Aprilia SXV

Tjenare, jo det är så att jag får bensin i dräneringsslang..? alltså i genom luftburken ut i slangen.. har bara stått på tomgång med den iår inte kört ännu pga vissa omständigheter, ska ut på fredag och bju en sväng. men nu när jag står och varmkör på tomgången så fylls slangen med bensin? varför och hur i helvete då?

mvh
 
Ta bort lock och luftfilter och kolla bränsleledningarna till spridarna. Dom sitter bara med klammer så det kan där det läker eller om en av ledningarna är dåligt dragen kan den legat mot trottel huset och skavt hål.
 
Har "bara" läst de 15 första sidorna och blev fundersam när det kom till topicen: byta kolvar.
Vissa säger efter 50h, andra säger 90. Endel säger tom 160!

Har hittat en RXV 450 -07 För vad jag tycker verka ett vettigt pris.
120mil. Är det inte dags att byta kolvar snart då om vi skulle säga 50h?
Detta är något jag inte lockas utav varken tidsmässigt (att få hem kolvar från andra sidan atlanten och skiten fastnar i tullen) eller ekonomiskt. Jag är student atm.

Okej, aprilian är nog inte den bästa budgethojen men verkar optimal i mina ögon då jag slipper köpa en gammal 450 hm från -03, 04.
Jag ska köra mest landsväg eventuellt lite cross.

Vad jag också eftersökt är mer konkreta skillnader på RXV och SXV. Det jag hittat hitintills är smalare sving på RXV. (Vilka fälgar bör jag då köpa? 4,5"?"
Att det ska skilja effekt alternativt utväxling. Stämmer det att det är högre effekt på SXV 450 mot RXV 450?

Vad det gäller fjädring hur är det där?

Tacksam för svar!
 
Har "bara" läst de 15 första sidorna och blev fundersam när det kom till topicen: byta kolvar.
Vissa säger efter 50h, andra säger 90. Endel säger tom 160!

Har hittat en RXV 450 -07 För vad jag tycker verka ett vettigt pris.
120mil. Är det inte dags att byta kolvar snart då om vi skulle säga 50h?
Detta är något jag inte lockas utav varken tidsmässigt (att få hem kolvar från andra sidan atlanten och skiten fastnar i tullen) eller ekonomiskt. Jag är student atm.

Har sett på amerikanska forum att dom kör upp till 15000km på originalkolvar.

Det är 300 motortimmar med 50km/h i snittfart.


Ang effekten i RXV vs SXV så kan det vara att mappning/tändning skiljer beroende på om man ska köra offorad eller motard.
 
Har "bara" läst de 15 första sidorna och blev fundersam när det kom till topicen: byta kolvar.
Vissa säger efter 50h, andra säger 90. Endel säger tom 160!

Har hittat en RXV 450 -07 För vad jag tycker verka ett vettigt pris.
120mil. Är det inte dags att byta kolvar snart då om vi skulle säga 50h?
Detta är något jag inte lockas utav varken tidsmässigt (att få hem kolvar från andra sidan atlanten och skiten fastnar i tullen) eller ekonomiskt. Jag är student atm.

Okej, aprilian är nog inte den bästa budgethojen men verkar optimal i mina ögon då jag slipper köpa en gammal 450 hm från -03, 04.
Jag ska köra mest landsväg eventuellt lite cross.

Vad jag också eftersökt är mer konkreta skillnader på RXV och SXV. Det jag hittat hitintills är smalare sving på RXV. (Vilka fälgar bör jag då köpa? 4,5"?"
Att det ska skilja effekt alternativt utväxling. Stämmer det att det är högre effekt på SXV 450 mot RXV 450?

Vad det gäller fjädring hur är det där?

Tacksam för svar!


Ummm...den här hojen har ju ett trist rykte om att vara en rullande renovering, vet inte hur senare årsmodeller är, men jag skulle personligen akta mig om tid/pengar är begränsade.

Min CRF har varit 100% stabil, bytte kolv nyligen, och det kostade mig strax 2 lock med ny kamkedja (originalgrejer) inkl. alla packningar och frakt.

Det är vad den kostat mig under 2 säsonger om man bortser från det vanliga när man åker i geggan (sving- länkagelager, däck och drivpaket).

/J
 
Ummm...den här hojen har ju ett trist rykte om att vara en rullande renovering, vet inte hur senare årsmodeller är, men jag skulle personligen akta mig om tid/pengar är begränsade.

Min CRF har varit 100% stabil, bytte kolv nyligen, och det kostade mig strax 2 lock med ny kamkedja (originalgrejer) inkl. alla packningar och frakt.

Det är vad den kostat mig under 2 säsonger om man bortser från det vanliga när man åker i geggan (sving- länkagelager, däck och drivpaket).

/J

tror du behöver inse att det är stor skillnad på skogsbruk och Supermoto...
En crf som lever på varvstoppet kommer behöva mer underhåll än du beskriver.

Sent from my X10i using Tapatalk
 
Ummm...den här hojen har ju ett trist rykte om att vara en rullande renovering, vet inte hur senare årsmodeller är, men jag skulle personligen akta mig om tid/pengar är begränsade.

Min CRF har varit 100% stabil, bytte kolv nyligen, och det kostade mig strax 2 lock med ny kamkedja (originalgrejer) inkl. alla packningar och frakt.

Det är vad den kostat mig under 2 säsonger om man bortser från det vanliga när man åker i geggan (sving- länkagelager, däck och drivpaket).

/J

Jag har både CRF och SXV, första årsmodellen dessutom, visst hade den några barnsjukdomar i början men de borde vara åtgärdade på alla hojar nu, sista 2 åren jag körde min bytte jag inte ett skit förutom oljefilter, och det enda jag bytte innan det som inte berodde på mekmissar var startmotor(garanti) men det blev bra med nya startmotordreven(garanti). Verkar hojen ok skulle inte jag vara mer rädd att köpa den än en CRF eller nån annan välkänd hoj, tror inte nån av de andra tillverkarna skulle varit lika frikostiga med goodwill heller.

På CRF däremot står ju inte ens oljebytesintervall med eftersom man ändå ska byta kolv var 15:e timme.. :D Så ska man sköta hojarna enligt boken är Aprilian betydligt billigare.
 
Jag har både CRF och SXV, första årsmodellen dessutom, visst hade den några barnsjukdomar i början men de borde vara åtgärdade på alla hojar nu, sista 2 åren jag körde min bytte jag inte ett skit förutom oljefilter, och det enda jag bytte innan det som inte berodde på mekmissar var startmotor(garanti) men det blev bra med nya startmotordreven(garanti). Verkar hojen ok skulle inte jag vara mer rädd att köpa den än en CRF eller nån annan välkänd hoj, tror inte nån av de andra tillverkarna skulle varit lika frikostiga med goodwill heller.

På CRF däremot står ju inte ens oljebytesintervall med eftersom man ändå ska byta kolv var 15:e timme.. :D Så ska man sköta hojarna enligt boken är Aprilian betydligt billigare.

Nja, min kolv hade gått 100+ timmar, och den var gott och väl inom toleranserna enligt verkstadsmanualen. :) 15 timmar är nog på elitnivå. ;) Det är få som kan hålla en arg 450 på varvbryt genom växellådan.
 
Nja, min kolv hade gått 100+ timmar, och den var gott och väl inom toleranserna enligt verkstadsmanualen. :) 15 timmar är nog på elitnivå. ;) Det är få som kan hålla en arg 450 på varvbryt genom växellådan.

Men det handlar inte bara om den håller måtten utan det kan bli utmattningsbrott också när kolvarna är så extrema, nästa gång kanske du inte har lika mycket tur.. ;) Fast klart som fan man inte byter enligt boken, men precis som Honda har även Aprilia stora marginaler på sina bytesintervall. Du får prova på Supermoto, där varvas det betydligt mer, får se om du vågar dig på 100+ timmar då. :)
 
Last edited:
Tjenar!
Har nu äntligen en sxv i garaget.
Jag är i stort behov av passagerar pinnar. Någon som har till salu?

SeeYou
 
Då Rasorblade inte hade så går frågan ut igen
Är det någon som har ett par passagerar pinnar?

SeeYou
 
Tänkte bara meddela att jag säljer min sxv nu pga att jag köpt mig en pendlar hoj. Enda sättet för mig atthinna åka något numer då jag jobbar skift å 60tim/v.

Jag säljer den billigt om någon är intresserad då ena topplockspckningen gett vika. Hinner inte fixa det tyvärr.
Grym hoj med extra allt inkl tre lådor delar.
Var inne i somras å mappades om, fick ny kylare och startmotor, och nytt batteri för i år sitter på.
I övrigt inga defekter alls!
 
Framskärm bytt, Biltema 100kr ;)
Nu ska det bara skramlas till ett silmoto för det rätta ljudet.

Fan vad nöjd jag är med denna hoj :)
 

Bifogat

  • ImageUploadedByTapatalk1308319034.258328.jpg
    ImageUploadedByTapatalk1308319034.258328.jpg
    235.7 KB · Visningar: 269
Nyheter
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

Back
Top