittålig.

Precis, kosta på mutterdragaren och kompressorn. Köper du för liten så kommer det bara att stå oanvänt.

Ställ regulatorn på 6 bar när du kör mutterdragaren, inget mer!

Har en muttermaskin till lastbilar på jobbet. Den kör vi på 12 bar men när trycket minskar till 6 bar sätter kompressorn i gång å arbeta upp trycket till 12 bar sedan stängs den av.

Tro inte din muttermaskin tar illa vid sej om du trycker in lite mera eller mindre
luft. vi har nämligen kört en mindre muttermaskin på samma tryck utan problem..
Men du kan ju ställa in den så den stänger av vid 6 bar om du vill, fast den blir då lite klen...
Eller släpper ut luft vid 6 bar om du har en sådan komressor då den måste vara på slagen hela tiden...
Sedan finns det ochså inställbara muttermaskiner där trycket kan ställas in.
troligen har du inte en sådan...
Alla mutterdragare har en ventil som släpper ut överflödig luft som inte kan utnyttjas i maskinen om inte maskinen är antik :hihi

Last edited:
Har kört min muttermaskin på 10 bars tryck jämt och har väl haft den sen början på 90 talet så tror nog dom tål det
brukar pumpa i lite olja i den ibland bara

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...