Arbeta på sjön?

Men det känns lite dumt att påbörja en 3årig utbildning och sedan visar det sig att man avskyr jobbet :gnissla

Då känns det som ett säkrare kort att läsa typ maskinteknik (civ. ing.) så har man betydligt större valmöjligheter efteråt.

Det verkar helt enkelt som det är lättare att försöka hitta ett jobb på lokala macken eller rensa fisk i Norge?
 
Men det känns lite dumt att påbörja en 3årig utbildning och sedan visar det sig att man avskyr jobbet :gnissla

Du behöver som sagt bara påbörja utbildningen så skickas du ut på fartygsförlagd utbildning. Praktik varvas med teori under hela utbildningstiden så du behöver knappast läsa färdigt för att förstå om du hamnat rätt eller ej.
 


Jag har inte en aning om vad du vill ha sagt med länkarna men visst finns det matroser även på svenska båtar. Gymnasieutbildning är lägsta krav! Dock vet jag inte vilken men det går att ta reda på (energiprogrammet el. liknande)
 
Det byggs fler privata lustbåtar över 80 fot än någonsin tidigare och det är stor brist på personal med dokumenterad navigations- OCH maskinkompetens.

Bra arbetsförhållanden och lön - US$ 50-100 000 per år.

Fast man måste ju utbilda sig en hel del innan.
 
Jag har inte en aning om vad du vill ha sagt med länkarna men visst finns det matroser även på svenska båtar. Gymnasieutbildning är lägsta krav! Dock vet jag inte vilken men det går att ta reda på (energiprogrammet el. liknande)


Självklart finns det matroser även på svenska handelsfartyg. Det har jag väl aldrig påstått något annat än?

Om man läser lite i länkarna och kommer fram till vad som krävs för att få behörighet som matros, som är den positionen du föreslog att TS skulle söka får man upp följande;

en av länkarna skrev:
Sökanden skall ha minst 18 månaders dokumenterad däckstjänstgöring på fartyg om minst 70 brutto. Det kan vara svenskt eller utländsk handelsfartyg, fiskefartyg eller örlogsfartyg, eller

1. ha genomgått utbildning som resulterar i rätt till behörighet som matros. Sådan utbildning skall vara godkänd av Sjöfartsverket. För att få ut behörigheten måste vissa ämnen klarats med godkänt betyg. Kontrollera detta med skolan

Sökanden skall uppvisa ett intyg om att han/hon fullgjort minst 6 månaders däckstjänstgöring med uppgifter i samband med vakthållning på bryggan.


Däremot, att få segla som jungman krävs det inte så mycket;
en av länkarna skrev:
Jungman är en nybörjarbefattning inom ett fartygs däcksavdelning. För att arbeta som jungman krävs inget särskilt behörighetsbevis från Sjöfartsverket. Den som har befattning som jungman ska dock kunna visa upp ett giltigt läkarintyg för sjöfolk och,i utrikes trafik, en sjöfartsbok.
 
om man tycker det är okej att städa så kan man alltid söka färja på sommaren, brukar finnas lite jobb då och man får en säkerhets utbildning (lite överlevnad och sånt).

Jungman är jätte svårt att få jobb som finns nästan inga nu för tiden.

Om man läst gymnasiet kan man komplettera sin utbil. med ett år och bli matros (finns en sån utbil. i HGB). Jag tror det är ett halvår teori och ett halvår praktiskt. En lumpar kompis hade läst natur och vile inte plugga mer utan gick den utbil. i hgb, han jobbar nu som matros.

Annars får man göra som någon nämnde att du börjar plugga på Kalmar eller Chalmers, läser någon månad sen får du första praktiken. där får du känna på hur det är att jobba till sjöss och trivs du inte har du bara förlorat ca ett halvår och några 1000: - (man får "betalt" under praktiken)
 
..kloka ord....

Jag har inte en aning om vad du vill ha sagt med länkarna men visst finns det matroser även på svenska båtar. Gymnasieutbildning är lägsta krav! Dock vet jag inte vilken men det går att ta reda på (energiprogrammet el. liknande)

...kloka ord...

Tråden borde inte vara så lång, blacktriple har gett väldigt kompletta svar. Han jobbar ju dessutom inom sjöfarten. Finns ju en tråd han skapat om sitt jobb.

Jeber jobbar även han inom samma bransch, det vet jag eftersom jag träffat honom "i verkligheten"..ni vet..utanför internet.

Det händer ju trots allt här på SH att folk lämnar ren fakta som svar i trådar, och inte bara hittepå och hörsägen. Även i OT-delen.


Kontentan är att det går inte lika lätt nu att skaffa hyra på en båt, som det gick förr. Så just i det här fallet så var det kanske bättre förr.:gnissla
 
Last edited:
Det händer ju trots allt här på SH att folk lämnar ren fakta som svar i trådar, och inte bara hittepå och hörsägen. Även i OT-delen.


Jo, men en av sporthojs OT-dels oskriva regler är att aldrig någonsinn erkänna att man haft fel eller att man gissat på fakta man senare blivit överbevisad om.

Nåja, så är det... :)

Till trådskaparen, vill du jobba i maskin, på däck eller i byssan?
 
Till trådskaparen, vill du jobba i maskin, på däck eller i byssan?

Från början var jag mer inne på däck. Men nu börjar jag få upp ögonen för maskin.
Så nu står jag i valet och kvalet mellan att läsa Maskinteknik eller till Sjöingenjör. :gnissla
Tur man har lite tid på sig att bestämma sig.
 
Sjöingejör e nice

<-------


Ifs håller jag på med ex.arbete och har 6 mån kvar men det har gått riktigt fort.

Om du vill ha bästa utbildningen rekommenderar jag Kalmar. Där kommer du ut på sjön mycket tidigare och får prova på om det är något för dig.

Edit: Jag går på Chalmers...
 
Last edited:
Från början var jag mer inne på däck. Men nu börjar jag få upp ögonen för maskin.
Så nu står jag i valet och kvalet mellan att läsa Maskinteknik eller till Sjöingenjör. :gnissla
Tur man har lite tid på sig att bestämma sig.

Nu är det väl så att mitt svar kan tänkas vara en bit partiskt men att utbilda sig till sjöingenjör är bra. Är man intresserad av teknik rent generellt får man en gedigen utbildning. Man blir egentligen inte specialist på något utan lär sig lite om allt.
Nu är det snart 10 år sedan jag tog min examen, minnet har flagnat lite och kursplanen har eventuellt ändrats med en del av de kurser man läste var; maskinteknik, elektronik, elkraft, reglerteknik, pneumatik, hydraulik, svenska, data, miljöteknik, skeppsteknik, underhållsteknik och en del till. Utbildningen är som sagt väldigt bred.

Lite skämtsamt brukar man säga att en sjökapten kan väldigt mycket om väldigt lite medan sjöingenjören kan lite om väldigt mycket.
Sjökaptenen lär sig sen mer och mer om mindre och mindre tills han kan allt om ingenting medan sjöingenjören lär sig mindre och mindre om mer och mer tills han inte kan något om allt. :gnissla

Som J.Porta nämde tidigare har jag en tråd där jag under snart 5 års tid skrivit om mitt jobb.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=91793
 
Nu är det väl så att mitt svar kan tänkas vara en bit partiskt men att utbilda sig till sjöingenjör är bra. Är man intresserad av teknik rent generellt får man en gedigen utbildning. Man blir egentligen inte specialist på något utan lär sig lite om allt.
Nu är det snart 10 år sedan jag tog min examen, minnet har flagnat lite och kursplanen har eventuellt ändrats med en del av de kurser man läste var; maskinteknik, elektronik, elkraft, reglerteknik, pneumatik, hydraulik, svenska, data, miljöteknik, skeppsteknik, underhållsteknik och en del till. Utbildningen är som sagt väldigt bred.

Lite skämtsamt brukar man säga att en sjökapten kan väldigt mycket om väldigt lite medan sjöingenjören kan lite om väldigt mycket.
Sjökaptenen lär sig sen mer och mer om mindre och mindre tills han kan allt om ingenting medan sjöingenjören lär sig mindre och mindre om mer och mer tills han inte kan något om allt. :gnissla

Som J.Porta nämde tidigare har jag en tråd där jag under snart 5 års tid skrivit om mitt jobb.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=91793

Trots att jag tillhör fönstertittarnas skara, så håller jag med talaren ovan. Maskin ger mycket möjligheter även iland, om man skulle tröttna på sjön...
 
Back
Top