Aprillia RS250 för en nybörjare? -00>nyare

Carpe me

Mest hk när man dör vinner!
Gick med
20 Jun 2004
Hoj
Khggy
Blir mer och mer sugen på att köpa en hoj nu eftersom både brorsan och hans kompisar kör hoj.

För några år sedan tänkte jag köpa en RS125 men det blev inget av det eftersom jag tyckte att 125cc var helt onödigt med tanke på pris/underhållning.

Hur skulle en RS250 vara för en nybörjare?
Annledningen till att jag fastnade för den är bland annat att den har en 2T motor, körde cross för något år sedan så 2T hojjar är relativt enkla för mig att pilla med.

Några snabba frågor.

Läste att avgasporten har en tendens att ta sig en visit ner i cylindern.
Från villken årsmodell av RS250 är detta fel avhjälpt?

Hur är chassiet på RS250?

Vanliga fel på dessa hojjar?

Någon som kan skriva in specs för RS250 -00 -> nyare.

Hur mycket bör man ge för denna hoj av årsmodellen 00 och nyare i orginalskick?

MvH Patrik

Last edited:
Problemet med avgasventilen är inte avhjälpt på någon model. Men du kan köpa andra ventiler från tyskland som håller bättre. Är man bara noga med service och kolvbyte så kan den gå hur långt som helst. Jag rekomenderar att man byter ventilerna ganska omgående. Fast byter man dom vid kolvbyte bör det inte va några problem. Om man kör bana så är den superskoj bland det roligare man kan ha tror jag.. Väghållningen är super.. Ett fel till brukar va att avgasröret går av eller spricker till den övre cylindern. Men många svetsar bara ihop det så håller det ett tag till. Jag har funderat på att bygga en avlastningsbrygga till min så man får det problemet ur världen. Toppfarten är ju inte hissnande runt 200 blås beror lite på drevning men va gör det???

Tack, är det en rad 2´a , V-Twin eller endast 1 cylinder a´ ~250cc?

Vad kostar nya ventiler + kolv?

Vet du någon bra online affär där man kan se lite priser på reservdelar?

Silwer skrev:
Det handlar om V-twin motorer.

Ska du åka på gatan med hojen?

Jupp gatan är tänkt + en och annan sväng på Gotland ring eller "rörken" i Uppsala.
Men gatan till 98% mer eller mycket mer inspirerat =)

The-PatriX skrev:
Tack, är det en rad 2´a , V-Twin eller endast 1 cylinder a´ ~250cc?

Vad kostar nya ventiler + kolv?

Vet du någon bra online affär där man kan se lite priser på reservdelar?

Kolvar kostar ca 6-700 st ventilerna kommer jag inte ihåg. Men några som kan sakerna om dom är http://www.starol.se
Sen kan jag upplysa dig om att det är v-twin

The-PatriX skrev:
Jupp gatan är tänkt + en och annan sväng på Gotland ring eller "rörken" i Uppsala.
Om du ska köra g-ringen lär vi träffas jag kör själv där jämnt med min rs250 fast just nu står den pga kolvras

The-PatriX skrev:
Jo såg den där förut. Men saknas bara att jag säljer min bil + skaffar körkort för mc, tänkte ta det i vår när jag fyllt 20.
Köp den ändå så kör du bana med den till du får kortet:)

The-PatriX skrev:
Den blir nog jobbig att leva med för rena transportkörningar, 2T är i allmänhet enerverande att köra i jämn fart.

Men visst det går säkert om man inet är så kinkig som man ju lätt blir om man kört en massa annat.

Race är det ju iaf, men som sagt inte så mycket annat.

Tackar för alla svaren, hojjen verkar mer än lovande :) .

Men hur är det med specsen för hojjen?

Hur mycket kostar den i genomsnitt varjemånad att hålla rullandes?

Specsen är 55-60 bakhjulshästar och 140 kg torr.

Snitt per månad beror ju helt på hur mycket du kör, men förrutom tvåtaktsolja och kolvbyten efter cirkus 600-800 mil så kostar de inte mer att köra än vanliga diesel (fyrtakt) hojar...
Räkna med runt 3000:- för nya kolvar och packningar om du gör arbetet själv...+ avgasportarna ja...men det slipper du om du köper en RGV250SP...så köp en sån istället! :tummenupp :)

McFille skrev:
Specsen är 55-60 bakhjulshästar och 140 kg torr.

...men det slipper du om du köper en RGV250SP...så köp en sån istället! :tummenupp :)

Hoho jättelätt att få tag på en RGV250! Eller inte :p .

Men specsen verkar mer än lovande faktiskt ~2.66Kg/1Hk.
Funkar nog fint som första hojj :)

Vem sa att det var lätt? :)
Bara å importera en från Japan vettu...eller så kan du köpa min om ett år... :tummenupp

McFille skrev:
Vem sa att det var lätt? :)
Bara å importera en från Japan vettu...eller så kan du köpa min om ett år... :tummenupp

Naeeee inte japan, tänkte köpa en rolig hojj här för att på så sätt vända bort blicken från japan och skyline import =)

edit: Vart i Japan kan man finna en RGV250?
Kan inte kosta allt för mycke.
Hur blir det med intygen? Lämnar suzuki ifrån sig intyg angående hojjen eller får man lösa det på annat sätt?

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...