Aprillia rsv Mille 99-03

Aphrodite

MC Polis
Gick med
1 Feb 2007
Hoj
Peugeot Speedfight 125cc och snart en till…
Aprillia Mille eller Yamaha R1 ???

Jag sitter och funderar starkt på att köpa en 1000cc v-twin detta år mer specifierat en rsv mille av årsmodellerna runt 99-03.
Är det bra hoj? Hur är körningen på kurviga vägar/bana? Körkomfort? Acceleration? Trimmbarhet? Hade en R1 -98 förra året och den var riktigt grym, gärna kanske nån gämföring med r1an. Skiljer det sig mycket mellan 99an och 01an?
Den är väldigt billig i försäkring så det är inga problem. mellan 6500 - 8500 kr för halv/helår beroende på årsmodell.

Last edited:
99-00 har 118 häst, 01-03 har 130 häst men 03:an har tätare stegning på växellådan. Jag har bara kört 02 RSV-R med öhlins fram+bak, men den funkar bra på bana iaf även om den har lite dåligt botten+mellanregister. Den nya 05-motorn jag har stoppat i sägs dock ha bättre momentkurva.

Millen är rolig fast lite klumpig tyckte jag. Tror du kommer uppleva R1an som en ganska mycket piggare och "lättare" cykel.

Millen är rolig fast lite klumpig tyckte jag. Tror du kommer uppleva R1an som en ganska mycket piggare och "lättare" cykel.

Jo verkar så... R1an jag hade förra året höll sig vägen sjukt bra och gick ju som en raket :p plus var ju också att den var stor för jag är 193cm lång.. Valet är svårt fan :P man skulle ju egentligen vilja ha alla hojar i världen men vafan.. Övertyga mig.. Aprillia Mille eller Yamaha R1 ??

Försäkring på R1an är inga problem heller. 7000 kr för halv / helår och jag är 23...

Last edited:
R1:an är en rak 4:a, Mille'n är en twin. Jämförelsen slutar liksom där, åtminstone om du tittar på en Gen 1 (99-03). Ja, 99:an är lite för sig. 00-03 uppdaterades med bl.a. plasttank, andra kåpor och modifierad bestyckning. 04 är ett helt annat djur efter det, mer jämförbart med R1 och skåpar ut japanen rejält i körglädje.

Tittar du som de flesta bara på¨effekt, är R1 det överlägsna valet, dock kommer folk med en snabb twin alltid köra om dig på insidan såvida du inte tillhör det absoluta toppskiktet i landet. Det är en bra hoj, beroende på vad du jämför. Första generationen trivs bra på vägar med svepande kurvor där farten är hög. Accelerationen är givetvis inte samma idiotiska hästpark som R1 kan ge, då effektregistret tar slut snabbare. I gengäld behöver du vid 5000 rpm inte sitta och vänta på att motorn ska ta sig upp till 8000 innan nåt händer, utan det du gör med gasen händer ganska omgående.

Aprilian är en rymligare hoj än R1, den känns helt enkelt större och är det förmodligen. Den är dock smalare, vilket för många är en uppenbarelse. Vill du ha löjligt billig försäkring köper du dessutom en Tuono. Nästan samma hoj fast med halva försäkringen mot Mille, nackdelen är att du får sitta ganska upprätt och måste köra ifrån alla andra s.k "streetfighters"...

Den nya 05-motorn jag har stoppat i sägs dock ha bättre momentkurva.
Om den är intrimmad. Från fabrik är det tvärs om, den nya motorn är bättre optimerad för varv på bekostnad av ett aningen kortare register. Den har dock inte sämre siffror.

Har jag läst... :rolleyes:

Har kört 03-04 R1 nerdrevad på bana med slicks. Går den fort? Herrejösses ja... Är det kul? Första passet.
Har även kört -04 (gen 2) Mille Factory på bana utan slicks. Går den fort? Fortare än du märker... Är det kul? :banana

Last edited:
Jo verkar så... R1an jag hade förra året höll sig vägen sjukt bra och gick ju som en raket :p plus var ju också att den var stor för jag är 193cm lång.. Valet är svårt fan :P man skulle ju egentligen vilja ha alla hojar i världen men vafan.. Övertyga mig.. Aprillia Mille eller Yamaha R1 ??

Försäkring på R1an är inga problem heller. 7000 kr för halv / helår och jag är 23...

Kolla först så du får plats på en Mille...tanken är utformad så det kan bli lite knepigt..visst allt går fixa med fotpinnar. Trim finns det gott om.. bigbore m.m allt handlar om pengar ;) , Sen så har <-03 Millen ingen glädjemätare som rettan...men top hastigheten är nog det samma om inte mer på millen pågrund av bra kåpor.

Jag skulle köpt en R1 om jag skulle valt mellan dom.

Millen är rolig att köra och har ett riktigt coolt bottendrag fast är fortfarande klumpig. Att köra långt på en sådan är absolut inga problem och jag skulle nästa vilja kalla den lite sport-touring, därför skulle jag säkert kunna köpa en sådan igen som tex semester/köra-långt hoj.

Varför måste du bara välja mellan dom? Tittat på ninja eller gixer?

Edit:

...men top hastigheten är nog det samma om inte mer på millen pågrund av bra kåpor.

Hm, min mille med sportavgas, öppnad luftburk och chip gick inte i närheten av så fort som en R1.

Last edited:
Asså låt mig lägga det såhär då. jag vill ha en 1000cc för runt 30-40 papp som är så nära renodlat racehoj som möjligt. R1an gillar jag starkt.
Tyvär hatar jag ninja, plus deras skithojjar har ju inte ens upside down?!?
Gixxer 1000 mjoo. kanske, men lite dyrare verkar de va..

Asså låt mig lägga det såhär då. jag vill ha en 1000cc för runt 30-40 papp som är så nära renodlat racehoj som möjligt. R1an gillar jag starkt.
Tyvär hatar jag ninja, plus deras skithojjar har ju inte ens upside down?!?
Gixxer 1000 mjoo. kanske, men lite dyrare verkar de va..

Har du ägt en R1 tidigare tror jag du kommer tycka Millen känns touring faktiskt. Jag bytte lite prylar på min Mille köpte luftburkskit, skicka efter chip från England och där satt redan ett sportsystem eller iaf slipon på den. Enligt vissa forum skulle dessa prylarna ge en "hel annan hoj" fast tyckte faktiskt fortfarande inte där vart jätte mkt ös i den. Den kändes perfekt att typ semestra/köra långt på, den var liksom inte trött fast knappast jämförbart effektmässigt med tex en R1/zx10r/gsxr1000.

Bottenvridet gör ju att Millen känns "vaken" genom princip hela registret som Jåke tidigare förklarade. Däremot tyckte jag att registret var på tok för kort i hojen och slutade när man trodde att den skulle dra iväg.

Millen är en härlig hoj att cruisa omkring på och köra lite längre rundor. Det som gjorde att jag sålde min var pga den var klumpig och hade lite för "tråkigt" register för mig. Körde en äldre CBR600 innan jag köpte Millen och kan faktiskt ibland tycka att den var roligare. Fast jag hade hellre kört långa turer/semestrat på en Mille än CBR.

Lägg lite mer cash så har du lite mer valmöjligheter.

Jag skulle köpt en R1 om jag skulle valt mellan dom.

Millen är rolig att köra och har ett riktigt coolt bottendrag fast är fortfarande klumpig. Att köra långt på en sådan är absolut inga problem och jag skulle nästa vilja kalla den lite sport-touring, därför skulle jag säkert kunna köpa en sådan igen som tex semester/köra-långt hoj.

Varför måste du bara välja mellan dom? Tittat på ninja eller gixer?

Edit:

Hm, min mille med sportavgas, öppnad luftburk och chip gick inte i närheten av så fort som en R1.

Antingen så hade du dåligt chip i din Mille eller dylikt min gick fortare än två rettor jag testade imot ivarjefall 99-01 rettor typ. De vart lite förvånade jag med men men :) ,effekt är inte allt.

Millen går bra att Toura med, men är också hojen som älskar kurvor och där får rad4orna kämpa för att hänga med. Jag kan inte säga att min Mille kändes klumpig jämfört med Cbr600 hojen som jag hade innan...Millen hade allt cbr600 hade och lite till! , ett tips är att ha 180 bakdäck på Millen och inte gaffel kornan för högt upp :) , Chip med tändnings kurvan ändrad är att föredra + slip-on och möjligtviss platta med stort luftfilter på istället för luftburk(även modda om orginal avgas med två extra rör fixar till lite i den finna kurvan :) ) , det är väll de billiga moddsen..Sen bigbore.

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla