Aprilia Tuono med oklar servicehistorik

Som ägare av en likadan rova kan jag ju även intyga att Rotaxtwinnen är extremt skottsäker, ser allt bra ut, rent & välskött samt låter OK, & den dessutom har relevanta servicekvitton....

Jo, jag har kört sammanlagt 8 säsonger med Rotaxtwinnar av både gen1 och gen2 så jag har hyfsad koll på deras förträfflighet.

I det här fallet var det väl mer så att jag kanske inte nödvändigtvis anser att en stämpel i boken betyder så mycket, medans avsaknaden av densamme betyder desto mer. Kortfattat.


Nu löste ju allt sig och jag vet åtminstone en person som är väldigt nöjd med dagen.
 
Har precis varit och kollat på hojen. Det mesta såg okay ut och priset justerades för att täcka upp för de bitarna som inte kändes helt 100.
Så nu har ännu en person fastnat i Aprilia-träsket, jag ska se till att tipsa om "Familjen" också så att han hamnar rätt från början.

Det enda problemet med dagen var att jag provkörde hojen ett par mil, och nu saknar jag min egen Tuono något så förbannat.

Kul!

Å då vet du vad du ska göra :fakta, skaffa en Tuono igen :tummenupp
 
Kul!

Å då vet du vad du ska göra :fakta, skaffa en Tuono igen :tummenupp

Troligtvis kommer jag att göra det så småningom, det är ju en förbannat kompetent hoj.
För tillfället har jag dock alla resurser öronmärkta för en pågående lägenhetsrenovering, så det lär inte bli något med det i år. :gråta
 
Det svåra är hur man avgör på en 30 min om säljaren är en "proffsig entusiast" ? det är knappast så att man har tid att lära känna alla ägare till de objekt man är och tittar på.

Det handlar om konkurens.... Om jag fick välja mellan "Allt" eller "nästan Allt" väljer jag alltid den produkt där inget är "borttappat"

"Pedantskött och Allt finns med" är ju lätt argument och genomskåda om det inte skulle stämma.

Men fortsätt strunta i serviceböcker och kvitton så andrahandsvärdet alltid blir sämre och prutmånen alltid blir bättre på hojar som du ägt ?

Förstår ärligt inte riktigt logiken i ditt argument. Men du kanske är en vass retoriker som lyckas övertala alla köpare som inte tänker som dig ?

Av dom år jag levt har jag mött och jobbat med många slarviga människor som "tappar bort" saker och jag kan inte påstå att jag är särskilt imponerad hur väl de vårdar sina ägodelar då detta också "glöms bort" och slarvas med.

Jaaa, hemma hos någon ser man väl rätt snart hur pedant människan är med olika ting. Ett välutrustat/välordnat garage är t.ex. en ledtråd... Märker man sedan inte om snubben ifråga har en aning om vad han pratar om eller inte så kan man kanske inte så mycket själv om motorer och köper därmed en hoj med stämplad servicebok... En misskött hoj med ointresserad ägare kan vem som helst känna igen på lång väg.

Poängen är att bara för det finns stämpel i boken och kunden har betalt för service betyder inte det att den är utförd/rätt utförd.
 
Efter att själv ha sett hur det fuskas på många verkstäder så lämnar jag aldrig ifrån mig mina fordon... En stämplad servicebok betyder ingenting för mig.

En entusiast som servar själv sköter nog hojen bättre än någon som bara köper & använder den.
Med all respekt... Jag skulle aldrig köpa en hoj av dig.
Hela ditt tankesätt är fel! Jag hoppas att du pratar om en gammal hoj som garantin har gått ut på och som har passerat 5000 mil.
Verkstaden har ansvar för din MC när dom servar den, rasar den kort efter en service så kan du alltid åka tillbaka och ställa dom mot väggen! En service är inte bara olja och filter.
 
Jo visst pratar jag om äldre hojar. 7 år gammal som i denna tråden. Under garantin skall det självklart servas för att garantin skall gälla, menar bara att man bör vara säker på att blir riktigt gjort. Att som kund komma med rasad hoj efter garantin trotts fullstämplad bok, nja, lycka till att bevisa i efterhand att servicen faktiskt inte var rätt utförd och att du inte misshandlat hojen till döds...

Förstår att många blir upprörda när jag skrev som jag skrev och alla verkstäder fuskar givetvis inte. Jag är mekaniker och både jag och kompisar har sett på flera stora auktoriserade verkstäder hur dom bara stämplar boken utan att ens byta olja...

Gör jag det själv så vet jag att det blir rätt samt sparar några kronor. Kanske tappar jag dom pengarna igen vid försäljning, vilket jag aldrig har gjort, men det är ändå tillfredsställande och hobby att greja under vintern.

Alla vet att service inte bara är olja/filter men inget är heller svårt om man har hyfsade verktyg, lite intresse och en verkstadshandbok...

Sedan kanske inte alla har någonstans att meka under vintern men hur man kan bo i stan utan garage när man är motorintresserad övergår mitt förstånd... =P =)
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top