Arbete i Danmark

Chase

Don´t screw with me, Ill screw you back!
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Malmö
Hoj
Hojar
Jag söker tipps och erfarenheter av att arbeta i Danmark.

Enligt hörsägen får man absolut inte arbeta i både sverige och danmark samtidigt. Jag tänker mest om man skulle vilja arbeta extra ibland i sverige så vill man inte åka på böter eller förlora jobbet i danmark. Någon som vet?

Tjänsten ger heltid för 34h/vecka så man har lite ledig tid som man kanske kan arbeta någon annan stans om man vill dra in extra till semester m.m.

Sen undrar jag om man känar mest på att skriva sig i danmark eller om man ska stå kvar som i sverige? Hur går det då med hoj och bil med deras skatter?

Pendlingsavdraget om man bor kvar i sverige, drar man det via svenska skattedeklarationen eller får man dra det på den danska deklarationen?

Tacksam för seriösa svar.
 

Eleganten

Ny medlem
Gick med
11 Oct 2008
Ort
Malmö
Hoj
Hornet 600 -06
Hur det funkar med att jobba extra vet jag inte riktigt men jag har hört att det inte ska funka men det låter jag vara osagt.

Däremot så är du fortfarande skriven i sverige men får ett nytt danskt personnummer. skatten på det man arbetar betalar man i danmark och reseavdragen gör man också där, men för bil osv betalar man skatt i sverge (vilket är en jävla tur).

En tips är att ringa till skatöresund om man undrar saker om skatt osv, dom brukar vara hjälpsamma
 

Gsx_R_killer

Ny medlem
Gick med
22 Oct 2008
Ort
MALMÖ
Hoj
Gixser
Du får definitivt inte jobbe någon minut i sverige! När du registrerar dig själv på skatteverket i DK så säger dom till dig.Om skatteverket kommer på dig att du jobbar vitt i Sverige så blir det stora och dryga böter!

Du måste vara registread i Danmark för att för kunna jobba dvs ett danskt person nummer som utfärdas på ca 4 veckor.All skatt osv pendel avdrag görs via skatteverket.När du första gången kommer till skatt så frågar dom om du ska pendla med bil eller tåg,om nu då säger tåg så har dom fast avdrag för detta.Man jobbar 34,46 timmar i danmark som sagt.Lycka till:tummenupp
 
Last edited:

ridgeback

En Dansk skalle sitter aldrig fel!
Gick med
8 Mar 2007
Ort
y-stad
Hoj
snart så ..
mitt ex. jobbar i sverige och jobbar extra i danmark ...

då kanske hon får ett kul kuvert sen från skatteverket :lol


sen vet jag att är du sambo i sverige får du göra avdrag för det , är ett par tusen om året ... :tummenupp
 

Eleganten

Ny medlem
Gick med
11 Oct 2008
Ort
Malmö
Hoj
Hornet 600 -06
På tal om att jobba i Danmark, är det nån som provat brobizz å MC?
Kan man få nåt MC avtal på bizzen?
Å var fan har man den? I pannan?
 

Gsx_R_killer

Ny medlem
Gick med
22 Oct 2008
Ort
MALMÖ
Hoj
Gixser
Last edited:

Eleganten

Ny medlem
Gick med
11 Oct 2008
Ort
Malmö
Hoj
Hornet 600 -06

Gsx_R_killer

Ny medlem
Gick med
22 Oct 2008
Ort
MALMÖ
Hoj
Gixser
Men det är ju ett Bropass, det jag vill undrar över är ett ØresundPendleren avtal för MC. Alltså där man får rabatt efter ett antal resor så att det blir billigare



Jag har normal bro brizz och det e inga problem med bilen och mc så jag menar fritt fram.Ring dom och fråga om dom har mc avtal för bron och det tror jag säkert dom har!:tummenupp
 

Chase

Don´t screw with me, Ill screw you back!
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Malmö
Hoj
Hojar
mitt ex. jobbar i sverige och jobbar extra i danmark ...

då kanske hon får ett kul kuvert sen från skatteverket :lol


sen vet jag att är du sambo i sverige får du göra avdrag för det , är ett par tusen om året ... :tummenupp

Får man dra av för att man har sambo? Jo, IOFS inte mer än rätt. Dyrare än en ny 1000RR om året :D

Ska kolla upp länkar och tipsen från alla. Tack så mycket för hjälpen dudes :tummenupp
 

ridgeback

En Dansk skalle sitter aldrig fel!
Gick med
8 Mar 2007
Ort
y-stad
Hoj
snart så ..
Får man dra av för att man har sambo? Jo, IOFS inte mer än rätt. Dyrare än en ny 1000RR om året :D

Ska kolla upp länkar och tipsen från alla. Tack så mycket för hjälpen dudes :tummenupp



javisst .. kolla upp det , brorsan började precis på DSB First och får göra avdrag för han är gift !!
 
Gick med
23 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1198 S -09
Du får definitivt inte jobbe någon minut i sverige! När du registrerar dig själv på skatteverket i DK så säger dom till dig.Om skatteverket kommer på dig att du jobbar vitt i Sverige så blir det stora och dryga böter!

Så det är ok att jobba svart i Sverige? ;)

Och hur är det om man gör tvärtom, det vill säga jobbar i Sverige, men tar ett extrajobb i Danmark på två timmar i veckan? Då är det kört, inte för att svenska skatteverket har något emot det, utan det danska? Eller det skulle redan svenska skatteverket sätta stopp för?
 

Mr K

I win, you loose!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemmestorps Eke
Hoj
GSXR750-07 & GSXR600-07
http://www.jobbidanmark.nu/docs/?menu=125

"Svenskt extrajobb kan kosta danske chefen

Det är inte okomplicerat för svenskar med ett deltidsjobb i Danmark att ta ett kompletterande extrajobb hemma i Sverige. Då blir personen socialförsäkrad i Sverige och den danske arbetsgivaren tvingas betala den högre svenska arbetsgivareavgiften för sin svenske medarbetare."
 

Gsx_R_killer

Ny medlem
Gick med
22 Oct 2008
Ort
MALMÖ
Hoj
Gixser
Så det är ok att jobba svart i Sverige? ;)

Och hur är det om man gör tvärtom, det vill säga jobbar i Sverige, men tar ett extrajobb i Danmark på två timmar i veckan? Då är det kört, inte för att svenska skatteverket har något emot det, utan det danska? Eller det skulle redan svenska skatteverket sätta stopp för?


Läs Mr k´s sista inlägg det instämmer helt!
 

SanneJ

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Skurup
Hoj
ZX-636R ´04
Ni kan också läsa om andras erfarenheter på (använd sökfunktionen): http://www.sunddebat.com/

Mht brobozz/bropas: Du kan få bropasaftale til mc. Så kører du over til fast "lav" pris. Tidligere skulle mc'er altid køre i den manuelle bane og vise sin brobizz (efter at ha holdt i kø i laaaang tid :huvet :mad: ), nu har de heldigvis ændret på reglerne, så man kan køre i kortbanerne med sit medfølgende brokort og derved slippe for at holde i kø. For at kunne benytte dig af dette skal du dog "lukke" din bropasaftale til udelukkende at kunne anvende den til mc (og dermed ikke evt. bil). Du kan sagtens anvende en alm. brobizz-pendler aftale til mc (selvom den står til bil). På broen fatter de bare ikke at det svare sig økonomisk. Men der er så meget de ikke fatter på den bro...! Du må dog heller ikke køre i brobizzbanerne på öresundsbron (det må man godt på storebæltsbroen), de siger det er pga. risikoen for at bommene kan falde ned over en, men det kan de stikke skråt op... (det gør ikke så ondt og giver kun lidt blå mærker -har prøvet det i den manuelle bane!!!)
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Min dotter jobbar i Danmark och hon får inte jobba en timme i Sverige.

du får, men du får jätteklydd med a-kassan och alla andra myndigheter. Plötsligt vill varken sverige eller danmark ha med dig att göra, båda säger att du jobbar i det andra landet
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top