Aprilia SXV

För mig spelar de roll då man inte vet hur den har varit skött men de ser man ju oftast på utsidan ändå. Alltså hur tidigare ägare skött den ;)

Om man vill undvika barnsjukdomar, vilken årsmod helst ska leta efter? Filles hoj verkar ju sådär och det e la ändå en 09a? Är inget mekgeni men byta olja och ställa ventiler klarar jag :)


Det sägs att barnsjukdomarna ska vara åtgärdade -08 och framåt. Räkna med att skruva så kommer du inte att bli besviken.

Jag håller precis på att beställa endurohjul till min. Det finns färdiga talon/excel som passar rakt av!

Billigast blir det från Wien märkligt nog.
www.talon.at



Det där ser ut som strypnings"burken".
Har för mig att det är den, konorna och trottelstopp.

kolla på www.apriliaforum.com där finns massa info om sxv:n och avstrypningen.
En viktig sak är att INTE köra hojen förens den har rätt mapp när du strypt av den!


Passar det rakt av då? Jag har för mig att jag har hört nåt om att det inte ska finnas tillräckligt med utrymme vid swingen?
 
Last edited:
nu går allt åt helvete.... aprilia center i haninge lägger ner.

de kommer att frakta min hoj hoj till nån annan "kunnig".

någon som har tips på vem de ska frakta den till?

Eurospeed i karlstad kan skruva riktigt sxv riktigt bra, jag må ha klagat på hans seghet någon gång men de går i perioder. Nu är det ju låg säsong.

Auktoriserad på Aprilia (verkstad till hojgaraget)

Hej!
Jag har köpt en sprillans SXV -08 av en privat person och dessa delar följde med..vad är det??? Han trodde det var nåt med strypningen som firman tagit bort men hojen upplevs som strypt (riktigt slö) Nån som har tips på vad det är?

Du borde kontakta någon om att avstrypa din cykel och mappa den för annars går den som en påse nötter.

Sakerna på bilden är till avgasrening vad jag lärt mig. Sen finns det spjäll stopp och strypning i avgasrör och en mappa som måste bytas om inte cykeln ska braka.

För mig spelar de roll då man inte vet hur den har varit skött men de ser man ju oftast på utsidan ändå. Alltså hur tidigare ägare skött den ;)

Om man vill undvika barnsjukdomar, vilken årsmod helst ska leta efter? Filles hoj verkar ju sådär och det e la ändå en 09a? Är inget mekgeni men byta olja och ställa ventiler klarar jag :)

Tror det är ojämnt vad det är för kvalitet på cyklarna. Thomasol´s cykel verkar ju vara eveighetsmaskin om du ser vad han skrivit medans min förra -07 var ett vrak innan motorrenovering.
 
Last edited:
Halloj!
Har precis köpt en SXV 550 -08.
Den är strypt för den är fruktansvärt slö så min fråga blir givetvis hur är den strypt? Fick med två "metallkoner" som troligtvis kommer från avgassystemet. Har läst att den ska vara strypt i trotteln också..Vart kollar man om det är gjort?

sxv_throttle_stop_derestriction.jpg

sxv_throttle_stop.jpg
 
Kan meddela nu att min SXV går som ett skott, den var ostrypt från hojgaraget men ett tändstift var dåligt (typ kortslutning) Riktigt nöjd nu :-) Den har nu gått 8 mil :-) Är den nån som har drevat upp en SXV? tycker den varvar för mycket på landsvägen. Marscfart är ca 100-110 km/h vilket är lite lågt om man ska flåsa på 70-90 vägar..Tips på storlek på drev och inköpsställe skulle sitta som en fläskläpp!!

Kanske nån som har en effektljuddämpare som ligger o skräpar till en SXV?? Jag är intresserad att få lite skönare o högre sång i biken eller kan man modda orginalet för att få till ljudet?
 
Last edited:
Kan meddela nu att min SXV går som ett skott, den var ostrypt från hojgaraget men ett tändstift var dåligt (typ kortslutning) Riktigt nöjd nu :-) Den har nu gått 8 mil :-) Är den nån som har drevat upp en SXV? tycker den varvar för mycket på landsvägen. Marscfart är ca 100-110 km/h vilket är lite lågt om man ska flåsa på 70-90 vägar..Tips på storlek på drev och inköpsställe skulle sitta som en fläskläpp!!

Kanske nån som har en effektljuddämpare som ligger o skräpar till en SXV?? Jag är intresserad att få lite skönare o högre sång i biken eller kan man modda orginalet för att få till ljudet?

Har ett akrapovic i titan till salu om du är sugen!
 
Kan meddela nu att min SXV går som ett skott, den var ostrypt från hojgaraget men ett tändstift var dåligt (typ kortslutning) Riktigt nöjd nu :-) Den har nu gått 8 mil :-) Är den nån som har drevat upp en SXV? tycker den varvar för mycket på landsvägen. Marscfart är ca 100-110 km/h vilket är lite lågt om man ska flåsa på 70-90 vägar..Tips på storlek på drev och inköpsställe skulle sitta som en fläskläpp!!

Kanske nån som har en effektljuddämpare som ligger o skräpar till en SXV?? Jag är intresserad att få lite skönare o högre sång i biken eller kan man modda orginalet för att få till ljudet?

Dreva upp?? Hojen gör ju 200 blås orginaldrevat, räcker inte det?? :yoparty
 
Dreva upp?? Hojen gör ju 200 blås orginaldrevat, räcker inte det?? :yoparty

Toppfarten räcker nog till...men ibland åker man ett par mil på vanlig väg och ligga på "höga" varv känns inte helt bra. Jag vill kunna ligga på 130-140km/h och marscha utan att fresta på... Effekt finns ju så i mitt fall får den gärna göra 250km/h om det är nödvändigt:yoparty:yoparty:yoparty

Har ett akrapovic i titan till salu om du är sugen!

Varför ska du byta om man får fråga??? Låter det bra med Akrapovic och behöver man mappa om motorn?
Kan ju köpa ett nytt Akrapovic från USA för 7000:-... så 9000:- känns inte helt rätt, tyvärr.
 
Last edited:
Det låter mycket ialla fall så om du tycker det är bra så..... Fast jag tycker orginal låter lite för mycket,skulle vart lite mörkare/dovare.

Skall mappas om.
 
nu va min lagad igen, ja lämnade den till en lokal mekare pga ja drog iväg på jobb istället, men de va vipparmen på den bakre cylindern som gått helt av o ventilerna drog rakt i kolven o hade böjt sig o fastnat på nåt vänster o därav låstes motorn .

nån mer som råkat ut för nåt liknande ?
hur som helst gott att maskin e ihop o fungerar klockrent igen:) peppar peppar
 
nu va min lagad igen, ja lämnade den till en lokal mekare pga ja drog iväg på jobb istället, men de va vipparmen på den bakre cylindern som gått helt av o ventilerna drog rakt i kolven o hade böjt sig o fastnat på nåt vänster o därav låstes motorn .

nån mer som råkat ut för nåt liknande ?
hur som helst gott att maskin e ihop o fungerar klockrent igen:) peppar peppar


Riktigt otippat fel faktiskt. :O

Skönt att den går igen.
 
Detta står säkert nånstans i tråden men inte orkat kolla igenom hela.
Service på denna?

Olja och filter?

Och vad kostar det att lämna in för servicen? Är det en storservice var 100:ade mil?

Vad gör man själv när det är service? och priser på det =)
 
lägger ut lite grymma delar åt kompisen som sålt sin tävlingscykel

silmoto helsystem obetydligt använt 7000kr

alpin slanglösa svart/röda eloxerade fälgar riktigt grymma o komplett med drev o bromsskivor fram o bak, bra däck fram sämre bak 15 000kr svindyra nya!

ensits sadel som ny 1500kr

aluminium kylar skydd 1500kr

pma ell maila om ni är intresserade av nåt uffarn82@hotmail.com
 
Någon som har baklyse och plasten det sitter i till salu? Jag har lyckats tappa mitt efter vägen någonstans....
 
Jaha, eftersom att alla snackar delar så kan jag väl passa på att fråga om någon har ett par originalblinkers till övers?
 
Fan va läcker hon blev i svart!

Nu är hon lite kladdig och dammig efter montering men man får ett hum iaf!

Vad tycker ni?
 

Bifogat

  • DSC00480.jpg
    DSC00480.jpg
    228.8 KB · Visningar: 159
  • DSC00481.jpg
    DSC00481.jpg
    238.1 KB · Visningar: 164
  • DSC00483.jpg
    DSC00483.jpg
    236.8 KB · Visningar: 287
  • DSC00484.jpg
    DSC00484.jpg
    236.7 KB · Visningar: 184
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top