Arbetstidslagen / Arbetsmiljölagen

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
Blårykande crossmoppe
Hej

Jag har hamnat på en arbetsplats som har övertidsersättning inbakat i lön (sista gången jag skriver på ett sådant avtal)

Vad gäller om:

Min chef kräver att jag ska jobba från 07.00 till 22.00, har jag rätt att få kompensation för den arbetade övertiden i komp tid? Trots att det är inbakat i lön?

Kan han kräva att jag gör detta under flera dagar i sträck (som det nu är)

Som ni kanske inser är det ingen vidare rolig situation jag befinner mej i. Gubbjäveln till chef anser det fullt normalt med 4-5 timmar övertid per dag.

Normalt är det 48 timmar max arbetad tid per vecka enligt arbetsmiljölagen. Men jag är ingen jurist och kan inte se om man kan frångå detta på något vis.

Kan allsmäktiga OT forumet på SH assistera med tolkningar? Jag fyller på med frågor vartefter jag kommer på dem.

Kan tillägga att jag i princip arbetade dygnet runt första månaden på jobbet.

"Min chef kräver att jag ska jobba från 07.00 till 22.00"

är du säker på att du jobbar i Sverige? puckad chef, en annan sak ifall man ställer upp och får betalt men kräva...:dummer

De flesta kollektivavtal kräver väl 11 timmars sammanhängande rast mellan skiften eller?

4-5 timmars övertid är en sak.. Det är en hård dag, men inte omänskligt. 07-22 är 6 timmar över.- Det är mkt faktiskt! En dag så visst, men det är ruggigt mkt över tid!

Men allvar! Kolla med ditt fack FÖRST innan du frågar alla som ingenting vet här. Läs igenom avtalet ditt fack har tecknat med ditt företag. Är det nånting du inte förstår så ring upp den killen(tjejen?) på facket som har hand om företget det gäller och så ska han kunna svara på det. Kan han inte det kommer han kolla upp det - för det är hans jobb.

Tala om hur många timmar du "tvingas" jobba, men ljug inte som du förmodligen gjort här med 07-22....

Gå till din chef sen och tala om att du inte finner dig i att jobba övertid på det sättet och vill han inte ändra ditt avtal så säg att det råder grym högkonjuktor i detta landet och du kan hitta ett nytt jobb på 2 röda om det skulle vara så. Säger han upp dig har du väl en vecka under provanställningen som du har rätt att söka jobb på under arbetstid - detta kommer du utnyttja till max i form av sovmorgon och en fin liten semester.

Det är de anställda som har makten - tänk på det.

De flesta kollektivavtal kräver väl 11 timmars sammanhängande rast mellan skiften eller?

4-5 timmars övertid är en sak.. Det är en hård dag, men inte omänskligt. 07-22 är 6 timmar över.- Det är mkt faktiskt! En dag så visst, men det är ruggigt mkt över tid!

Till trådstartaren Blip: Kolla nu vilka svar du får på detta motorcykelforumet. Varför vända sig till röven när du kan gå till huvet direkt(Facket alltså)?

Tror du inte det tar längre tid att sålla igenom en massa spekulationer från folk som ingenting vet om 11 timmars sammanhängande dygnsvila, övertidslagen och Gudvetvad?

Dessutom Mr Blip, tar du reda på det själv genom att läsa avtalet, tala med facket så lär du dig nåt inför nästa tråkiga situation på ditt nästa jobb och är du direkt mer rustad och handlar kanske då mer rätt direkt än att dra ut på plågeriet som du gör nu.

Bara en tanke...

Last edited:

Tala om hur många timmar du "tvingas" jobba, men ljug inte som du förmodligen gjort här med 07-22....

-------

Till trådstartaren Blip: Kolla nu vilka svar du får på detta motorcykelforumet. Varför vända sig till röven när du kan gå till huvet direkt(Facket alltså)?

Tror du inte det tar längre tid att sålla igenom en massa spekulationer från folk som ingenting vet om 11 timmars sammanhängande dygnsvila, övertidslagen och Gudvetvad?

Modigt..

Att någon kallar facket för "huvud" är lite spännande.. :huvet Det skulle tom förmodligen vara enklare att googla fram det, maila in en begäran och få det skickat då det rätt säkert är tillgängliga handlingar!

Måste finnas nått slags "stopp" i antal övertidstimmar per månad eller år som man inte får överstiga....

Om du nu har 4 timmar (typ) övertid per dag "inbakad" i lönen så måtte lönen vara hyffsat bra för att få mig att skriva på sådant.

Tycker du ska ta ett snack med fackombudet som har kollektivavtalet för din arbetsplats.

Finns det ej någon sådan, tag kontakt med Arbetsmiljöverket.

Det finns regler som styr din arbetstid. Han kan skriva vilka jävla avtal han vill, me det finns lagar han INTE kan gå runt.

Se till att du får 11 tim vilotid mellan dina pass.

Max övertid på ett år 200 tim.

Veckoarbetstiden skall vara 40 tim, finns särskillda skäl, får den uppgå till max 50 tim.

http://www.av.se/lagochratt/atl/kapitel03.aspx

Det står en hel del på arbetsmiljöverkets hemsida.

Som företagare är man SKYLDIG att följa dessa direktiv.

Modigt..

Att någon kallar facket för "huvud" är lite spännande.. :huvet Det skulle tom förmodligen vara enklare att googla fram det, maila in en begäran och få det skickat då det rätt säkert är tillgängliga handlingar!

Moget..

Facket har ju kollektivavtalet liggandes i en låda till honom, de kan svara på hans frågor om övertid och hjälpa honom vid en eventuell konflikt med chefen - så att Blip får ut det bästa av situationen.

eftersom Blip inte vet, så kallar jag facket för "huvudet".

Google.... ja internet är ju en säker informationskälla. Känns lite nybörjaraktigt att spela med sitt levebröd över internet. Då hade jag hellre gått till facket. Om facket lurar honom får han fint skadestånd - lycka till att anmäla Google "för att det stod ju så".

Moget..

Google.... ja internet är ju en säker informationskälla. Känns lite nybörjaraktigt att spela med sitt levebröd över internet.

Nu ligger ju knappast hans avtal på nätet till allmän beundran. Men det lär inte vara så svårt att på egen hand söka på det, och få det hemskickat.

Tyvärr, men mitt förtroende för facket är ungefär som för en AmStaff med röda ögon!

Att ha övertiden inbakad i lönen innebär inte att a-givaren kan kräva obegränsad mängd övertid. Lönepåslaget man får som kompensation ska utslaget på året ungefär motsvara mängden arbetad övertid. Arbetar du mycket mer se till att omförhandla kompensationen eller kräv vanlig lön + ÖT-tillägg.

Japp, jag håller faktiskt på att dra iväg rätt många ansökningar tillsammans med nätverkande i övrigt så jag räknar inte med att bli kvar så länge. :pannkyss

Moget..

Facket har ju kollektivavtalet liggandes i en låda till honom, de kan svara på hans frågor om övertid och hjälpa honom vid en eventuell konflikt med chefen - så att Blip får ut det bästa av situationen.

eftersom Blip inte vet, så kallar jag facket för "huvudet".

Google.... ja internet är ju en säker informationskälla. Känns lite nybörjaraktigt att spela med sitt levebröd över internet. Då hade jag hellre gått till facket. Om facket lurar honom får han fint skadestånd - lycka till att anmäla Google "för att det stod ju så".

Nu vet jag inte vad du arbetar med ellers så. Men Kollektivavtal är jag inte säker på att det existerar här. Det känns som att vi individuellt skapar våra egna krav efter den lön vi kräver osv.

Måste finnas nått slags "stopp" i antal övertidstimmar per månad eller år som man inte får överstiga....

Om du nu har 4 timmar (typ) övertid per dag "inbakad" i lönen så måtte lönen vara hyffsat bra för att få mig att skriva på sådant.

Ja, man pratade liksom inte om det särskilt mycket innan avtalet var påskrivet förstås. Jag kan säga att jag har lärt mej läxan.

Last edited:
"Min chef kräver att jag ska jobba från 07.00 till 22.00"

är du säker på att du jobbar i Sverige? puckad chef, en annan sak ifall man ställer upp och får betalt men kräva...:dummer

Låter ju som lumpen ju :gnissla

Befälen sa faktiskt att arbetsmiljölagen gällde även i försvaret :D

Du talar som du har förstånd till, pojk. Den dagen du tar ansvaret som krävs för att styra ett företag, då har du makten. Inte för att du vill bråka med chefen.

Det här är någonstans en kärnpunkt. Chefen vill på ett ganska dåligt sätt styra företaget mot ökad vinst. Han kommer såklart att bränna ut sina anställda och sedan kommer han konstant syssla med rekrytering tills han själv eller någon annan inser att det föreligger något fel någonstans.

Så här står det i alla fall i arbetstidslagen:

8 § När det finns särskilt behov av ökad arbetstid, får övertid tas ut med högst 48 timmar under en tid av fyra veckor eller 50 timmar under en kalendermånad, dock med högst 200 timmar under ett kalenderår (allmän övertid).

Är du inte medlem i något fackförbund så ring LO's hjälptelefon på 020-580058. Sen blir du medlem.

Kort sagt från Lag & Avtal:

"Dessutom införs en regel om 11 timmars sammanhängande ledighet under varje period om 24 timmar. I dygnsvilan ska ingå det sedan tidigare gällande principiella nattarbetsförbudet mellan klockan 24 och 05. Tillfälliga avsteg får göras från dygnsvilan under förutsättning att arbetstagaren ges motsvarande kompensationsledighet."

Klippt från den här artikeln.

EDIT: Detta är inte kollektivavtal, detta är lag.

Stor tack för alla svar. Fortsätte problemen blir nästa steg att kontakta facket. Nu har jag lite mer på benen i alla fall.

En sak till undrar jag dock. Jag reser en hel del i arbetet. Räknas restiden som arbetstid? Ibland blir det väldigt många timmar på en resa. Jag hittar inget om det i arbetstidslagen nämligen :va

Last edited:
Stor tack för alla svar. Fortsätte problemen blir nästa steg att kontakta facket. Nu har jag lite mer på benen i alla fall.

En sak till undrar jag dock. Jag reser en hel del i arbetet. Räknas restiden som arbetstid? Ibland blir det väldigt många timmar på en resa. Jag hittar inget om det i arbetstidslagen nämligen :va

Det beror lite på vad som står i ditt avtal. Generellt gäller ju att restid utöver resor mellan hemmet och anställningsort/plats skall räknas som arbetstid. Det kan dock vara så att det står något i ditt avtal som utvidgar området. Jag vet till exempel dom som haft avtal där det står att anställningsorten är Stockhom/Uppsala vilket medfört att man inte får någon ersättning när man åker mellan Stovkholm och Uppsala i tjänsten. Längre resor skall dock räknas som arbetstid.

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025