Aprilia Tuono restriktorer

Shidoshi

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducati 848
Jag har precis gjort min första service på min Aprilia Tuono och passade då på att ta bort restriktorn i luftburken. Enligt killen som gjorde servicen så är det bara en restriktor i Tuono och nyare RSV Mille, nämligen den i luftburken. Men när jag frågade på apriliaforum.com så var det en kille som svarade att det är en i pipan också ... så nu är jag lite förvirrad.

Någon som vet något om det?

Tjena vill tipsa om en annan strypning :Ta loss ljudämparen
och spana in i röret där sitter en tratt avstålnät med 1,5 cm
hål i mitten sitter med två punkt svetsar slipa bort dom med
en dremel lr liknande ryck ut den med en tång klart!!
Samt klipp den blå gröna kabeln längst ner till vänster på
lilla kontakten på styrdonet: mer effekt se även aprilia tråden för
utförligare info!! Lycka Till!!! ED

Bilder kommer. Har inte haft möjlighet att ta några ännu :)

Ja, jag får nog ta av ljuddämparn och kolla. Hade hoppas att slippa göra det i onödan.

Min Mille 01 hade tre strypningar, luftburken, avgasröret och elektroniken. Alla är beskrivna ovan. För att hojen ska må riktigt bra måste alla tas samtidigt. Om du tar bort de två mekaniska strypningarna utan att klippa den gröna kabeln får motorn en felaktig bränsleblandning.

Kjell

I vilken försäkringsklass hamnade Tuono? Kan man hoppas på FK6, med alla dessa strypningar?

Shrek skrev:
I vilken försäkringsklass hamnade Tuono? Kan man hoppas på FK6, med alla dessa strypningar?

Strypningar påverkar inte fök.klassen om man inte har begränsat körkort, puhh hur lång tid ska det ta innan folk fattar detta:mattias

Marals76 skrev:
Strypningar påverkar inte fök.klassen om man inte har begränsat körkort, puhh hur lång tid ska det ta innan folk fattar detta:mattias

Om du säger det så.. Låter bara ologiskt att bågarna skulle vara strypta som standard från fabrik och vara upp till köparen att ta bort. De flesta som köper en Tuono har väl inte begränsat körkort? Jag har iofs feber nu och nedsatta hjärnfunktioner, missar nog något. Jag minns att Honda för en tid sen registrerat VFR'en med något lägre effekt i Sverige, och hamnade därför i FK6 istället för 7. Effekten som anges i regbeviset är alltså något lägre än uppgiften från fabrik och det är orsaken till omklassningen av VFR'en. Kan inte svära på att det är så, detta är bara vad jag hört från diverse källor..

Shrek skrev:
Jag minns att Honda för en tid sen registrerat VFR'en med något lägre effekt i Sverige, och hamnade därför i FK6 istället för 7. Effekten som anges i regbeviset är alltså något lägre än uppgiften från fabrik och det är orsaken till omklassningen av VFR'en. Kan inte svära på att det är så, detta är bara vad jag hört från diverse källor..

Anledningen till att en VFR kan finns i fök.klass 6 är att vissa bolag (bilsport mc) anser att även om det är en solklar 7:a så är inte skaderisken lika stor som på t.ex en R1 eller gixxer.
Alla tillverkarna angav mindre hk under 90-talet på så sätt höll man nere premierna som folk vilket vilket tyvärr i dagsläget är borta med vinden :mad:

*/ ?>
Nyheter
KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Back