Arai Quantic

Ktmcowboy

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2014
Ort
Borlänge
Hoj
Kawasaki zx-6r
Jag köpte en sådan i somras. Jag har stora problem med ljudnivån i denna och börjar fundera om det är något fel på den? Hade en Chaser innan som var hyffsat tyst i jämförelse.. Kan inte åka längre stunder över 140 då det blir både en hög ljudnivå samt turbulens i den. Att överhuvudtaget åka utan öronpluggar är inte att tänka på.
Är det någon mer som åker runt med denna på huvudet?
 
Köpa ny Chaser ? Just nu rea
 
Köpa ny Chaser ? Just nu rea
Nja, hatar den nya visirmekanismen hos Arai... Finns det alternativ till Arai, Shoei passar inte mitt huvud
 
Jag gissar att luftintaget i logotypen i pannan skapar en del ljud. Men är det verkligen outhärdligt MED öronproppar?
 
Mitt intryck är att Arai gör sjukt bra hjälmar, men också att låg ljudnivå aldrig har varit prioriterat hos dem. Jag har och har haft flera RX7'or med passformskomfort och ventilation i toppklass. Men designen på ventilation och visir ger också högre ljudnivå.
 
Jag har en Quantic när jag kör min RC30, i jämförelse med min RX7:a och min Quantum som jag använder med andra hojar, är Quantic-hjälmen den tystaste. Jag har ingen erfarenhet av andra märken, som säkert kan vara tystare...
Om Chasern var mycket tystare, och du körde samma hoj som nu, kan du alltid kontrollera att visiret sluter tätt som det ska.
 
Jag tänker på två saker, antingen är det något fabrikationsfel på den och den sluter inte riktigt tätt, den är justerbar så jag misstänker att den åker ur läget då jag har fått spänna åt visiret vid ett flertal tillfällen.
Alt.2 är att den inte passar min hoj, att det blir något fel på luftflödet. Jag kör en Multistrada V4 S nuförtiden och den kanske inte trivs ihop med hojens aerodynamik.
Jag har en Cardo installerad och det är precis så man kan snacka i den pga ljudnivån...
 
Jag hade arai innan nu har jag kört med hjc i några år dom passar min huvudform lika bra som arai
Samma här, kör numera HJC RPHA11.
Riktigt fina hjälmar, hur ljudnivån är har jag inte funderat på då jag alltid kör med proppar.
 
Jag tänker på två saker, antingen är det något fabrikationsfel på den och den sluter inte riktigt tätt, den är justerbar så jag misstänker att den åker ur läget då jag har fått spänna åt visiret vid ett flertal tillfällen.
Det där låter inte helt rätt! Jag bytte till ett lätt tonat visir strax efter att jag köpt hjälmen och där sitter det fortfarande utan att ha behövt göra några justeringar efteråt. Om du behöver sätta fast visiret ett antal gånger för att det släpper av sig självt, låter det som om något är fel!
 
Jag vet inte hur det fungerar på just den Arai-modellen, men RX7 har i alla fall justerbar visirmekanism. Och byter man t.ex. visir från det dubbelkrökta originalvisiret till ett enkelkrökt tear-off visir så måste man obönhörligen justera, annars blåser det typ rakt in…

Manualen som följer med varje RX7’a beskriver hur man går till väga och det finns också videos på tuben.
 
Jag är inte överrens med vare sig visirlåsningen eller infästningen av visiret. Den gamla varianten var ju en dröm om än lite våldsam :)
Ska se om det finns möjlighet till reklamation av hjälmen.

Gott nytt år till er!
 
Jag tänker på två saker, antingen är det något fabrikationsfel på den och den sluter inte riktigt tätt, den är justerbar så jag misstänker att den åker ur läget då jag har fått spänna åt visiret vid ett flertal tillfällen.
Alt.2 är att den inte passar min hoj, att det blir något fel på luftflödet. Jag kör en Multistrada V4 S nuförtiden och den kanske inte trivs ihop med hojens aerodynamik.
Jag har en Cardo installerad och det är precis så man kan snacka i den pga ljudnivån...
Happy ears funkar fint ihop med cardo. Tar bort vindbrus men släpper igenom dom frekvenser som används vid tal.

Köra utan bra öronproppar är en garanti för att du kommer få tinnitus på sikt oavsett hur bra hjälm du har.
 
Körde europa i somras.. Att ligga över 150 är så gott som outhärdligt längre sträckor.
Var det utan öronproppar? Har inte varit med om någon hjälm (har bl.a. haft flera olika Arai) som inte blir outhärdlig om man kör en längre stund i 150+ utan öronproppar, iaf inte om man inte har touringkåpa.

Sen finns det ju variationer där olika modeller är anpassade för olika hojtyper, t ex vilken vinkel hjälmen får mot luftströmmen, men jag tror inte man skall stirra sig blind på vilken hojtyp tillverkaren säger att hjälmen skall passa till, då det är så individuellt och så många faktorer som påverkar. Jag som kör nakenhoj upplevde t ex Arai Rebel (som är utvecklad specifikt för nakenhojar) som betydligt sämre ljudmässigt än Arai RX7-V som är anpassad för sporthoj.

Det mest avgörande för ljudnivån upplever jag är ifall man får en turbulent luftström som träffar underdelen av hjälmen. Det enda som hjälper mot det (förutom att flytta huvudet eller styra om luftströmmen genom annan kåpa) är att hjälmen sluter tätt i nederkant, dels genom bra passform, dels genom tygflärp eller liknande vid hakan.
 
Nyheter
MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

Back
Top