Arbetsbänk/lyftbord

blade00

Superstock #9
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Knivsta
Hoj
KTM 300 EXC -12, Kymco Agility -07, Italjet 50cc, Kawasaki 80cc -00
Nån som har bredd/längdmått på en arbetsbänk eller lyftbord till 600/1000cc?
Har ingen hoj och depåstöd att mäta på just nu så jag är tacksam om någon har förslag på mått eftersom jag håller på att bygga ett lyftbord i garaget.
//Ove
 
blade00 skrev:
Nån som har bredd/längdmått på en arbetsbänk eller lyftbord till 600/1000cc?
Har ingen hoj och depåstöd att mäta på just nu så jag är tacksam om någon har förslag på mått eftersom jag håller på att bygga ett lyftbord i garaget.
//Ove

tyvärr men hur bygger man ett sånt bord vad e de för delar o vad kostar det o bygga själv ?
 
gixxer-rules skrev:
2130mm lång x 720mm bred.... mätt på polarens, ska sickra ihop ett själv.

//Mathias

2130 är väl kort framförallt om man skall ha mc med depåstöd både fram och bak.
Mitt är 2600 långt och jag hade gärna haft ett längre så man garanterat får plats.

Jag har det här http://www.verktygsboden.se/?id=53394
Billigt och fungerande det är dock lite koreanskt grovsmide över det hela, skär sig aningen när man står och meckar racecykel...
 
bygger ni hydrauliskt eller med skruv, mekaniskt?
 
Boris JR skrev:
2130 är väl kort framförallt om man skall ha mc med depåstöd både fram och bak.
Mitt är 2600 långt och jag hade gärna haft ett längre så man garanterat får plats.

Jag har det här http://www.verktygsboden.se/?id=53394
Billigt och fungerande det är dock lite koreanskt grovsmide över det hela, skär sig aningen när man står och meckar racecykel...

Enligt produktinfon är ditt bord 2060 mm långt, inte 2600. Kanske funkar med 2130 mm i så fall?
 
Oj min finmotorik är inte på topp i afton men jag vidhåller att 2130 är rätt kort om man skall få in depåstöd under båda hjulen. Konsturerar man dessutom själv så kan man ju välja längd själv och har man inte extremt trång i garaget finns det ingen anledning att snåla
 
Boris JR skrev:
Oj min finmotorik är inte på topp i afton men jag vidhåller att 2130 är rätt kort om man skall få in depåstöd under båda hjulen. Konsturerar man dessutom själv så kan man ju välja längd själv och har man inte extremt trång i garaget finns det ingen anledning att snåla

2150x1000 är detta bordet och det fungerar, men jag önskar att det va
åtminstånde ett par decimeter längre (stöden hänger utanför)
 

Bifogat

  • bord.jpg
    bord.jpg
    79.3 KB · Visningar: 976
Jasså, måste man ha arbetsbord när man är A-förare :va Det verkar lite bling-bling :tungan
 
Medin skrev:
Jasså, måste man ha arbetsbord när man är A-förare :va Det verkar lite bling-bling :tungan
Nej! Det är ett verktyg som vilket annat som helst.
Eller kalla det hjälpmedel, för man kan utföra samma jobb med
eller utan lyftbord, och det kostar inte ganska rätt så mycket
pengar i sammanhanget, så välj eller rata.
 
Peder Rosberg skrev:
2150x1000 är detta bordet och det fungerar, men jag önskar att det va
åtminstånde ett par decimeter längre (stöden hänger utanför)



Kanske lite väl brett "men det är smaksak" man ska ju gå runt hojen mm,mm
 
moto-gg skrev:
Kanske lite väl brett "men det är smaksak" man ska ju gå runt hojen mm,mm
Mitt bord är tänkt att det skall stanna i garaget,
Men det finns betydligt smidigare bord för, just racing.
 
Bygg inte för brett bord, det är skitjobbigt att behöva böja sig framåt när du mekar. Det kan tyckas vara bra med stor bordsyta men min erfarenhet säger att bygg så smalt du kan. Mitt är 2150*550
 
precis bygg ett smalt lyftbord, blir mycket mer lättmekat då :tummenupp

ibland är det bra att ha ett kortare lyfbord pga utrymmesskäl, jag har ett snabbfäste så jag kan skjuva i 50cm längre på framsidan och 50cm på baksidan, tror bordet är 150cm utan förlängningarna
 
Så här ser bordet ut som jag har tagit måtten på.
Funkar kanon.

// Mathias
 

Bifogat

  • mekbord.JPG
    mekbord.JPG
    22.5 KB · Visningar: 396
Nått sånt här hade jag tänkt mig.

finaa.jpg
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top