Aprilia Tuono V4 1100, andra oljebytet vid 300 mil, metallflis?

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Hej!

Gjorde ett andra oljebyte på min 1100 factory förra veckan och fann en del metallflis i magneten. De var väldigt tunna (likt nålar). Dum som jag var så tog jag bort flisarna utan att ta bild och vet att det är svårt att bedöma om det är okej eller inte utan bild.

Men min fråga är: Bör det överhuvud taget vara något flis vid andra servicen? Jag är lite orolig, eller ja... det är ett störmoment iallafall. I övrigt så har jag inte märkt att den arbetar konstigt men det är svårt att avgöra för mig. Har aldrig ägt en Aprilia V4 men de ska ju låta lite tydligen, men inget jag anmärker på.

Första servicen gjordes vid 100 mil och cirka 200 mil efter hittar jag flisar igen i oljepluggen. Bör jag oroa mig? Körsätt: Inte touring, något mellan hård gatkörning på landsväg och bana.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Det tenderar bli så i nya motorer. Magnetiska delar är generellt växellåda och något som kommer avta med åldern
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Genom att köra med olja med högre varmviskositet minskar metallkontakten mellan kugghjulen i växellådan.
Tex OKQ8 SBK Racing 10W-50 (finns på SWEDOL) istället för de vanliga 10W-40 oljorna.
Men du tappar ju några hästkrafter på toppen genom högre friktion.
Så det är kanske ett omöjligt alternativ ?
Vad vet jag :va
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Genom att köra med olja med högre varmviskositet minskar metallkontakten mellan kugghjulen i växellådan.
Tex OKQ8 SBK Racing 10W-50 (finns på SWEDOL) istället för de vanliga 10W-40 oljorna.
Men du tappar ju några hästkrafter på toppen genom högre friktion.
Så det är kanske ett omöjligt alternativ ?
Vad vet jag :va

Jag kör helst med rekommenderad viskositet (5w-40).

Borde bli bättre nästa oljebyte :)
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Genom att köra med olja med högre varmviskositet minskar metallkontakten mellan kugghjulen i växellådan.
Tex OKQ8 SBK Racing 10W-50 (finns på SWEDOL) istället för de vanliga 10W-40 oljorna.
Men du tappar ju några hästkrafter på toppen genom högre friktion.
Så det är kanske ett omöjligt alternativ ?
Vad vet jag :va


Det du också tappar med högre viskositet är kylning till vevlager då pumpbarheten skiljer. Så klart en smaksak men med de givna lagerspel som nyttjas i många motorer blir viskositeten en inte oväsentlig faktor i valet av smörjmedel.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det du också tappar med högre viskositet är kylning till vevlager då pumpbarheten skiljer. Så klart en smaksak men med de givna lagerspel som nyttjas i många motorer blir viskositeten en inte oväsentlig faktor i valet av smörjmedel.

Inga invändningar mot ovan. Men lever du enligt ovan ?
Väntar du till motorn är upp i arbetstemperatur ca +80 grader innan du kör ?
För är det vid något tillfälle viskositeten är hög så är det innan motorn blir varm !
Själv brukar jag rulla iväg redan när temperaturen är över +50 C, stackars motor.
Jag skäms . :rodnar

Hondas uppfattning i en Owners Manual till VFR800 är att olja ska väljas efter genomsnittstemperaturen "in your riding area" och när jag är ute och kör ligger den i området +10C till +30C. Dvs +20C i genomsnitt.
Enligt Honda går det då bra köra på SAE 30, 20W-40, 20W-50, 15W-40, 15W-50
10W-40, på gränsen ligger 10W-30, När det är varmt ute.
Och dom som inte funkar vid genomsnitt +20C är SAE 10W, SAE 20W, SAE 20 och SAE 40.
Jag tror inte nyare motorer är sämre på att fungera med olika oljor.
Så jag häller utan att blinka OKQ8 SBK Racing 10W-50 i mina hojar.
Däremot tror jag att kunskaperna om motorer idag är mycket sämre än för 50 år sedan. Då var moppen första målet, körkortet och bilen det andra.
Idag är det den egna datorn.
Och därför vågar tillverkarna inte göra något annat än rekommendera 10W-40 olja. För det är säkert nån i Oslo som konstaterar att genomsnittstemperaturen är +10,8 grader och därför inga problem hälla i SAE 20W eller SAE 20 i motorn och tro det kommer fungera bra året runt i Oslotrakten.
https://www.yr.no/sted/Norge/Oslo/Oslo/Oslo_(Blindern)_målestasjon/klima.html
 

Bifogat

  • Honda-VFR800-Olja-Owners-Manual.png
    Honda-VFR800-Olja-Owners-Manual.png
    52.9 KB · Visningar: 54
Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Nyare motorer har gått åt lagerspel åt det tightare hållet och de är alltså inte enbart på grund av lägre pumpförluster som en "lågviskös" olja rekommenderas
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Nyare motorer har gått åt lagerspel åt det tightare hållet och de är alltså inte enbart på grund av lägre pumpförluster som en "lågviskös" olja rekommenderas

Det verkar som dom nyare motorerna inte kommit ännu.
För här är oljerekommendationen från manualen till min GSX1300R -08 samma motor fortfarande i busorna idag 2017 vad jag vet.
Och rekommendationen är väldigt likt Hondas.
En skillnad är att 20W-50 är OK ända ner till -10C, för i VFR800 -03 manualen sätter Honda den undre gränsen till +-0C.
I vilket fall som helst ser jag inget som strider mot Suzukis olje rekommendation i att använda SBK Racing 10W-50 olja när jag är ute och rullar med Busan eller Sprinten i temperaturområdet +10C till +30C.
Nu kan man ju argumentera att Busa motorn är från 1990-talet i grunden.
Men nått nytt är Yamaha YZF-R1M från 2015. Men det är bara att konstera att den motorn också är gammal när Yamaha utom 10W-40 föreslår 15W-50.
 

Bifogat

  • Hayabusa-2008-2012-Oil.jpg
    Hayabusa-2008-2012-Oil.jpg
    84.2 KB · Visningar: 50
  • Yamaha-YZF-R1M-2015-Owners-Manual.png
    Yamaha-YZF-R1M-2015-Owners-Manual.png
    26.8 KB · Visningar: 34
Last edited:

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Att det satt Hayabusamotor i Aprilia Tuono hade jag ingen aning om...
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Last edited:

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Du har så rätt.
Allt utom rekommenderade
ENI i-RIDE PG RACING 5W-40
leder ofelbart till problem.

Att man skulle kunna använda Branded oils som fungerar i andra MC-motorer är fel.
Trots att APRLIA skriver det i SERVICE STATION MANUAL
http://apriliaklubben.se/apriliadok/Apriliadokument/Service-Tuono-V4.pdf
Eller hur?
Har jag påstått det?
Att en ny motor släpper spånor från växellådan är sannerligen inget ovanligt och inget som förhindras om du så slår i rak 60-olja i motorn.
 
Nyheter
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Top