Aprilia SXV

Jaha, då får jag också börja aktivera mig i den här tråden. Inhandlade precis en SXV550 så nu får vi se vad den går för :crash
 
Jaha, då får jag också börja aktivera mig i den här tråden. Inhandlade precis en SXV550 så nu får vi se vad den går för :crash

Njuter ändå mer nu efter snacket på lördagkvällen (Åland) om Aprilian:tungan

Hoppas du blir nöjd och du får ordning på den med fjädring och allt.
 
Det gjorde du bara för att kunna vara värst på LMS nästa år :D :tuttar

.


Busted :) Jag ska elda förbi alla på raken:tummenupp

Njuter ändå mer nu efter snacket på lördagkvällen (Åland) om Aprilian:tungan

Hoppas du blir nöjd och du får ordning på den med fjädring och allt.

Kan tänka mig det! Jag tänkte faktiskt på dig på vägen hem med hojen ;)
Jag tycker fortfarande att KTM:en är snabbare runt en bana men nu ska jag mest köra för att ha skoj så då är det aldrig fel med effekt i överflöd :) Men jag hoppas jag får till chassiet så den blir körbar iaf…
 
Last edited:
Jag har ett paket till salu innehållande en del prylar som jag uppdaterat på senaste. Det är ett bra ban-paket som gör cykeln lättare att köra och stadigare. Har ni ingen aning om hur man ställer in hojen så berättar jag självklart det också :)

Det som följer med är:
STM slirkoppling från fabriken Aprilia SXV (rätt fjädrar)
Styrkrona 14mm offset
G2 gasrulle med tre kammar (helt ny i förpackning)
Hårdare bakfjäder

PMa mig ifall det är intressant
 
När nu säsongen så gott som är över så har man några månader på sig att mecka och serva hojen. Tänkte höra med er som har erfarenhet vad som kan vara bra att kontrollera och serva (har mest blivit bankörning för mig)? Det kan vara allt från kontrollera ventilerna till att tvätta luftfiltret. Om vi hjälps åt med att komma på saker som kan vara bra att serva och kontrollera så skulle man sedan kunna lägga in det i wiki:n?
Om det även finns någon bra hemsida eller någon handbok som man skulle kunna inhandla för att lära sig lite mer så får ni gärna tipsa om det också då jag vill lära mig mer om 4t motorer och framförallt aprilian.

Mvh Robert
 
Undrar om någon vet vart man skulle kunna få tag på en 550 motor med kabelhärva?

Letar motoralternativ till Formula studentbilen.
 
Har kvar ett par prylar till SXVn att sälja bort, sånna som jag inte använder längre

Slirkoppling STM Aprilia-specifik (rätt fjädrar, spacerskiva) gått väldigt få timmar (gissningsvis fem)
K&N filter begagnat

PMa mig om intresse finns
 
Startmotor

Kan man tro att en startmotor till en rxv 450 som pajjat går på garanti? Det är en 07:a. Har för mig att det är ganska många som har haft problem med just startmotorn?

Ibland blir man sugen på KTM igen =)
 
Kan man tro att en startmotor till en rxv 450 som pajjat går på garanti? Det är en 07:a. Har för mig att det är ganska många som har haft problem med just startmotorn?

Ibland blir man sugen på KTM igen =)

inga problem, har säkert laggt en 25 reklamationer på startmotorer i år. Alla har gått igenom, så hör av dig om du får problem.
 
Ok, kopierar in lite nyheter, SXV 2009, bara nya färger, inga tekniska uppdateringar, vill man ha nytt får man köpa MXV. :tummenupp

sxv550.jpg


sxv550_1.jpg
 
Last edited:
har inte provat tävla någon gång ännu. men på en liten snäv gocart bana åker jag på 42,8 med min nästan orginal husa 650 med michelin slicks. varvrekordet är 40,2 satt med en suzuki 450 rmz.

och på samma bana åkte jag snabbare än en bottenåkare i fjolårets rookie klass, som körde en ktm 560 smr. mer kan jag inte säga.

edit:
funderar på en 450 så jag får köra i samma klass nästa år som han som har varvrekordet :tungan
 
Last edited:
har inte provat tävla någon gång ännu. men på en liten snäv gocart bana åker jag på 42,8 med min nästan orginal husa 650 med michelin slicks. varvrekordet är 40,2 satt med en suzuki 450 rmz.

och på samma bana åkte jag snabbare än en bottenåkare i fjolårets rookie klass, som körde en ktm 560 smr. mer kan jag inte säga.

edit:
funderar på en 450 så jag får köra i samma klass nästa år som han som har varvrekordet :tungan

Det beror också på vilken bana man kör, är det så tighta banor kommer det vara svårt med en standard aprilia, cykeln måste vara mycke kortare och brantare. Standard SXV funkar på stora banor men det är en gathoj och är injusterad för det. SXVn är grym när man fått ordning på den men att köra en standardcykel som racemaskin på gokartbana tycker jag inte är en bra idé förns man vill lägga lite pengar på den

Köper man en VDB dock, så har man det bästa material man kan köpa straight out of the box, den cykeln är grym på alla banor
 
Last edited:
vad rekomenderar du att man byter för att få en bra race cyckel ? har sett att bytt till en kortare sving och en annan styrkrona iaf.
 
vad rekomenderar du att man byter för att få en bra race cyckel ? har sett att bytt till en kortare sving och en annan styrkrona iaf.

Första steget är 14mm krona och insats till bakdämparen samt distans för att korta framgaffeln, då har man en skaplig hoj att racea med på stora gokartbanor. (höjning bak och sänkning fram ger brantare vinkel också, styrkronan behövs för att göra det hela stabilt)

Nästa steg är den kortare svingen och den gör att cykeln verkligen vaknar till liv på gokartbana, sen vill du också ha 16,5" framfälg och bridgestone bm01z gummi på den.

G2 gasrulle behöver du oavsett hur du ska köra hojen

Sen finns det ju massor med fler prylar som e bra att ha och den största förbättringen är en 2 grader brantare krona, men den ger det lite att skaffa förns man gjort allt annat på hojen. Dessutom vet jag inte om de går att få tag på ännu, jag vet att min var/är en av 8 tillverkade

Fotpinnehöjjare är bra när man börjar åka riktigt fort med riktiga grejor, det går lägga ner cykeln så att den lyfter på fotpinnarna och då blir det inge bra :P Slirkoppling är bra om man inte är proffs, avgassystem ger massor med fler hästar, rätt mappning ännu fler, och då ska du ju ha ett riktigt luftfilter på det också då.

Motorn dock, den är så stark att den behöver du inte göra något åt i första hand. Avgassystem, luftfilter och mappning så har du mer effekt än de flesta 450 i svenska mästerskapet, standard står den sig bra men saknar lite mellanregister.

Jag har inte haft nå större problem med frambromsen som sitter standard, men då väger jag väldigt lite också. Åker min Malin med så mattas den av på ett körpass men bromsarna försvinner inte. Vi väger tillsammans kanske en 135kg med utrustning
 
tack bra att veta ifall det blir ett byte :)

slirkoppling är inget jag måste ha längre, då man kört utan med min husaberg blev man tvungen att lära sig arbeta med kopplingen för att kunna köra med sladd. men det skulle vara roligt att prova köra med en iaf :)
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top