Aprilian hackar fram.

Knubbis skrev:
Hej

Jag har en aprilia RS -97

När jag ska dra ur den på ettan så kan den hacka fram. Försöker man hålla den på ett visst varvantal på första växeln så hackar den smått hela tiden det gör den på andra växeln också och även kanske lite på trean. Håller man låga varv så går det bra. Det är inga problem på högre växlar vilket varvtal man än har.

Hoppas ni förstår vad jag menar.

Kan inte förstå varför den gör så.

Har ni haft samma problem eller vet ni kanske vad som är fel?

förlite soppa alt. förmycket luft :va
är den HELT orginal?
 
shoik skrev:
förlite soppa alt. förmycket luft :va
är den HELT orginal?

Men om det skulle vara så, bör den inte gå dåligt på alla växlar då?

Alla strypningar ska vara borta. Köpte den så.
 
Knubbis skrev:
Men om det skulle vara så, bör den inte gå dåligt på alla växlar då?

Alla strypningar ska vara borta. Köpte den så.
nu är det såhär! att det kan vara både att den får för mkt soppa och för lite! :fakta jag hade samma problem! detta uppstod för att jag hade för stort munstycke i den! bytte ner mig och allt gick som det ska! :tummenupp :fakta
 
ModiN skrev:
nu är det såhär! att det kan vara både att den får för mkt soppa och för lite! :fakta jag hade samma problem! detta uppstod för att jag hade för stort munstycke i den! bytte ner mig och allt gick som det ska! :tummenupp :fakta

Så det jag kan göra är att försöka ställa om bränsle tillförseln?
 
Knubbis skrev:
Så det jag kan göra är att försöka ställa om bränsle tillförseln?

du kan reglera bränsletillförseln genom att köpa ett annat munstycke, men annars kan du testa att öka mängden luft som blir tillsatt, på förgasaren finns det en "luftskruv" och det är inte samma som "tomgångs skruven"
testa att skruva ut den lite, alt. skruva in den.
beroende på om den får för mkt eller för lite.
 
shoik skrev:
du kan reglera bränsletillförseln genom att köpa ett annat munstycke, men annars kan du testa att öka mängden luft som blir tillsatt, på förgasaren finns det en "luftskruv" och det är inte samma som "tomgångs skruven"
testa att skruva ut den lite, alt. skruva in den.
beroende på om den får för mkt eller för lite.

Då ska jag nog ta och testa att ställa om luftskruven. Den kan inte ta skada om jag ställer in den helt knasigt? Jag är ingen mekare så det känns bäst att fråga.
 
Knubbis skrev:
Då ska jag nog ta och testa att ställa om luftskruven. Den kan inte ta skada om jag ställer in den helt knasigt? Jag är ingen mekare så det känns bäst att fråga.
testa det först ja... om det inte funkar så byter du munstycke! :fakta
 
ModiN skrev:
testa det först ja... om det inte funkar så byter du munstycke! :fakta

Okej ska göra det. Då är ju frågan vad jag bör byta till för munstycke och vad kan det tänkas kosta?

Den tar alltså inte skada om man skulle råka ställa in luftskruven helt fel?

Tack för all hjälp jag fått hittils, mycket uppskattat.
 
Last edited:
är det mellan 5000 och 6000 så är det pluggen i cdin. sök på cdi här på sh så hittar du fina trådar om hur man tar bort den. går väldigt fort.
(gör inte fel som jag bara) :huvet
 
Knubbis skrev:
Okej ska göra det. Då är ju frågan vad jag bör byta till för munstycke och vad kan det tänkas kosta?

Den tar alltså inte skada om man skulle råka ställa in luftskruven helt fel?

Tack för all hjälp jag fått hittils, mycket uppskattat.

ett munstycke går på en 40:- om den är helt orginal så ska det sitta ett i storek 120
och då är frågan om du ska gå upp eller gå ner i munstycke.

och nej det är inget som kan gå sönder för att du vrider lite på luftskruven, det som kan hända är att den inte startar eller dör...
men gör så att du tar en liten spritpenna och märker i vilket läge skruven har suttit i, typ en prick på skruven och en prick på förgasaren som självklart något liknande rakt åvanför varandra, sen startar du hojen och testar att vrida lite på skruven, så märker du vad som händer... blir det något knas så är det bara att skruva till baka till märkningen :d håll dock reda på hur många varv du skruvar i/ur den
 
KawaF3771 skrev:
Troligtvis för att den vill ha mera varv :tummenupp

Min gör samma sak förutom i femman o sexan...

tror att du har rätt
min gör oxå det, även om det är en 125cc så är den inte gjord för att gå så långsamt
 
shoik skrev:
ett munstycke går på en 40:- om den är helt orginal så ska det sitta ett i storek 120
och då är frågan om du ska gå upp eller gå ner i munstycke.

och nej det är inget som kan gå sönder för att du vrider lite på luftskruven, det som kan hända är att den inte startar eller dör...
men gör så att du tar en liten spritpenna och märker i vilket läge skruven har suttit i, typ en prick på skruven och en prick på förgasaren som självklart något liknande rakt åvanför varandra, sen startar du hojen och testar att vrida lite på skruven, så märker du vad som händer... blir det något knas så är det bara att skruva till baka till märkningen :d håll dock reda på hur många varv du skruvar i/ur den

Har skruvit på den ett tag nu.. har fått den att gå bättre, den hackar inget på 2 eller uppåt och det är ju skönt.. nu har jag bara ett litet hack ibland på första växeln när jag drar ur den om jag dock håller den på höga varv på ettan så hackar det bra. Tomgången har stigit en del pga detta men gör väl inte så mycket.
 
Knubbis skrev:
Har skruvit på den ett tag nu.. har fått den att gå bättre, den hackar inget på 2 eller uppåt och det är ju skönt.. nu har jag bara ett litet hack ibland på första växeln när jag drar ur den om jag dock håller den på höga varv på ettan så hackar det bra. Tomgången har stigit en del pga detta men gör väl inte så mycket.

hm... har du värkligen skruvat på "luftskruven" och inte "tomgångs skruven"?
tomgångs skruven är den skruv som har en fjäder under, luftskruven sitteren liten bit bakåt på förgasaren (kan vara lite svår att uptäcka)
om du har skruvat på rätt skruv, så är det ju bara att skruva ur tomgåns skruven lite så är det inget problem sen :D
men men vad gör lite hög tomgång iofs
 
shoik skrev:
hm... har du värkligen skruvat på "luftskruven" och inte "tomgångs skruven"?
tomgångs skruven är den skruv som har en fjäder under, luftskruven sitteren liten bit bakåt på förgasaren (kan vara lite svår att uptäcka)
om du har skruvat på rätt skruv, så är det ju bara att skruva ur tomgåns skruven lite så är det inget problem sen :D
men men vad gör lite hög tomgång iofs

Jag har skruvat på rätt. Har en instruktions bok till hojjen.. Ska kanske testa att skruva på tomgångs skruven också. :rolleyes:
 
Checka tändstiftet, låter som den misständer tycker jag. eller så håller högvarvständspolen på o ge sig

lycka till
 
xanlar skrev:
Checka tändstiftet, låter som den misständer tycker jag. eller så håller högvarvständspolen på o ge sig

lycka till

Varför skulle det va tändspolen :va
Om det blev så mkt bättre av att skruva på förknasaren borde de väl bara va att finjustera den lite till?
Tändstiftet däremot..

Föresten... jag kör på en 8:a och jag ska egentligen ha ett 9:ans tändstift, kan det påverka hur bra hojen går?

Jaja, jag vet, snor tråd som fan :nicka
 
PollySmurf skrev:
Varför skulle det va tändspolen :va
Om det blev så mkt bättre av att skruva på förknasaren borde de väl bara va att finjustera den lite till?
Tändstiftet däremot..

Föresten... jag kör på en 8:a och jag ska egentligen ha ett 9:ans tändstift, kan det påverka hur bra hojen går?

Jaja, jag vet, snor tråd som fan :nicka
nej det ska inte spela nån större roll, jag har med åttans stift. Anlednignen för att använda nians stift är om den skulle gå för varmt.. Går den för varmt så byt till nian..
 
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Back
Top