Apropå...

Bingo skrev:
Jag tycker precis som Markus att de skall slita spö i en hermetiskt tillsluten betongbunker utan fönster.

Vad ör det för fel på de vanliga öppna anstalter som finns? Den utanför Uppsala t.ex.? (Åby?). Inget stängsel och grillmöjligheter. Ska det behöva vara ett 1700-tals slott för att återanpassa folk?

Alla ni som gnäller kan kanske tala om vad som blir bättre av att ha en sämre standard och att de får det jävligare? Det är trots allt inga barnamördare och våldtäktsmän som ska sitta där.

Chris Ash skrev:
Alla ni som gnäller kan kanske tala om vad som blir bättre av att ha en sämre standard och att de får det jävligare? Det är trots allt inga barnamördare och våldtäktsmän som ska sitta där.

Principsak, främst. Begår du kriminella handlingar så får du ett straff, inte en never ending weekend på ett mysigt slott.

Markus skrev:
Vad ör det för fel på de vanliga öppna anstalter som finns? Den utanför Uppsala t.ex.? (Åby?). Inget stängsel och grillmöjligheter. Ska det behöva vara ett 1700-tals slott för att återanpassa folk?
Jag noterade mest att detta stället var väldigt billigt för skattebetalarna och tycker att det är bra. Om jag själv åker in för att t ex ha kört i 280 km/h på en tom motorväg så hoppas jag att stället jag kommer till är ganska trivsamt. Betänk att den genomsnittliga internen på öppna anstalter inte är yxmördare utan en person som begår det slag av brott som du och jag eller vilken annan SH-medlem som helst kan åka fast för. Typexemplet är väl småföretagaren som för att rädda sitt företag börja fiffla med momsen, det blir ändå konkurs, fifflet uppdagas av konkursförvaltaren och företagaren döms för grovt skattebrott till två år på öppen anstalt. Verkar vettigt med en billig och trevlig anstalt för den sortens brottslingar.

Chris Ash skrev:

Min bild av svenska fängelser är trots allt att de är väldigt humana. Därför handlar det om signaler. Lika viktigt som att rehabilitera brottslingar är det att övriga samhället känner att brott ger påföljder... Så drar en sådan anstalt ett löjets skimmer över det hela. Är de så ofarliga att de kan ha öppna dörrar kan de lika gärna ha fotboja och vårdas i hemmet...

...dessutom känns det lite som att detta kommer bli det lilla trevliga spa där brottslingar i klass med företagsvindlare och annat vistas... Rånar man någon hamnar man på Hall, tömmer man företaget på pengar från sin exklusiva lya på östermalm hamnar man på kolmårdens pensionat..

Som jag sa.. det handlar om trovärdighet och vilka signaler man sänder ut..

Bingo skrev:
Jag noterade mest att detta stället var väldigt billigt för skattebetalarna och tycker att det är bra. Om jag själv åker in för att t ex ha kört i 280 km/h på en tom motorväg så hoppas jag att stället jag kommer till är ganska trivsamt. .............................................Verkar vettigt med en billig och trevlig anstalt för den sortens brottslingar.

1. Målet med kriminalvården borde vara att den skall generera pengar, inte kosta pengar.
2. Kör du 280km/h på en tom motorväg så får du sannolikt inte en frihetsberövande påföljd såvida du inte är straffad tidigare
3. Det finns redan lagom mysiga fängelser i form av villor på landet med små staket där internerna kan grilla med vänner och familj t.ex. Man behöver inte driva det mot ytterligheter. Om det vore en ekonomiskt försvarbar idé att bygga ett fängelse av Kungliga Slottet så skulle det också vara en dålig idé.

Markus skrev:
Principsak, främst. Begår du kriminella handlingar så får du ett straff, inte en never ending weekend på ett mysigt slott.

Nä att sitta inlåst i ett 12kvm stort "lyxrum" är ju en riktig drömupplevelse.
Är det så jävligt i Stockholm?

Chris Ash skrev:

Jo fast där får de betala för det....och sen gnäller de som fan.

korvgubbe skrev:
Min bild av svenska fängelser är trots allt att de är väldigt humana. Därför handlar det om signaler. Lika viktigt som att rehabilitera brottslingar är det att övriga samhället känner att brott ger påföljder... Så drar en sådan anstalt ett löjets skimmer över det hela. Är de så ofarliga att de kan ha öppna dörrar kan de lika gärna ha fotboja och vårdas i hemmet...

...dessutom känns det lite som att detta kommer bli det lilla trevliga spa där brottslingar i klass med företagsvindlare och annat vistas... Rånar man någon hamnar man på Hall, tömmer man företaget på pengar från sin exklusiva lya på östermalm hamnar man på kolmårdens pensionat..

Som jag sa.. det handlar om trovärdighet och vilka signaler man sänder ut..

Grova ekonomiska brottslingar hamnar inte heller där. Så som de beskriver det verkar det vara vanliga, i normala fall laglydiga och ångerfulla "brottslingar" som hamnar där, men som gjort ett litet snedsteg. Tex klippt till nån störig idiot på krogen.

Chris Ash skrev:

Den som klagar över svängdörrar på svenska fängelser kan också få vatten på sin kvarn här. Den som vill rymma enkelt kan gå ut genom de fotocellstyrda dörrarna eller helt enkelt öppna fönstret och klättra ner på gräsmattan.
Fångarna har inte heller något större behov av att smuggla in mobiltelefoner. Det är lättare att lyfta luren till den telefon som redan finns i den intagnes rum.
Byggnaden var förut ett sanatorium, och rummen är därför ljusa och luftiga. Det kan faktiskt vara svårt för en intagen att veta när han är på rymmen, eftersom det inte finns något stängsel som markerar var anstaltsområdet slutar.
- Vi kommer nog att sätta upp någon sorts staket i framtiden, säger anstaltschefen Lars Widholm.

Chris Ash skrev:
Grova ekonomiska brottslingar hamnar inte heller där. Så som de beskriver det verkar det vara vanliga, i normala fall laglydiga och ångerfulla "brottslingar" som hamnar där, men som gjort ett litet snedsteg. Tex klippt till nån störig idiot på krogen.

Jag håller med om att lätta, ångerfulla förstagångsförbrytare ska få lätta, rättvisa straff och rehabilitering. Det handlar inte om principen om öppna anstalter som sådan utan om när ett beslut sänder ut signaler som är upprörande för allmänheten. Som Markus skrev(fan, nu fick han rätt igen), bara för att något är ekonomiskt försvarbart och säker god fångvård är det inte per automatik ett bra förslag. Det ger rättsväsendet dålig PR helt enkelt. Bad will. Det drar helt enkelt ett löjets skimmer över det hela...

För mig får de gärna ha telefon, tv, upplåsta dörrar.. men inte i nån stor herrgård.. anspråklösa stugor/hus på ett avskillt område hade varit lämpligare och säkerligen lika bekvämt för fångarna...

Markus skrev:
Den som klagar över svängdörrar på svenska fängelser kan också få vatten på sin kvarn här. Den som vill rymma enkelt kan gå ut genom de fotocellstyrda dörrarna eller helt enkelt öppna fönstret och klättra ner på gräsmattan.
Fångarna har inte heller något större behov av att smuggla in mobiltelefoner. Det är lättare att lyfta luren till den telefon som redan finns i den intagnes rum.
Byggnaden var förut ett sanatorium, och rummen är därför ljusa och luftiga. Det kan faktiskt vara svårt för en intagen att veta när han är på rymmen, eftersom det inte finns något stängsel som markerar var anstaltsområdet slutar.
- Vi kommer nog att sätta upp någon sorts staket i framtiden, säger anstaltschefen Lars Widholm.

Ja man kan rymma från öppna anstalter. Men det är inte samma sak som att man gör det. Alltså blir det i praktiken samma sak. Hur många skattefifflande företagare som sitter inne 6 månader tror du rymmer? Tänk vad hemskt att de har telefon också, det genererar garanterat återfall. :rolleyes:

Det är ett gammalt nedlagt sjukhus ni snackar om, inte ett slott eller nån herrgård.

Chris Ash skrev:
Ja man kan rymma från öppna anstalter. Men det är inte samma sak som att man gör det. Alltså blir det i praktiken samma sak. Hur många skattefifflande företagare som sitter inne 6 månader tror du rymmer? Tänk vad hemskt att de har telefon också, det genererar garanterat återfall. :rolleyes:

Tänkte att du ville läsa igen då du skrev något om "inlåsta". Tydligen så skiljer sig våra definitioner inte bara vad beträffar "lyx" utan nu också om "inlåst".

Markus skrev:
Nu slutar du upp med att hålla med mig. Smygborgare där... :7peta

...eller så slutar du skriva saker som man faktiskt kan hålla med om och återgår till att vara cynisk och överdrivet högerradikal och så mörkt blå att du nästan blir svart! :tungan

Facinerande debatt.

Om anstalten är billig i drift, vilken denna verkar vara, varför då inte köra på? Eller är det att det är snyggt och luftigt som stör? Är det för att stora delar av vår stadsbefolkning bor i de forna miljonprograms husen i förorterna med äkta öststatsfeeling som snygga hus inte får komma i fråga för förvaring av folk som begått enklare förseelser på straffskalans nedre nivå?

Vilken signal är viktigast? Vi gör fångvården så billig som möjligt eller vi gör så ogästvänliga anstalter som möjligt?

Typisk storm i ett vattenglas.

gladh

Bingo skrev:
Det är ett gammalt nedlagt sjukhus ni snackar om, inte ett slott eller nån herrgård.

Nu går jag inte in och läser den där j-a artikeln igen. I mitt minne finns det dock en tydlig bild om sanitarium. Jag trodde i allla fall att det betydde vilohem (spa á la 1940 tal)

Nyheter
Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Back