Aprilia SXV550

h3nry

Medlem
Gick med
25 Jun 2013
Ort
södermalm
Hoj
Suzuki RM-Z450 -18
Tja

Är sugen på att köpa en Aprilia SXV550 som pendlar och lekhoj vid sidan av crossbanan.
Brorsan tycker dock jag ska köpa en enduro så jag kan köra lite med honom också i skogen.

Är ju med på att denna ej är lämplig för det. Men verkar vara rolig med tanke på effekten. Läste nånstans att denna är det närmaste man kan komma sporthoj utan att vara en. Har haft en R6 tidigare.

Det gäller en 2006 som jag kollat på.
Vad finns det för för och nackdelar med denna hoj?

Den jag kollat på har 16 tidigare ägare och ca 900mil på sig :3freak
Vad finns det för risker vid så många ägare?
Vad skulle en sån vara värd?
 
16 ägare är en hel del..Det var väl en hel del strul med SXV om jag minns rätt?
Kan man få tag på delar till den är nog det jag skulle kolla först om jag ändå skulle köpa den.

Vill du ha en dualsport är ju KTM 690 ett alternativ. Visst inte samma sak men då finns tillgång på delar och många på marknaden finns många hojar. Visst, den e inte lika snygg men du får en nyare hoj men allt beror helt klart på vad priset är på sxvn
 
Håkan på Swedol i Enköping är en av de få som är utbildade mekaniker på dessa så han är nog en bra person att prata med.

Jag pratade med honom om min RXV550 och nämnde det här med att det har varit problem med RXV/SXV och hans svar var att detta är racemaskiner och måste skötas som såna - använder man dem som brukshojar så är risken stor att man får problem.

Som lekhoj som du sköter regelbundet så är den absolut kul, det är ju en V-twin med samma effekt som en KTM690 och ca 25 kg lättare.
Som bruks/pendlingshoj så skulle jag tro att KTM690 eller Husqvarna 701 är ett bättre val.

Mvh,
Ingvar
 
Rätta mig om jag minns fel men första årsmodellen av 550 var väl de som hade mest problem och åtminstone några(kanske alla?) uppdaterades väl på nåt sätt? Var det tätningarna i tippen som började läcka?

En motardshimsad fjädring är ju inte det roligaste om du tänker använda den som både gathoj och enduro, då är det nog smartare att köpa en RXV.
Hjulen passar väl inte heller rakt av mellan dessa heller utan det är väl åtminstone olika sving på dom.

Det finns ju en hel SXV/RXV-tråd här på sporthoj så där är väl en bra början att söka information.
 
Tack för svar.

Jag kmr ju inte köra enduro med den. Ingen ide att ens försöka. Men jag skulle vilja och då är det vettigare att köpa en enduro och sätta på sm dom dagarna man pendlar.

Men vad skulle ni tycka va värt att betala för den?

Jag inser ju att 16ägare och den att den är gammal säger sitt. Och tror inte jag skulle köpa den för mer än 20 000;-
 
Sxv:ns fälg passar inte i rxv svingen
Kusinen hade en av dom första med barnsjukdomar men förutom det blev det en helrenovering under dom 1,5 år han hade den
Rxv/sxv är som sagt en v-tvinn dubbelt av allt som toppar/kolvar/kammar så njae vill du prompt köra tävlingsfordon på gata välj en encylindrig nyare enduro men det finns bättre val
 
Galet roliga maskiner som går på bakhjul hej vilt, och en högvarvig Twinn låter sjukt gott på höga rpm, meeeeen dom krånglar innimellanåt o är rejält dyra om dom pajar iomed det faktum som nämts,, dubbelt av all I motorn.

Är du duktig mekaniker o en fena på att felsöka elfel samt stor plånbok med generösa mått. Köp o kör o sköt den precis som det står i handboken då har du ett hånflin i hjälmen varje gång du uilar ifrån andra hojar.
 

Love it.

Nr 1 sound ever

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
 
Jag tolkar alla svar som att jag ska avstå från att köpa.. Men vad skulle den vara värd att betala för med tanke på alla kostnader som kan uppstå?

Jag kmr INTE köra enduro med den OM det blir en SXV.
 
Jag tolkar alla svar som att jag ska avstå från att köpa.. Men vad skulle den vara värd att betala för med tanke på alla kostnader som kan uppstå?

Jag kmr INTE köra enduro med den OM det blir en SXV.

Får du den för 20 som du tidigare skrev så tycker jag det låter väldigt billigt om det är en körklar SXV.
 
Jag hade en SXV 550 2006 under 2 år. Helt makalöst rolig motorcykel med en unik motor, ljud och effekt. Silmoto och Tuneboy-map vill jag minnas gav närmare 72hk på bakhjulet.

Det är absolut ingen pendlarhoj och det blev ganska dyra mil för min del då den havererade två gånger, trots åtgärdade barnsjukdomar. Ena gången gick en tätning inuti motorn läck och det blev sludge i oljesystemet och kylarsystemet. Andra gången pajade en växelförare och det blev andra klyvningen i ordningen. Bortsett från detta gav lite givare och div. el upp men det var ju lätt åtgärdat på egen hand.

I slutändan var det otroligt värt alla bekymmer med de mil jag fick på hojen. =) Jag har massa kul videos på min youtube som borde bevisa lite hur sköj den var!
 
Säkerligen kul när den funkar men är en 15 år gammal tävlingshoj och såna har en tendens att kosta mer än det smakar
Hur är tillgången på delar till sxv/rxv idag ? Motordelar funkar säkert men plast osv ?
 
Väcker en gammal tråd! Nån som har en sxv till salu, ett objekt som står och dammar tänker jag.
 
Back
Top