arbetet jag håller på med

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
är det någon som jobbar med excel som kan förklara lite om vad det innebär att tabell och diagram ska vara formaterade, ge exempel på formler och vad absolut och relativ cellreferens är? Har programhantering och då ingår excel i detta och jag var tvungen att jobba när vi höll på med excel. Gör om motorcyklar så jag har gjort ett sälj diagram typ men jag tror jag behöver mer för att få godkänt, det hela går bara ut på att flexa med alla funktioner i programmet, alla data kan jag bara dra ur röven. Nån som kan hjälpa lite?

honkiie skrev:
är det någon som jobbar med excel som kan förklara lite om vad det innebär att tabell och diagram ska vara formaterade, ge exempel på formler och vad absolut och relativ cellreferens är? Har programhantering och då ingår excel i detta och jag var tvungen att jobba när vi höll på med excel. Gör om motorcyklar så jag har gjort ett sälj diagram typ men jag tror jag behöver mer för att få godkänt, det hela går bara ut på att flexa med alla funktioner i programmet, alla data kan jag bara dra ur röven. Nån som kan hjälpa lite?

Är en fena på excel om jag får säga det själv.. som ekonom så är det det bästa hjälpmedlet man har.

Svårt dock att formulera svar på dina frågor så här rakt av.
Formatering av tabell och diagram har ju med layouten att göra. Där har du ganska många valmöjligeheter..

Ge exempel på formler.. finns en uppsjö färdiga formler man kan använda sig av för att göra allt från att ändra färg på cellen till att räkna ut mer avancerade matematiska problem.

Absolut och relativ cellreferens: Som grund är en cellreferens som man använder i tex en formel alltid relativ - om du kopierar formeln ett steg åt höger så ändrar sig referensen från tex A1 till B1.
Man har möjligheten att "låsa" cellreferensen så att den ligger kvar i på A1 genom att sätta ett $ framför A:et.

Vet inte om det här gör det något klarare för dig.. du får fortsätta fråga så kan jag fortsätta försöka förklara..

Macro

VIll du glänsa så gör ett par macron, riktig överkurs är att koppla dem till ett par knappar och vips så har du programmerat VBA. Själv har jag kommit till punkten då jag kodar de mesta funktioner jag vill ha i excel direkt i VBA. Tyvärr ett måste när man gör rapporter baserat på 55.000 rader som skall sorteras per projekt, modelltyp etc. Utan excel stannar nog de flesta ingenjörsfirmor...

Skrutten skrev:
Ge exempel på formler.. finns en uppsjö färdiga formler man kan använda sig av för att göra allt från att ändra färg på cellen till att räkna ut mer avancerade matematiska problem.

Absolut och relativ cellreferens: Som grund är en cellreferens som man använder i tex en formel alltid relativ - om du kopierar formeln ett steg åt höger så ändrar sig referensen från tex A1 till B1.
Man har möjligheten att "låsa" cellreferensen så att den ligger kvar i på A1 genom att sätta ett $ framför A:et.

Vet inte om det här gör det något klarare för dig.. du får fortsätta fråga så kan jag fortsätta försöka förklara..

Skickar en bild på vad jag gjort ungefär, ska göra diagram av det här att klistra in i ett worddokument.
Jag ska väl lägga in en totalt eller medel eller procent av försäljningen till höger men jag vet inte riktigt hur jag gör eller hur jag får in formler och absolut och relativ cellreferens, kom på nu vad det innebär att dom är formaterade iallafall.

vad jag ska göra är:
.Tabell + diagram som infogas som länk i word dokument
.tabellen och diagrammet ska gärna vara formaterade
.Formler i tabellen
Absolut och relativ cellreferens

det behöver inte vara viktigt eller ha nån mening förutom att visa att jag kan använda en massa funktioner i programmet. Innehållet har är inte viktigt alls.

Bifogat

• Untitled-2 copy.jpg
    Untitled-2 copy.jpg
    24.1 KB · Visningar: 74
Datakörkort? :hihi

Excel är ett sånt där allt-i-allo slaskprogram, som man använder i brist på något som passar ändamålet bättre. Det känns lite onödigt att lära sig alla dess funktioner bara för sakens skull...

honkiie skrev:
vad jag ska göra är:
.Tabell + diagram som infogas som länk i word dokument
.tabellen och diagrammet ska gärna vara formaterade
.Formler i tabellen
Absolut och relativ cellreferens

det behöver inte vara viktigt eller ha nån mening förutom att visa att jag kan använda en massa funktioner i programmet. Innehållet har är inte viktigt alls.

Summera ner varje årskolumn, där har du formel..
Lite fetstil och linjer på översta raden.
Lägg tex in en kolumn för varje år med varje märkes procent av totalen, där kan du använda absolut referens

Diagrammet kan du ju leka ordentligt med när det gäller färger och sånt så får du din formatering.

UrbanTiger skrev:
Typ så här....
Ta bort den extra filändelsen så funkar den som en vanlig .zip-fil

Fuska till det med en slumpgenerator för siffrorna, absoluta referenser, formatering och sen diagram..

ser bra ut :tummenupp

Nyheter
Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...