Arbetsintervju

sportarn

Team Gasar tills det rasar!
Gick med
20 Apr 2004
Hoj
Yamaha R1-00 *såld*
Har fått en intervju på ett större företag som controller. Mycket koll på internfakturering och mycket kontakter med kontoren i de andra länderna.
Är det nån som jobbar med detta och kan ge närmare beskrivning av ungefär vad en controller gör.
Sen undrar jag oxå om nån har tips på schyssta frågor och liknande.

Har fått en intervju på ett större företag som controller. Mycket koll på internfakturering och mycket kontakter med kontoren i de andra länderna.
Är det nån som jobbar med detta och kan ge närmare beskrivning av ungefär vad en controller gör.
Sen undrar jag oxå om nån har tips på schyssta frågor och liknande.

Om du har kommit så långt som till intervju borde du ju redan känna till stora delar av jobbet? I annat fall så tycker jag att du genast ringer upp kontaktpersonen på företaget och lirkar ur massa bra fakta om jobbet.

Om du inte gör detta så tycker jag att du börjar med att be dem berätta om tjänsten och förklara vad jobbet handlar om. Det är mer intressant än när de ska presentera företagets struktur och marknad.

Om du har kommit så långt som till intervju borde du ju redan känna till stora delar av jobbet? I annat fall så tycker jag att du genast ringer upp kontaktpersonen på företaget och lirkar ur massa bra fakta om jobbet.

Om du inte gör detta så tycker jag att du börjar med att be dem berätta om tjänsten och förklara vad jobbet handlar om. Det är mer intressant än när de ska presentera företagets struktur och marknad.

Problemet är att det inte har gått ut nån annons på tjänsten då jag fått den via kontakter. De har visserligen lovat att jag ska få en arbetsbeskrivning i veckan. Men vad som står i arbetsbeskrivningen och vad som sker i verkligheten är 2 olika världar för det mesta.
Vad är lönen för denna kategori? Runt 25 i ingångs eller?

25 verkar snålt tilltaget om en Controller i Sverige gör samma saker som här...

Generellt sett så är det ofta rätt att ställa frågor angående företaget i stort och om den aktuella tjänsten. Försök vänd på intervjun mao.

25kkr var väl ingångslönen för en civilekonom i snitt i Sverige ifjol tror jag. Controller = jobba med ekonomistyrning.

Ekonomistyrning är åtgärder inom en verksamhet som utförs för att uppnå ekonomiska mål. Det inkluderar mätning, kontroll och undersökning av intäkter och kostnader, planering inför förväntade händelser som åtgärder mot oväntade händelser. Att exempelvis ställa upp en budget tillhör ekonomistyrningen. En senare definition av begreppet ekonomistyrning inbegriper planering och uppföljning mot icke-ekonomiska mål, såsom kvalitet och genomloppstid, eftersom det påverkar intäkter och kostnader.

Inom ekonomistyrning så använder man sig också av olika modeller. Exempel på dessa är:

Balanserat styrkort
Benchmarking
Total Quality Management

Det är ju kotym att ge en ordentlig beskrivning av företaget och tjänsten på intervjun. Det dom flesta företag förväntar sig är att man läst på lite om företaget, tittat ordentligt på hemsidan mm. Lycka till! :tummenupp

Att vara påläst om företaget tar jag som en självklarhet, detsamma om att man vänder på intervjun och visar sig intresserad genom frågor.
Dock så finns det inte så jättmycket info på hemsidan, men men det finns andra verktyg som tur är.
Jag hade hoppats på att få en arbetsbeskrivning idag, men det fick jag inte. Får hoppas på att den kommer imorgon.

Tack för stödet!!!:tummenupp

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...