Aprilian vägrar starta!!!

stoooffe

lem!deM
Gick med
4 Feb 2005
Ort
Nära den billiga ölen!
Hoj
R6 -01
Hej!

Har en Aprilia RS 125 -02.
Har haft en tråd uppe innan om detta men blev OT + att ja har annat o berätta nu så ja starta en ny tråd.

Nu är det så att Aprilian totalt vägrar o starta. Den bara surar hela tiden. Stiftet ett nytt o funkar hur kanon som helst. Har mekat sönder o kollat så det inte sitter nåt skit i förgasaren. Plockade sönder förgasaren o blåste rent överallt. Men den vägrar fortfarande starta. Ja kan stå o kirra (stavning ?) i flera år, den bara håller på och då o då så puffar d till i avgasröret.
Någon som vet vad detta kan bero på?

Tacksam för svar! Vill ju osso ut o köra! :)
 
Har haft "liknande" problem, efter vinterdvalan så ville den inte starta. Jag dona o trixade, det slutade med ett nytt tändstift. De gjorde susen! Men om ditt är som de ska, så vet jag inte vad det kan vara... Inga strömbrytare som spökar? På Dt´n sitter en sensor som gör att jag inte kan starta med stödet nere, har du något liknande?

Soppan flödar som den ska? Ska inte vara för mycket heller...

Tror inte jag är mycket till hjälp men lycka till... :rolleyes:
/mvh Johan
 
Du sa ju att det puffrade till i avgasröret nån gång ibland... Men har du kollat så du har fin gnista? Luktar det bensin om den (ur avgasröret) när du försökt starta en stund?...
 
Prova att rulla igång hojen , inte så bra att pressa startmotorn.

Motorerna kan va lite mongo efter att dom stått över en vinter.
 
Jösse skrev:
Prova att rulla igång hojen , inte så bra att pressa startmotorn.

Motorerna kan va lite mongo efter att dom stått över en vinter.



1. Det är fin blåaktig gnista
2. Det luktar bensin

okej jag har testat försöka rulla igång en gång innan. Men vafan ett försök till skadar väl inte!
 
Min var väldrigt svår startad nu efter vintern, och gick dåligt innan vintern oxå. Så jag gjorde ett komp-test och de visade inga fina siffror så de blir ny kolv med ringar om någon vecka så får vi se om den går bättre.
 
Överslag?

Kan också vara så att gnistan "kvävs" när väl tändstiftet sitter i toppen.

Kommer gnistan på rätt ställe?
Om den inte kommer precis mellan elektroderna så är det överslag i stiftet och då kan det bli som på din.
 
bossjan skrev:
Kan också vara så att gnistan "kvävs" när väl tändstiftet sitter i toppen.

Kommer gnistan på rätt ställe?
Om den inte kommer precis mellan elektroderna så är det överslag i stiftet och då kan det bli som på din.

men va fan det är ju bara små saker... lämna in verkar dummt... testa att springa i gång den då hör man ju ganska bra på cykeln vad som är fel också festa med olika gas pådrag under igång rulningen om den inte vill starta.. det är väll bara lite avfrostning cykeln behöver tänk så mycket kondens som bildas nu i skiftet mellan vinter och sommar .. med att den baksmäller tyder ju på att den kommer i gång i bland testa gör rent stiftet och ut och spring med den.. min får man göra sähär med läg i 1 håll in koppling spring och släp ut kopplingen,pga komp

men visst sädär var min när min kolv gått av:D men de tror ja inte
 
RS "Alex" skrev:
men va fan det är ju bara små saker... lämna in verkar dummt... testa att springa i gång den då hör man ju ganska bra på cykeln vad som är fel också festa med olika gas pådrag under igång rulningen om den inte vill starta.. det är väll bara lite avfrostning cykeln behöver tänk så mycket kondens som bildas nu i skiftet mellan vinter och sommar .. med att den baksmäller tyder ju på att den kommer i gång i bland testa gör rent stiftet och ut och spring med den.. min får man göra sähär med läg i 1 håll in koppling spring och släp ut kopplingen,pga komp

men visst sädär var min när min kolv gått av:D men de tror ja inte


hej! har inte lämnat inte den ännu! fick inte tid förräns nästa torsdag!
Jag vet det är antagligen nåt slags kontaksfel någonstans!
Jag fick igång den igår genom att springa! Sen satt jag på den o höll igång den så att den gick upp till 85 grader. När jag sedan släppte gasen så orka den inte hålla igång utan bara dog :confused:

Undrar vafan detta kan vara!
 
Exakt som din RS håller på höll min gamla drac på..

Den hade skurit, så in i helvete..
När jag sprang med den kom det små eller stora baksmällar lite då och då.

Jag fattade inte heller vad det var så jag bytte stift, rengjorde förgasaren, ja allt utom att kolla kolven/cylindern..
 
Släppte gasen och dog :va

Provade du att köra iväg ?

Skruva upp tomgången o kör igen :tummenupp

Kan ju va att tomgången fått spel å att när du släppte gasen så dog den helt enkelt , den kanske gick att köra med ändå.
 
Jösse skrev:
Släppte gasen och dog :va

Provade du att köra iväg ?

Skruva upp tomgången o kör igen :tummenupp

Kan ju va att tomgången fått spel å att när du släppte gasen så dog den helt enkelt , den kanske gick att köra med ändå.


Hej!
Har varit ute o kört med den ca 15 mil idag! Gick hur bra som helst!
Vet inte vad det som hände innan kan bero på! Men något e där med tomgången för ja har dragit upp tomgångsskruven till max men den vill ändå dö när ja släpper gasen! Så ja måste hålla gasen på typ 3000rpm hela tiden när ja står stilla för att den inte ska dö! Men nu när ja har varit ute o kört med den så går det helt plötsligt bra att starta med elstarten! Vet inte vad allt berodde (stavning?) på!
Men men!
Den går iaf o köra med nu :D!

Ska ändå in med den på verkstan på torsdag för de måste ju fixa tomgången åt mig!
 
stoooffe skrev:
Hej!
Har varit ute o kört med den ca 15 mil idag! Gick hur bra som helst!
Vet inte vad det som hände innan kan bero på! Men något e där med tomgången för ja har dragit upp tomgångsskruven till max men den vill ändå dö när ja släpper gasen! Så ja måste hålla gasen på typ 3000rpm hela tiden när ja står stilla för att den inte ska dö! Men nu när ja har varit ute o kört med den så går det helt plötsligt bra att starta med elstarten! Vet inte vad allt berodde (stavning?) på!
Men men!
Den går iaf o köra med nu :D!

Ska ändå in med den på verkstan på torsdag för de måste ju fixa tomgången åt mig!

men blanda inte ihop bland-skruven och tomgångsskruven.. visst alla, är/ tycker olika men jag fattar inte varför du ska lämna in den.. i dag när jag tog bort org luft filtret blev trött på det satte dit öppet som jag förörigt brukar köra med så fick jag ingen tomgång längre .. men med org boxen få jag tomgång:)

kul för dig att den fungerar
 
stoooffe skrev:
Hej!
Har varit ute o kört med den ca 15 mil idag! Gick hur bra som helst!
Vet inte vad det som hände innan kan bero på! Men något e där med tomgången för ja har dragit upp tomgångsskruven till max men den vill ändå dö när ja släpper gasen! Så ja måste hålla gasen på typ 3000rpm hela tiden när ja står stilla för att den inte ska dö! Men nu när ja har varit ute o kört med den så går det helt plötsligt bra att starta med elstarten! Vet inte vad allt berodde (stavning?) på!
Men men!
Den går iaf o köra med nu :D!

Ska ändå in med den på verkstan på torsdag för de måste ju fixa tomgången åt mig!


Kan komma o titta på den nån dag om du vill det.
 
RS "Alex" skrev:
men blanda inte ihop bland-skruven och tomgångsskruven.. visst alla, är/ tycker olika men jag fattar inte varför du ska lämna in den.. i dag när jag tog bort org luft filtret blev trött på det satte dit öppet som jag förörigt brukar köra med så fick jag ingen tomgång längre .. men med org boxen få jag tomgång:)

kul för dig att den fungerar
prova att stvätta filtret.( det öppna) och prova igen.. mitt blev igensatt med bensinångor sen dog tomgången.. prova!.. :tummenupp
 
philsson skrev:
prova att stvätta filtret.( det öppna) och prova igen.. mitt blev igensatt med bensinångor sen dog tomgången.. prova!.. :tummenupp


okej ja kan ju testa! Men iofs så kostar det ju inte mycke o lämna in den nu! Bara en liten schystering (stavning :confused: ) som behöver göras!

Ja ja är osso glad att den funkar :D!
15 mil igår o 5 mil idag :D kör som attan nu när d e bra väder :banana
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top