Arbetstidslagen / Arbetsmiljölagen

Det beror lite på vad som står i ditt avtal. Generellt gäller ju att restid utöver resor mellan hemmet och anställningsort/plats skall räknas som arbetstid. Det kan dock vara så att det står något i ditt avtal som utvidgar området. Jag vet till exempel dom som haft avtal där det står att anställningsorten är Stockhom/Uppsala vilket medfört att man inte får någon ersättning när man åker mellan Stovkholm och Uppsala i tjänsten. Längre resor skall dock räknas som arbetstid.

Tack för svaret!

Då räknas alla mina resor som arbetstid alltså utöver de som går mellan hem och arbete!

Tack för svaret!

Då räknas alla mina resor som arbetstid alltså utöver de som går mellan hem och arbete!

Det verkar som din arbetsplats inte har något kollektivavtal alltså regleras inte dina resor i något kontrakt utöver ditt anställningsbevis.

Tack för svaret!

Jag skulle tro det. Under förutsättning att det inte finns klausuler i ditt anställningsavtal som säger att du själv står för resor inom ett visst område.

En liten uppdatering och ett avslut på tråden. Jag sökte nytt jobb och har nu fått ett bra erbjudande som jag tackat ja till. Inga konstigheter på den nya tjänsten och inte heller några resor i jobbet vilket passar mej alldeles utmärkt.

Tack för all hjälp.

Jag kan dock säga att avtalet jag har/hade faktiskt ger arbetsgivaren rätt att kräva hur mycket arbetad tid som helst rent principiellt. Sen vad en arbetsdomstol skulle tycka om det är en annan sak.

Någon som vet om en arbetsgivare måste rapportera till en annan arbetsgivare om en vikarie håller på att bli lasad?

Är inte det myndigheternas sak att ha koll på det? jag menar Arbetsgivaren rapporterar till berörda myndigheter som bör ha koll på läget.
Din arbetsgivare vet ju inte om du jobbar någon annanstans samtidigt?

Är inte det myndigheternas sak att ha koll på det? jag menar Arbetsgivaren rapporterar till berörda myndigheter som bör ha koll på läget.
Din arbetsgivare vet ju inte om du jobbar någon annanstans samtidigt?

Det handlar om en vikarie som arbetar hos oss. Våran arbetsgivare vet om att hon håller på att bli lasad och nu söker hon andra jobb och hon har gett ut våran arbetsgivare som referens. Nu berättar våran arbetsgivare för alla som ringer om referenser att hon håller på att bli lasad och nu får hon inga jobb någonstans. Känns inte riktigt rätt?

Dum chef men vet inte om det är något avtalsbrott involverat.. jag skulle vända mig till facket med frågan men känns mer som en moralfråga.

Ok, har diskuterat lite en som är lite insatt..

"ok...kan inte svara rakt av..men i princip får arbetsgivaren inte ge några negativa referenser men sakfakta tror jag skulle vara en sak han kommer undan med... mitt råd blir ändå att kontakta sitt lokala fackliga ombud. oavsett vilket är det ju inte riktigt "fair" att göra så som arbetsgivare."

Att hon är fackligt ansluten verkar vara viktigt iaf men så är det ju i det flesta fall när det gälller arbetsgivare vs. arbetstagare.

fick ett svar till senare på natten?!?!?

"ok...tänkt lite...att hon håller på att bli "lasad" låter inte som en anledning att Inte få jobb nånstans....om referensen får frågan " Varför slutar hon hos er" så blir nog hans svar att " hennes vikariat går ut nu och vi vill inte anställa henne".....följdfrågan bör bli "varför vill ni inte anställa henne?" och Det är väl den intressanta frågan i det här läget."

Blir ju då enbart negativt för arbetsgivare som inte vill fastanställa.

Last edited:
men som sagt... avtal står aldrig över lagen... tur det.. ;)

JO! Arbetstidslagen går att förhandla bort helt eller delvis!

Var vaksamma på detta när ni någon gång skriver på avtal. Förhoppningsvis finns det inte så många arbetsgivare som sysslar med detta.

går det verkligen? jag är medveten om att kollektivavtal etc går att förhandla bort samt att det går att få igenom undantag från lagar så länge det inte är schemalagt eller det är tidsbegränsat.

Om det gäller tjänstesektorn är jag dåligt insatt, så upplys mig gärna, alltid bra att lära sig nytt :)

Vet ju att det är en del företag som struntar i den "nya" lagen om dygnsvila.. eller mer precist vila 11 timmar mellan skift/pass och tar böterna istället.

går det verkligen? jag är medveten om att kollektivavtal etc går att förhandla bort samt att det går att få igenom undantag från lagar så länge det inte är schemalagt eller det är tidsbegränsat.

Om det gäller tjänstesektorn är jag dåligt insatt, så upplys mig gärna, alltid bra att lära sig nytt :)

Vet ju att det är en del företag som struntar i den "nya" lagen om dygnsvila.. eller mer precist vila 11 timmar mellan skift/pass och tar böterna istället.

Jodå, jag har lärt mej den hårda vägen.

http://www.av.se/lagochratt/atl/

Lagens omfattning
I arbetstidslagen (1982:673) finns bland annat regler om hur mycket man får arbeta per dygn, per vecka och per år. Den tar upp jourtid och beredskap, vilka raster och pauser man har rätt till och vad som gäller för nattvila. I arbetsmiljölagen (1977:1160) finns dessutom särskilda regler om hur mycket personer som är under 18 år får arbeta. Läs mer om dygnsvila, "nya" arbetstidslagen och kollektivavtalets betydelse under frågor och svar.

Arbetstidslagen gäller, med vissa undantag som anges i andra paragrafen, allt arbete som utförs för en arbetsgivares räkning i Sverige. Lagen gäller alltså oavsett om det är fråga om ett svenskt eller ett utländskt företag, så länge verksamheten bedrivs här.

Lagens förhållande till kollektivavtal
Arbetstidslagen kan avtalas bort genom kollektivavtal. Kollektivavtalet kan då antingen ersätta hela lagen eller vissa delar av den. Vilka regler som kan avtalas bort separat anges i lagens tredje paragraf.

JO! Arbetstidslagen går att förhandla bort helt eller delvis!

Var vaksamma på detta när ni någon gång skriver på avtal. Förhoppningsvis finns det inte så många arbetsgivare som sysslar med detta.

Du har rätt i det, men det får inte bli sämre avtal än EU:s arbetstidsdirektiv. Och där står det 200timmar övertid per år om jag minns rätt.

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025