arbetstryck på kompressor

Busa78

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2003
Hoj
Hayabusa -03 Biltema Editon
har en muttermaskin som ska köras på 6 bars arbetstryck.
Vad är det som är arbetstrycket?
jag ställer kompressorns regulator på 6 bar tex, men när man trycker in avtryckaren på muttermaskin så minskar mätaren på kompressorn.
så vilket är arbetstryck? ointryckt eller vid intryckt...

jag har inbillat mig att arbetstrycket är det tryck som är innan man kör igång.
vill bara veta säkert eftersom truckluftsverktyg ska köras på rätt tryck.

h01hmt skrev:
jag ställer kompressorns regulator på 6 bar tex, men när man trycker in avtryckaren på muttermaskin så minskar mätaren på kompressorn.

Nja, eftersom tryckminskningen beror på hur stor tank kompressorn har så käns det lite dumt om man skulle ange det, jag är ganska säker på att den är tänkt att ha sex bar kontinuerligt. Men inte fan borde det göra något om den får gå vid lägre tryck ibland innan kompressorn går igång igen?

URRninja skrev:
Nja, eftersom tryckminskningen beror på hur stor tank kompressorn har så käns det lite dumt om man skulle ange det, jag är ganska säker på att den är tänkt att ha sex bar kontinuerligt. Men inte fan borde det göra något om den får gå vid lägre tryck ibland innan kompressorn går igång igen?
jamen vafan vadå?? ska jag ställa kompressorfan på typ 8 bar då?
för då sjunker den bara till 6,5-7 bar?

Last edited:
h01hmt skrev:

om du driver en fabrik eller firma där maskinen ska dra ett fast moment så förstår jag ditt bekymmer!!! där finns det nog en regulator som ser till att det alltid finns rätt tryck. är det för hemmabruk förstår jag ingenting! det finns väl inget som säger att en mutter/skruvdragare måste ha ett visst tryck. däremot så finns det industrimaskiner som kräver ett högre tryck än en vanlig hemma kompressor klarar att ge för att fungera! det är nog snarare en rekommendation för att maskinen ska fungera! så vrid du på så att maskinen inte blir seg å kör på :tummenupp

madmagnus skrev:
om du driver en fabrik eller firma där maskinen ska dra ett fast moment så förstår jag ditt bekymmer!!! där finns det nog en regulator som ser till att det alltid finns rätt tryck. är det för hemmabruk förstår jag ingenting! det finns väl inget som säger att en mutter/skruvdragare måste ha ett visst tryck. däremot så finns det industrimaskiner som kräver ett högre tryck än en vanlig hemma kompressor klarar att ge för att fungera! det är nog snarare en rekommendation för att maskinen ska fungera! så vrid du på så att maskinen inte blir seg å kör på :tummenupp
ok, ,men det står i mutterdragarens manual att den får max köras på 6 bar.
det har väl att göra med o-ringar å grejer inuti...eller?

h01hmt skrev:

arbets tryck.... tycker man fattar det lite ur namnet... 6 bar under arbete:) [under gång] men sen att den inte ska klara mer än 6 bar vekar ju cp för du måste ju ha högre tryck innan du använder den, om du inte har regulator

RS "Alex" skrev:
arbets tryck.... tycker man fattar det lite ur namnet... 6 bar under arbete:) [under gång] men sen att den inte ska klara mer än 6 bar vekar ju cp för du måste ju ha högre tryck innan du använder den, om du inte har regulator
ok, men alltså alla???!!!
ska jag ställa regulatorn på 6 eller 8?

Kör på 8 bar, jag sänker bara om jag ska lacka

6 bar låter klent för en normalstor mutterdragare

Ställ kompressorns tryckregulator på max arbetstryck för just din kompressor (brukar vara 8 eller 10 bar) och sen har du väl en regulator på utloppet från tanken oxå och den ställer du på 6bar, tänk på att ha vattenavskiljare och dimsmörjare det är viktigare för funktionen än några bar ±

Last edited:
Tänkte köpa en kompressor för att driva en mutterpistol (till byte av hjul på bilen) och för att pumpa hoj- och bildäck med.

Är 8 bar som nämns ovan ett bra riktmärke för hur "stark" kompressorn ska vara?
Ungefärligt pris för en sån kompressor?

Konsumentkompressorer brukar ha maxtryck på 8 bar och det räcker fint.
Ska man driva mutterdragare krävs en stor tank och en rejäl slang (inte den spiralslang som brukar hänga med i bastillbehören).
Jag använder kompressor med mutterdragare när jag byter hjul på föräldrarnas bil och deras är en 24-liters med 1.1 kW-motor och en rejält tjock slang.
När kompressorn är fulladdad är det bra fräs i maskinen men trycket sjunker snabbt och jag får ständigt vänta på att kompressorn bygger upp tryck igen så något större tank och minst 1.5kW motor är nog att rekommendera.

24-literkompressorer med 1.5kW motor kan man hitta nya från 1000-lappen men vill man ha större tank drar priset iväg en smula. Kan vara idé att leta upp en lätt begagnad.

RWD skrev:
Konsumentkompressorer brukar ha maxtryck på 8 bar och det räcker fint.
Ska man driva mutterdragare krävs en stor tank och en rejäl slang (inte den spiralslang som brukar hänga med i bastillbehören).
Jag använder kompressor med mutterdragare när jag byter hjul på föräldrarnas bil och deras är en 24-liters med 1.1 kW-motor och en rejält tjock slang.
När kompressorn är fulladdad är det bra fräs i maskinen men trycket sjunker snabbt och jag får ständigt vänta på att kompressorn bygger upp tryck igen så något större tank och minst 1.5kW motor är nog att rekommendera.

24-literkompressorer med 1.5kW motor kan man hitta nya från 1000-lappen men vill man ha större tank drar priset iväg en smula. Kan vara idé att leta upp en lätt begagnad.

Kompletterar liteHur stor tank och hur mycket en kompressor kan leverera i luft behöver man bara kolla på om man ska köra nonstop
När du bytar hjul använder du den inte nonstopp utan bara korta perioder och e man inte däckbytare i F1 så kan man få räkna med några sekunder för o få upp trycket(o i värsta fell om mutter sitter fast så får den "ladda till max "för att den ska bygga upp max tryck.
Men kör man färgspruta så finns inte den tiden där då måste det vara konstant

Jag kör själv men en "liten" som e smidigt o dra ut från garaget o den duger till mutterdragare men spruta färg.. :3freak

sandstream skrev:
Stort tack :tummenupp

Då är det bara att ge sig ut och leta :)

Du har ju provat min, den kommer från rusta och gick lös på 699kr.
Tror dom har dom fortfarande.

Jag är nöjd med min (än så länge)

Sandstream...

Coop Forum säljer kompressorer för 699 med 5 års utbytesgaranti :banana

Neutral skrev:
Biltema är din vän som vanligt. :tummenupp
Ligger på fel sidan om stan :(
norrlansguld skrev:
Du har ju provat min, den kommer från rusta och gick lös på 699kr. Tror dom har dom fortfarande. Jag är nöjd med min (än så länge)
Får väl åka förbi där också (men som jag sa till dig sist så är jag allergisk mot Rusta efter ett par riktigta skitköp :mad: ).
fireblade skrev:
Sandstream...
Coop Forum säljer kompressorer för 699 med 5 års utbytesgaranti :banana
Det var som f*n!
Jag bor nästan granne med ett av deras varuhus och är där dagligen :D

Undvik de billigare mutterdragare (typ 400 spänn), de är stora, klumpiga och *svaga* (Biltemas variant i den prisklassen orkade inte ens lossa hjulbultarna på bilen!). En bra mutterdragare kostar minst det dubbla. Klasses dyrare (30-8935) för 900 kronor har fungerat bra för mig.

Satsa på en kompressor där du måste byta hudralolja ibland och inte en oljefri kompressor. Den första orkar mer och är mer slittålig.

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon