Aprilia Tuareg 660

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Oj, det kommer lite väl nära 890 då alltså.
SEK 2022-01-27
Aprilia Tuareg 660 - 129 900
BMW F750GS - 99 995
BMW F850GS - 127 495
Ducati Desert X - 169 900
Kawasaki Versys 650 - 89 500
KTM 690 Enduro R - 118 900
KTM 890 Adventure - 143 500
KTM 890 Adventure R - 154 500
Honda Africa Twin - 164 900
Husqvarna 901 Norden - 152 500
Suzuki DL650XT V-Strom - 94 900
Triumph Tiger 850 Sport - 110 000
Yamaha XTZ700 T7 Tenere - 119 900
Yamaha XTZ700 T7 Tenere Rally - 139 900
 

pjocke

Medlem
Gick med
15 Jun 2020
Ort
Malmö
Hoj
Aprilia Tuareg 660 2022
Körde fel på vägen till Netonnet, blev en Tuareg istället för en TV. Ännu oklart med leveranstid och pris på qs etc, men ju längre desto bättre, då jag behöver avyttra en BMW först... men den lät gött!
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Körde fel på vägen till Netonnet, blev en Tuareg istället för en TV. Ännu oklart med leveranstid och pris på qs etc, men ju längre desto bättre, då jag behöver avyttra en BMW först... men den lät gött!
Jobbigt när sånt händer, men det slutade ju lyckligt i alla fall :hihi
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Körde fel på vägen till Netonnet, blev en Tuareg istället för en TV. Ännu oklart med leveranstid och pris på qs etc, men ju längre desto bättre, då jag behöver avyttra en BMW först... men den lät gött!
Jag har en TV som aldrig används om du vill byta?
 

pjocke

Medlem
Gick med
15 Jun 2020
Ort
Malmö
Hoj
Aprilia Tuareg 660 2022
Körde fel på vägen till Netonnet, blev en Tuareg istället för en TV. Ännu oklart med leveranstid och pris på qs etc, men ju längre desto bättre, då jag behöver avyttra en BMW först... men den lät gött!

...och nu har jag äntligen fått provköra en demohoj. Det sjuka är att jag blev otroligt avtänd. Marknadsföring, Youtube-provkörningar och allmän hype har varit sjukt positivt, men jag kände tyvärr ingenting när jag körde. Ergonomiskt är geometrin som gjord för mig, att stå upp och köra är en dröm, men det kändes helt enkelt inte kul. Bestämde mig för att avboka och leta vidare.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
...och nu har jag äntligen fått provköra en demohoj. Det sjuka är att jag blev otroligt avtänd. Marknadsföring, Youtube-provkörningar och allmän hype har varit sjukt positivt, men jag kände tyvärr ingenting när jag körde. Ergonomiskt är geometrin som gjord för mig, att stå upp och köra är en dröm, men det kändes helt enkelt inte kul. Bestämde mig för att avboka och leta vidare.
Vad mera specifikt klickade inte för dig?
För dåligt kraft, trögstyrd eller nått sånt?
 

pjocke

Medlem
Gick med
15 Jun 2020
Ort
Malmö
Hoj
Aprilia Tuareg 660 2022
Vad mera specifikt klickade inte för dig?
För dåligt kraft, trögstyrd eller nått sånt?
Den har lite samma karaktär som Tuono 660, dvs den känns platt. Den är säkert kanon om man kör 80% grus och 20% asfalt, men för mig är förhållandet det omvända och då var det något som saknade. Det är svårt att sätta fingret på, men det kändes helt enkelt inte som min hoj. Styrning, körställning, bromsar osv kändes helt ok, men det nådde inte hela vägen fram för mig.

EDIT: Som av en händelse fick jag en ny chans till provkörning i helgen, efter att spenderat veckan med att provköra ett par olika nakenhojar. Och plötsligt var tveksamheten borta. Så nu ska jag passa på att slå till på riktigt innan min hjärna har fabulerat ihop nya aversioner. Provkörde också Tuono 660 igen och den var så klart _också_ mycket roligare än jag kom ihåg den...
 
Last edited:

pjocke

Medlem
Gick med
15 Jun 2020
Ort
Malmö
Hoj
Aprilia Tuareg 660 2022
Nu har jag hunnit köra cirka 30 mil, inte helt utan strul. Det känns som att hojen "hackar", typ ökar och minskar hastigheten lite lite när jag håller jämn gas. Uppträder i olika hastigheter och varvtal, oavsett växel och körläge. Det kan ju vara en ride by wire-egenhet jag inte är van vid, men det händer även med farthållaren aktiverad. Verkstan ska kika på det vid 100-milaservicen och jag ska också provköra deras demoex nån dag och se om den beter sig likadant. I övrigt inget att klaga på.

När det gäller eftermarknadsutrustning kommer jag köpa väskhållare från SW-Motech och smälla på Kriegas OS-system. Mjuka väskor och hållare som kostar cirka hälften så mycket som Aprilia original. Samma med kraschbåge. Hasplåten får vara original tills vidare. Jag har också beställt original QS och värmehandtag, men när de dyker upp är det ingen som vet.
 

h11maj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Dec 2017
Ort
Inland
Hoj
En snabb, en långsam, en i bitar.
Den där hojen var nog största besvikelsen jag kört i år.
Visst, jag provade Touno 660 precis före och den är ju ett annat djur, men ändå.

Det var som att den var strypt till A2 eller något. Hände precis ingenting och fanns inget attraherande i respons eller styrkänslan.

Synd, för den har ju förutsättningar och vid torrbrytning kändes den kanon.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Inte ens hämtat hojen, redan börjat beställa prylar..
Helsystem och UpMap hittills, vad mer? Tänkte prova en acerbis fmk framskärm (under styrkronan) likt nån grafisk modell tidigare i tråden.

Väskor? Nä.
 

pjocke

Medlem
Gick med
15 Jun 2020
Ort
Malmö
Hoj
Aprilia Tuareg 660 2022
Jag kan varmt rekommendera QS om du inte beställde det med hojen. Funkar kanon.
Original handskydd är ett skämt så klart. Byt till Barkbusters, BHG-105 heter kittet.
 
Last edited:

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Korrigerade rubriken till endast "Aprilia Toureg 660". Var nära skriva Aprilia Tuono 660 hehe. Som en som tittar på en RS 660 till 2023 :)
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Okok!
Tog en lite längre tur till MotoGP på RedBull ring. Den är en mycket kompetent maskin, riktigt underhållande i alpenpassen. Bromsarna är utmärkta, chassit håller kursen tryggt även i hastigheter uppåt 200. Grillade låren från kylarluften men hey, det var ändå 33 grader varmt.

För mig, 170cm är stå-höjd utmärkt med original styre och fotpinnar. Drar ingen soppa att tala om fastän jagade CBR hela turen.

Kommer komplettera med QS för det saknar jag från de andra hojarna. Lastade på sadeln, inga packväskor hade jag. Tält och allt som behövs för att kolla GP fick jag med mig i två stora packrullar. Två stag under sadeln att surra i.

På tal om sadel. Den ger bra feedback om man säger så, åt det hårdare hållet.
Vindskydd från hojen var bra och upplevde inte störande turbulens från vindruta eller speglar.

Inte rört oljan sen dag 1, lovande. Har inte kört den snällt utan den har fått gå och ge vad den kan varje mil.

Kompletterade med en enkel Garmin-gps ovanför instrumentet, tog ström från USB uttaget som sitter där intill, enkelt och bra.

Vad störde jag mig på?

Förutom värmen på låren, inte mycket. Tycker man gott kunde monterar bobiner till depåstöd från början när fäste finns (men kanske den mer förekommande brukaren väljer centralstöd?).

De har lyckats bra med att få till insprutningen, inte ryckig/dålig känsla som en del andra.

Blir att behålla!
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top