Arai eller shoei

Headbanger skrev:
whitezoohome.jpg

Kan bara säga att jag köpte en Corsair för ett tag sedan och det är lätt den skönaste hjälmen jag haft. Har haft AGV, SHOEI, Caberg, Airoh och )av dessa) tyckte jag nog bäst om min AGV. Men i jämförelse vinner dock Arai lätt.

Och Edwards Legend ÄR snygg ;) polaren har en..fixa mörkt visir till bara :tummenupp

Hur kan både Shoei och Arai passa din skalle? Tycker de är extremt olika och Shoei passar mig inte alls vilket Arai gör.

Gustav O skrev:
Hur kan både Shoei och Arai passa din skalle? Tycker de är extremt olika och Shoei passar mig inte alls vilket Arai gör.
båda två passar,har storlek M det enda är att shoei är lite tajtare annars helt ok

Jag köpte i shoei XR1000 i sommras och är jävligt nöjd med den. den är väldigt tyst, inte mycket vindbrus ens vid lite högre hastigheter. Och den är väldigt smidig att byta visir på. Och jag läste mcnytts hjälm test och då hamna den 2:a. så Shoei är min rekomendation.

Om båda passar bra så är det ju bara ta den snyggaste :tummenupp både arai och shoei är ju bra hjälmar.

Jag testade en XR-1000 för ett tag sen och den var bredare om kinderna än föregångaren var. Det är det som har passat mig bäst av märkena så det är lite synd. Arai har jag inte testat en enda modell som har varit perfekt. Jag får väl kolla Agv nästa gång.

Oddjob skrev:
Btw. alla som säger att det är så svårt att byta visir,
det är det inte, det går rätt så lätt och snabbt för mig.

Håller med dig, det var lite bökigt de första tre gångerna man försökte hemma i köket men sen var det inga problem alls.

Är ju bra hjälmar båda två, köpte själv en RX-7 i augusti förra året. Var egentligen ute efter en Shoei men då jag behövde gå ner en storlek från den jag redan hade, (Dainese) för att den var aningens för stor tyckte jag, så provade jag även Arai och kände direkt när jag fick på den att den passade mitt huvud bättre, efter en provtur ville jag inte lämna tillbaka den...suck! Ja skulle ju BARA kolla på hjälm.....dyrt att titta ibland...
För min del passar Arai bäst, men känn efter och välj den du tycker känns bekvämast!

Jag röstar på ARAI. Tycker de verkar hålla passformen bättre. Känns som det är högre kvalitet på ARAI också....men det är ju bara min åsikt. Jag valde ARAI och är toknöjd med den.

mvh
Erik

Varför nämner alla Arai,Shoie...AGV då?..är det en tillfällighet att rossi kör AGV?.Och tro mig..Arai har nog föröskt många ggr att köpa över han men är man femfaldig världsmästare så styr man nog själv vilket märke man vill ha och inte stallet som kan påverka ens hjälmval.

Man ska (som någon ovan sade) köpa den hjälmen som passar ens huvud bäst. Jag har alltid haft Shoei men provade nästan alla kvalitetshjälmar i butiken när jag köpte min nuvarande hjälm och eftersom man ska prova varje hjälm i minst 10 min var jag tvungen att göra detta på flera olika besök.

Shoei XR1000, och en annan hjälm (glömt nu vilken) passade både väldigt bra tyckte jag - tills jag provade min hjälm... då förstod jag vilken bra passform jag kunde få!

Jag köpte en X-Lite 801R:
DSC00093.jpg

DSC00095.jpg

DSC00096.jpg

Nääää...mekanismen är KASS

Oddjob skrev:
Det är du som är kass :pannkyss

Nä kan till fullo hålla med att den mekanismen är KASS o lite där till på Arai hjälmen.

Shoei sitter både skönare o har inte massa som trillar av efterhand.

Haft båda hjälm märkena.

Jag är supernöjd med min Arai RX-7 Corsair. Det ska mycket till om jag ska välja en annan hjälm när det är dags för en ny.

Nyheter
Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Ny 500-kubiks retro från Honda